«میهن صنعت» گزارش می دهد:

حمایت از تولید،مولفه مغفول مانده از سیاست های اقتصادی

اقتصاد ایران روزهای حساسی را می گذراند؛ با اجرایی شدن تحریم های آمریکایی که قرار بود فشار زیادی را به ملت ایران وارد کند و از طرفی آرایش جدید تیم اقتصادی دولت و عوض شدن 4 وزیر اقتصادی،مردم امیدوار هستند تا اقداماتی اساسی در روند بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت رخ دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، تقریبا می توان گفت از آغاز به کار دولت دوازدهم تا کنون و بالاخص از ابتدای سال 97 اقتصاد ایران ملتهب بوده و روی آرامش را ندیده است. از تلاطم بازار سکه وارز تا مشکلات صادرات نفت و تبادلات تجاری در این چند ماه باعث شده تا مردم روزهای سختی را سپری کنند.


روز گذشته بالاخره ستاد تنظیم بازار جهت سیاست گذاری و اقدامات مناسب برای بهبود روند اقتصاد کشور تصمیماتی اتخاذ کرد. از نظارت بر قیمت شیر ومرغ و تامین لاستیک گرفته تا قیمت گذاری خودرو! اگر چه اقدامات دولت هر چند دیر اما قابل تقدیر است و امید است که منجر به نتیجه شود و مردم سختی کمتری در امرار معاش داشته باشند .اما نباید از این نکته غافل شد گرداننده چرخه اقتصاد کشور تولید است و وقتی اقتصادی پویا و به تبع آن معیشت مناسبی خواهیم داشت که چرخ صنعت کشور بخوبی بچرخد.


یکی از مشکلات کشور، حمایت از تولیدکنندگان داخلی  و واحدهای صنعتی بوده که می توان گفت در دهه های اخیر، زنجیره تولید در ایران همواره می لنگد و در این مورد با اینکه دولت ها سیاست های مختلفی را در پیش گرفتند اما حمایت واقعی از بخش خصوصی و تولید ایرانی صورت نگرفته است.


نباید فراموش کنیم که امسال به نام حمایت ازکالای ایرانی نامگذاری شده و در این سال می بایست اقدامات مناسبی در جهت بهبود وضعیت تولید انجام شود. طبق آمارهای جهانی موانع تولید در ایران بسیار زیاد بوده  و ریسک سرمایه گذاری هم وضعیت جالبی ندارد  و رتبه ایران در بهبود روند کسب و کار 124 در بین190 کشور است. حال که عزم دولت برای مقابله با تحریم ها جدی است و حالا که مردم نیز بیش از هر زمان دیگر همسو با دولت در جنگ اقتصادی فشارهای خارجی را تحمل می کنند امید است تا دولتمردان هم با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بسته حمایتی خود از تولید را که از ابتدا آغاز به کاردولت همواره مطرح کرده اند به کار بگیرند و شرایط را برای تولید و شکوفایی صنعت کشور فراهم کنند.


در حال حاضر محدودیتهای بانکی باعث شده تا نتوانیم معاملات را انجام دهیم، به‌نحوی که پول در کشور چین و در تهران هست اما خط اعتباری بانکی برای نقل و انتقال وجود ندارد.

به نظر می رسد مهمترین سیاست دولت در شرایط فعلی رفع محدودیتهای بانکی باشد و باید در این رابطه تصمیم جدی صورت گیرد. البته علاوه بر این تولیدکنندگان نیز باید به حفظ نیروی انسانی خود پرداخته و مانع از دست دادن آنها شوند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=166503
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه