میهن صنعت :

جهش قیمت در انتظار بازار خودرو

میهن صنعت : کاهش قیمت خودرو که «شورای رقابت» نوید آن را داده بود، در اولین روزهای انتشار خبرش، مشتریانی که پیش از این خودرو پیش‌خرید کرده بودند را از انتظار تا تحویل منصرف کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، فعالان صنعت خودرو هشدار داده‌اند در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، کارخانه‌های خودروسازی بیش از پیش دچار رکود می‌شوند. در عین حال انباشته شدن تقاضا و ناهماهنگی میان عرضه و نیاز بازار، در ماه‌های آینده خود را در قالب افزایش قیمت‌ها نشان خواهد داد.  «شورای رقابت» فرمولی اعلام کرده که براساس آن قیمت پراید تا 12میلیون و 750هزارتومان کاهش خواهد یافت. در حالی که پیش از این انجمن خودروسازان اعلام کرده بود فروش پراید کمتر از 17میلیون‌تومان امکانپذیر نیست.

تب‌وتاب تعیین قیمت خودرو و تاکید بر کاهش آن از وقتی جدی شد که احمدی‌نژاد در یک مصاحبه تلویزیونی در پایان سال 91 از قیمت‌های خودرو انتقاد کرد. حالا شورای رقابت که قرار بود در فروردین‌ماه قیمت‌ها را تعیین و اعلام کند، روز اول اردیبهشت فرمول خود را اعلام کرد و مبنای قیمتی را نیز سال 90 قرار داده است. انجمن خودروسازان مبنا قرار دادن سال 90 را یکی از اشتباهات در محاسبه قیمتی اعلام کرد.

در همین حال نیز موحدی، قائم‌مقام وزارت صنعت و تجارت روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا بر همین بخش از نظر شورای رقابت ایراد گرفت و درخواست اصلاح آن را کرد.

نماینده فروش شرکت «ایران‌خودرو»، با تایید انصراف خریداران و مراجعه برای اعلام انصراف، به «شرق» می‌گوید: «در مورد خودروهایی مانند ال 90 که تفاوت قیمت کارخانه و بازار معنا‌دار شده و قیمت بازار حدود دو تا سه‌میلیون‌تومان ارزان‌تر از کارخانه است، خریداران برای بازپس‌گیری پولشان مراجعه کرده‌اند.» او، از کاهش تولید شرکت ایران‌خودرو در سال‌جاری خبر داده و می‌گوید: «تولید روزانه این شرکت پیش از این دوهزار دستگاه بود اما از ابتدای سال‌جاری تاکنون تنها دوهزار و 200 دستگاه خودرو تولید شده است.»

به گفته نماینده فروش شرکت «ایران‌خودرو»، به دلیل عدم شماره‌گذاری خودروها و تعیین نشدن قیمت، تولید و عرضه شرکت تقریبا متوقف شده است.  او، پیش‌بینی می‌کند: «در شرایطی که قیمت‌های غیرواقعی اعلام شده، بازار در انتظار کاهش قیمت است و کسانی که برنامه خرید داشتند به دلیل انتظار کاهش قیمت، خرید خود را به تعویق انداخته و این تقاضای انباشته شده، مدتی دیگر به بازار هجوم می‌آورد اما به دلیل کاهش تولید، امکان پاسخگویی به این نیاز وجود ندارد و قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.» به گفته نماینده فروش شرکت «ایران‌خودرو»، جهش قیمت خودرو در راه است و شرکت‌ها به دلیل طلب‌های معوقشان، کمبود نقدینگی و بدهی به قطعه‌سازان توان تولید ندارند و آن زمان نیز نمی‌توانند تقاضای انباشته شده را پاسخ دهند؛ چرا که اکنون نیز به دلیل مشکلات مذکور و عدم شماره‌گذاری توسط نیروی انتظامی، کارخانه نیز تولید را کاهش داده و انبارها خالی است.

دبیران انجمن‌های خودروسازی و قطعه‌سازی نیز در گفت‌وگو با «شرق» اعلام کرده بودند که قیمت‌گذاری شورای رقابت در راستای توقف تولید است و خودروسازان نمی‌توانند با چنین کاهش قیمتی تولید کنند.

«شورای رقابت» خود را تنها مرجع قیمت‌گذاری اعلام کرده اما در عین حال در تعیین قیمت باید نظر سازمان استاندارد در مورد کیفیت خودرو و نرخ تورم‌بخشی توسط بانک مرکزی نیز لحاظ می‌شد که هیچ‌کدام از این دو مرجع هنوز نظر خود را اعلام نکرده‌اند. «شورای رقابت» از سال گذشته خبر داده بود که تکلیف قیمت خودرو را تا پایان فروردین 92 مشخص می‌کند اما با اینکه در جلسه روز یکشنبه اول اردیبهشت این قیمت‌ها تعیین شده و فرمولی برای آن در نظر گرفته‌اند، اما هنوز ابهامات زیادی دارد و با وجودی که قرار بود روز چهارشنبه این قیمت‌ها، روی سایت قرار بگیرد اما قائم‌مقام وزارت صنعت و تجارت درخواست کرده تاریخ اعلام قیمت‌ها به تعویق بیفتد. تصمیمات جدید دولت اما با واکنش‌هایی در بازار خودرو همراه بود. در حالی که مصوبات جدیدی همراه با تعدیل قیمت‌های خودرو اعلام شدند، بازار خودرو از حالت عادی خارج شد. بازار خودرو در واکنش به قیمت‌های جدید به رکود پناه برد. در حالی که این انتظار وجود داشت که با کاهش قیمت‌ها معاملات از حالت رکود خارج شود، بازار روند معکوسی را در پیش گرفت و تن به رکود داد. 

عباسی، یکی از فروشندگان خودرو خیابان 17 شهریور ضمن اظهار نارضایتی از رفتار مسوولان و متولیان بازار خودرو می‌گوید: «بازارمان از اواخر سال قبل اصلا سروسامان ندارد، هر روز ما با خبر و اتفاق جدیدی مواجهیم. یک روز تصمیم می‌گیرند که چنین و چنان کنند، غافل از اینکه عده‌ای آدم از این بازار ارتزاق می‌کنند، مصرف‌کنندگان هم برای تصمیم‌گیری‌شان نیازمند آرامش هستند.» این فروشنده بازار خودرو ادامه می‌دهد: «در ماه‌های اخیر ما نتوانسته‌ایم با آرامش برای امورمان برنامه‌ریزی کنیم و بدانیم که چگونه باید معامله کنیم. تمام اینها را هم که نادیده بگیرم با رفتار و تصمیم‌گیری‌های مردم هم می‌ترسند و دست به معامله نمی‌زنند.» وی اضافه می‌کند: «این مشکلات در حالی در بازار ما بروز کرده که خودروسازان هم خودرو نمی‌دهند و ما هنوز خودرو مدل 92 نداریم.» این فعال بازار خودرو می‌افزاید: «پیشنهاداتی که دولتمردان به مردم دادند به ضرر عده‌ای از متقاضیان خرید خودرو تمام شد، به گونه‌ای که آنها توصیه کردند که مردم خودرو نخرند، ارزان می‌شود، اما نه‌تنها قیمت خودرو در بازار پایین نیامد بلکه با کاهش عرضه از سوی خودروسازان، التهابات بیشتری در بازار دیده شد.»

عباسی می‌گوید: «به‌این‌ترتیب عده‌ای از مردم که نیازمند خرید خودرو بودند، به توصیه مسوولان گوش کردند و خرید خود را به تاخیر انداختند برای پاسخ به نیازشان مجبور شدند که در تعطیلات خودرو مورد نظرشان را گران‌تر از قیمت شب عید خرید کنند.» تبریزی، یکی دیگر از فروشندگان خودرو ساکن این خیابان هم که در حال رفت و روب نمایشگاهش است، با تایید رکود سنگین در بازار رکود می‌گوید: «کل بازار خودرو در رکود است، انگار که بازار به خواب رفته است. این رکود به قدری سنگین است که در طول ماه گذشته ما حتی یک معامله نداشتیم.» وی ادامه می‌دهد: «خبر دارم که همکاران و هم‌صنفانی که در خیابان‌های دیگر به کسب و کار مشغول‌اند نیز با رکود زیاد مواجهند.» 

برزویی، فروشنده دیگری است که چرتکه می‌اندازد و می‌گوید: «ارزش واقعی و قیمت خودروهای داخلی بسیار پایین‌تر از قیمت‌های فعلی است.» وی ادامه می‌دهد: «قیمت خودرویی در سطح کیفی پراید، قطعا نباید 15 تا 20میلیون‌تومان باشد، این خودرو بیشتر از هفت‌میلیون‌تومان ارزش خرید ندارد اما متاسفانه قیمتش به بالای 15میلیون‌تومان رسیده است.»

وی نیز عنوان می‌کند که این مصوبه جدید در مورد کاهش قیمت خودرو نسخه درمانی مناسبی برای بازار نیست و دولت نمی‌تواند انتظار داشته باشد که بازار به آن تن دهد. برزویی می‌افزاید: «تنها مصوب و بررسی قیمت خودرو برای سامان بخشیدن به بازار موثر نیست، خودروسازان هم باید به چنین قیمت‌هایی تمکین کنند و محصولات‌شان را به بازار عرضه کنند. اما به نظر می‌رسد خودروسازان تمایلی به فروش ندارند و از اواخر بهمن‌ماه فروش خود را متوقف کرده‌اند.»

خودرو 92 نداریم

در عین حال بیگی، به عنوان فروشنده دیگری در این بازار با استناد به تاخیر عرضه خودروهای مدل 92 در بازار عنوان می‌کند مصوبه اخیر اجرایی نمی‌شود و جامه‌عمل نمی‌پوشد. وی می‌گوید: «عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان و همین‌طور مقاومت و اصرار آنها بر قیمت‌های فعلی دلیل و مانع بزرگی در ممانعت از کاهش قیمت خودروهاست.» این فروشنده ادامه می‌دهد: «از ابتدای سال تاکنون بارها با شبکه‌های بازاریابی و فروش خودروسازان داخلی تماس گرفته‌ام و تقاضای خرید کرده‌ام اما آنها عنوان می‌کنند ماشین ندارند و من را دست خالی بازمی‌گردانند.» بیگی می‌افزاید: «به نظرم این رفتار خودروسازان ناشی از این است که آنها هم خواهان ‌گران کردن محصولات خود هستند.»

روزنامه شرق

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=16517
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه