«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

حال اشتغال کشور خوب نیست

طی یک دهه ی اخیر، بیکاری بخش قابل توجهی از جوانان تحصیل کرده یکی از بزرگترین چالش های کشور بوده به طوریکه یکی از اصلی ترین برنامه های دولت برای بهبود وضعیت معیشت مردم اشتغال زایی بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، براساس نتایج به دست آمده در مرداد ماه ١٣٩٧ توسط مرکز آمار( به صورت موردی) پرتقال با ۸۵.۸ در صد، خیار با ۸۴.۱ درصد و سیب درختی زرد با ۸۳.۷ درصد، بیشترین افزایش قیمت را در میان اقلام خوراکی، نسبت به ماه مشابه سال قبل داشته‌اند البته لازم به ذکر است رشد قیمت کالاها و خدمات تنها به این بخش محدود نمی شود چنانکه نرخ اکثر تولیدات موجود در بازار سیکل صعودی داشته و هر روز شاهد کوچکتر شدن سفره ی مردم هستیم.

کاهش چشمگیر تقاضا مردم برای دریافت خدمات و خرید کالا سبب شده تا طی 4 ساله اخیر تنها شاهد پاییین آمدن میزان درآمد خانوارها باشیم از این رو در هر خانواده شاهد فعالیت غالب اعضا برای گذران معیشت شان هستیم. وضعیت پیش آمده در پی سو مدیریت دستگاه های ذیربط بوده چنانکه خروج سرمایه از بخش مولد و تزریق آن به بانک ها، طلا، سکه، ارز و مسکن ( غیرمولد ) سبب شده تا محرک اقتصادی کشور در شرایط نامطلوبی قرار گیرد و یکی از بزرگترین تاثیرات این امر تعدیل نیرو و بالارفتن نرخ بیکاری در کشور است.

طبق بررسی های بعمل آمده بخش زیادی از جوانان ( دهه هفتاد ) برای گذران بهتر معیشت به سمت بازار کار بدون برخورداری از مهارت و تحصیلات عالی خاصی تغییر جهت داده اند و این امر هم متاثر از بالارفتن هزینه ها و کاهش قدرت خرید خانوار بوده است.

بررسی آمار بازار کار نشان می‌دهد طی ۳.۵ سال منتهی به زمستان ۱۳۹۶ همواره جمعیت شاغل افزایش یافته است و به طور متوسط در هر فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل ۷۰۶ هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شده است.

اضافه شدن بیش از ۲ میلیون نفر طی ۳ سال به جمعیت حدوداً ۲۱ میلیون نفری شاغلان کشور رخداد بسیار مهمی است. به خصوص آنکه در شرایطی این اتفاق رخ داده است که انتظار چنین عملکردی برای افزایش اشتغال غیرممکن به نظر می‌رسید.

البته بر اساس بررسی های مرکز پژوهش های مجلس، افزایش اشتغال طی ۱۴ فصل منتهی به زمستان ۱۳۹۶ عمدتاً در بخش خدمات و بنگاه‌های بسیار کوچک (دارای کمتر از ۴ نفر کارکن) و با وضعیت شغلی «کارکن مستقل» بوده است که سهم کمتری از این اشتغال ایجاد شده دارای پوشش بیمه به واسطه شغل خود بوده‌اند و سهم بیشتری دارای اشتغال ناقص هستند و تمایل دارند شغل تمام وقتی داشته باشند.

براساس آمار یاد شده که مرکز پژوهش مجلس شورای اسلام اعلام کرده اشتغال ایجاد توسط بخش دولتی یا شرکتی و کارخانه‌ای نبوده بلکه توسط بخش غیرشرکتی و با تمرکز بر خدماتی مانند خرده فروشی و عمده فروشی، تعمیرات، حمل ونقل، واسطه گری، خدمات مواد غذایی و … ایجاد شده است. به این سبب اشتغال ایجاد شده براساس سیاست های دولت نبوده است.

از نکات قابل توجه محرومیت ۶۵ درصد شاغلان از پوشش بیمه‌ای است به همین علت بخش شاغل مورد نظر که تحت پوشش بیمه نیستند و با توجه از عدم برخوداری از دیگر پارامتر ها نظیر سنوات و … از امنیت شغلی قابل توجهی هم برخوردار نخواهند بود.

باید این نکته را یادآور شد اگر بی ثباتی حاکم براقتصاد کشور ادامه دار باشد روند نرخ بیکاری بیش از پیش صعودی خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=160110
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه