میهن صنعت:

حاشیه های پراید در کیفیت و رقابت

اگر بخواهیم از یک خودرو پر حاشیه در صنعت خودرو نام ببریم بدون شک پراید در صدر جدول قرار خواهد داشت که همواره گفتگوهای پیرامون آن بسیار بوده است.

به گزارش خبرنگارحوزه خودرو پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، اگر بخواهیم از یک خودرو پر حاشیه در صنعت خودرو نام ببریم بدون شک پراید در صدر جدول قرار خواهد داشت که همواره گفتگوهای پیرامون آن بسیار بوده است.
نگاهی سطحی از گذشته تا کنون کافیست که بدانیم این "جم و جور" جاده مخصوصی ها همواره کانون توجهات بوده، از بحث های سیاسی گرفته تا حسرت سهم بازار این خودرو در نگاه رقیب ها.
اما به واقع دلیل اصلی وجود این همه حاشیه در اطراف یک خودرو که سهم عمده ای از بازار را در اختیار خود دارد چیست؟بر کسی پوشیده نیست که کیفیت این محصول از نگاه مصرف کننده ی امروز بازار خودرو؛ یک کیفیت ایده آل نیست اما کسب سهم عمده ای از بازار خودروهای شهری در شرایط بد اقتصادی کشور نیز بی دلیل نخواهد بود.
نگاه جامعه به جایگاه خودرو پراید در کشور بیشتر یک نگاه اقتصادی است چنانکه بسیاری از مردم در شرایط بد اقتصادی به کمک این وسیله نقلیه امرار معاش می کنند و از همین سو با توجه به هزینه های کمتر تامین و نگهداری این خودرو نسبت به دیگر رقبای بازار، می تواند گزینه خوبی برای خرید از سمت خریدار خودرو باشد.
بحث پیرامون جایگزین پراید در بازار ایران زیاد است اما اگر قرار باشد از کوچک فرانسوی به عنوان جایگزین پراید یاد کنیم می بایست یک نگاه قیمتی و یک نگاه کیفیتی را مد نظر قرار دهیم.
مهدی جمالی مدیرعامل سایپا در حاشیه نمایشگاه مطبوعات با بی رقیب خواندن پراید در محدوده قیمتی 6000 دلار، بار دیگر تلویحاً به مدعیان جایگزینی پراید گوش زد کرد که خروج این محصول از بازار خودرو ایران و جایگزینی خودروهای رقیب، دوئل سختی خواهد بود.
اما باید پرسید که به واقع این محصول بی رقیب است ؟ تولید خودروي جديد کوئید که اگر قرار باشد مدل های 4 سیلندر آن نیز تولید گردد، به رنج قیمتی 6000 دلار نزدیک می شود، باز هم توان رقابت با پراید را خواهد داشت ؟
به عنوان مثال گرچه به ظاهر هزینه تولید کوئید کمتر از پراید به نظر می رسد اما باید به این نکته توجه داشت که هزینه های تامین و نگهداری خودرویی که رنو به واسطه ی سرمایه گذاری در ایران تولید خواهد کرد و نیز با توجه به نیاز به کسب سهم بازار که هزینه های سرشار زیادی را به این گروه خودروسازی در جهت تبلیغات و غیره تحمیل می کند و احتمالا قرار خواهد بود این هزینه ها از جیب مشتریان تامین شود که البته رسم غیر معقولی هم نیست، هزینه های تامین و نگهداری این خودرو مانند قیمت قطعات و غیره چه مقدار خواهد بود و با توجه به این شرایط باز هم می توان از آن به عنوان رقیب پراید یاد کرد یا خیر؟
اگر نگاه واقع بینانه داشته باشیم و بخواهیم جانب دارنه قضاوت نکنیم، هنوز نمی توان خودروی شهری مانند پراید را با یک تازه وارد فرانسوی که صرفا نام برند رنو را یدک می کشد، قیاس کنیم.باید منتظر ورود این خودرو و نتایج عرضه آن در بازار ایران ماند.
پراید گرچه از دید برخی پر دردسر و بی کیفیت خطاب می شود، اما به واقع بیشتر شبیه  یک فرصت برای انتقاد از جاده مخصوصی هاست که در بسیاری از مواقع نیز غیر منصفانه بوده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=96740
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه