حمله طراح سرشناس به جگوار تایپ 00؛ خودرویی فراموششدنی و غیرخودرویی!
طراح سرشناس فرانک استفنسن در انتقادی تند، کانسپت الکتریکی جگوار تایپ 00 را «غیرخودرویی و فراموششدنی» توصیف کرد؛ مدلی که قرار است از سال 2026 با قیمت ۱۳۰ هزار دلار وارد بازار شود و جگوار برای آن حاضر به از دست دادن ۸۵ درصد مشتریان فعلی است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، فرانک استفنسن (Frank Stephenson) یکی از شناختهشدهترین طراحان صنعت خودرو است؛ کسی که سابقه طراحی مدلهایی چون فراری F430، مکلارن P1، بامو X5 و حتی نخستین مینی مدرن را در کارنامه دارد. همین سابقه باعث میشود نظرات او درباره محصولات جدید خودروسازان همیشه با دقت شنیده شود—even اگر جنجالی باشند.
انتقاد تند از کانسپت الکتریکی جگوار
استفنسن در گفتوگو با مجله Top Gear بهشدت از کانسپت الکتریکی جگوار تایپ 00 (Jaguar Type 00) انتقاد کرده و آن را «از تقریباً همه زوایا فراموششدنی» توصیف کرده است. او حتی واژه تازهای برای آن ساخت و این مدل را «غیرخودرویی (Unautomotive)» نامید!
به گفته این طراح ۶۵ ساله، طراحی کلی تایپ 00 «فاقد انسجام و ناتمام» بهنظر میرسد. بااینحال تنها نکته مثبتی که اشاره کرد، ظاهر نسبتاً امیدوارکننده خودرو از فاصله دور بود؛ هرچند بهمحض نزدیک شدن، این امید از بین میرود.
تلاش جگوار برای ورود به قلمرو سوپرلوکسها
کانسپت تایپ 00 نشاندهنده جاهطلبی جگوار برای ورود به بازار خودروهای سوپرلوکس و رقابت با بنتلی است. به گفته براندون بالداساری، مدیر بخش آمریکا، نسخه تولیدی این مدل با قیمتی در حدود ۱۳۰ هزار دلار عرضه خواهد شد؛ یعنی تقریباً دو برابر میانگین قیمت کنونی محصولات جگوار. به همین دلیل شرکت تاتا (مالک جگوار) مشکلی با فروش تعداد بسیار محدود این خودرو ندارد.
بالداساری تأکید کرده: «این خودرو کمیاب خواهد بود؛ دیدن آن در خیابان یک اتفاق خاص است.»
از دست دادن ۸۵ درصد مشتریان؛ قماری بزرگ
راودون گلاور، مدیرعامل جگوار، پیشتر اعلام کرده بود که این برند آماده است ۸۵ درصد از مشتریان فعلی خود را از دست بدهد؛ چراکه تنها ۱۵ درصد خریداران سابق حاضر به خرید تایپ 00 خواهند بود. او همچنین تأیید کرده که نسخه نهایی شباهت زیادی به همین کانسپت جنجالی خواهد داشت.
طراحی عجیب با کاپوتی بهسبک «کروئلا»
تصاویر اولیه و نمونههای آزمایشی تایپ 00 با کاپوت فوقالعاده کشیده شباهتی به خودروی شخصیت «کروئلا دویل» پیدا کردهاند. بسیاری کارشناسان میپرسند چرا یک خودروی برقی باید چنین دماغهای داشته باشد؟ هنوز مشخص نیست این طراحی صرفاً نمایشی است یا دلایل فنی پشت آن وجود دارد.
زمان عرضه و آینده مبهم جگوار
طبق برنامه، نسخه تولیدی تایپ 00 با نامی متفاوت تا پایان سال جاری معرفی و از سال 2026 به بازار عرضه خواهد شد. اما با توجه به واکنش منفی کارشناسان و انتقادهای شدید به کمپین تبلیغاتی «Copy Nothing» جگوار، بسیاری معتقدند این برند وارد یک قمار خطرناک شده است.
بااینحال برخی کارشناسان میگویند شاید این ریسک، همان فرصتی باشد که جگوار برای بازتعریف هویت خود نیاز دارد.
انتهای پیام/