میهن صنعت :

خروج از اتحادیه اروپا و اثرات آن بر صنعت خودروسازی انگلستان

میهن صنعت : براساس گزارش منتشر شده از سوی جامعه تولیدکنندگان و بازرگانان صنعت خودروی بریتانیا، در صورت خروج این کشور از اتحادیه اروپا، صنعت 100 میلیارد دلاری خودروی این کشور به واسطه تغییراتی که در تعرفه‌ها و قوانین رخ خواهد داد در معرض خطر قرار خواهد گرف

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، صادرات خودرو به این اتحادیه می‌تواند منجر به پرداخت مالیات 10 درصدی از سوی صادرکنندگان شود. این در حالی است که سایر صادرکنندگان خودرو در اروپا تنها تعرفه‌ 5/2 درصدی را پرداخت خواهند کرد. به عقیده کارشناسان مالیات 10 درصدی به معنای آن است که هر شرکت و کارخانه تولید خودرو باید به میزان 10 درصد بر میزان بهره‌وری خود بیفزاید آن هم در شرایطی که میزان درآمد و سود خودروسازان در بازار فعلی بسیار کم و ناچیز است.

با این وجود آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد به‌رغم آنکه بازار خودرو در بریتانیا از وضعیت مناسبی برخوردار است، اما تقاضا برای خرید خودروهای صفر کیلومتر کاهش یافته که این موضوع می‌تواند به دلیل نگرانی خریداران از احتمال خروج بریتانیا از حوزه یورو باشد. چرخه‌های سرمایه‌گذاری بلند‌مدت مورد نیاز جهت تولید و عرضه مدل‌های جدید به معنای آن است که خروج احتمالی بریتانیا از اتحادیه اروپا در میان‌مدت و بلند‌مدت بر صنعت خودروی این کشور اثرات خود را نشان خواهد داد.

در صورت تحقق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، صنعت خودروسازی بریتانیا که هم‌اکنون مالکیت بخش قابل توجهی از آن در اختیار خارجی‌ها قرار دارد ناچار است خود را مجددا بازآفرینی کرده و به رقابت با سایر خودروسازان جهانی که از تعرفه‌های کمتری برای تولید و صادرات محصولات خود برخوردارند بپردازد.

در این رابطه کارشناسان و تحلیلگران صنعت خودرو با توجه به این موضوع که 18 خودروساز از 20 خودروساز برتر جهان در بریتانیا حضور داشته و به تولید خودرو و قطعات مورد نیاز آن می‌پردازند اعلام کردند که 41 درصد از هر خودروی تولید شده در بریتانیا با استفاده از منابع فنی و انسانی موجود در این کشور ساخته می‌شود درحالی‌که بریتانیا ظرفیت تولید خودرویی که 80 درصد از آن تولید این کشور باشد را نیز دارا است.

به‌عنوان نمونه کارخانه تولید خودرو نیسان در ساندرلند یکی از بهینه‌ترین سایت‌های تولید خودرو در اروپا محسوب شده و خودروساز ژاپنی سال گذشته رقمی معادل 253 میلیون دلار برای توسعه این سایت و تولید مدل «جوک» خود در آن سرمایه‌گذاری کرده است. با این وجود نیسان برای تامین بخشی از قطعات مورد نیاز خود همچنان باید با سایر کارخانه‌های تولید خودرو در اتحادیه اروپا به رقابت بپردازد. این در شرایطی است که قطعا مالکان دیگر سایت‌های تولید خودرو در کشورهایی نظیر لهستان عجله‌ای برای فشار به دولت خود برای انعقاد یک قرارداد تجاری جدید با انگلستان نداشته و این موضوع شرایط را برای خودروسازان فعال در بریتانیا دشوار می‌کند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر شرکت‌های خودروسازی جگوار و لندروور در مالکیت تاتا موتورز، رولس رویس و مینی در مالکیت BMW و بنتلی که در مالکیت فولکس واگن قرار دارند در بازار خودروی بریتانیا فعال بوده و به همراه خودروسازان شرقی نظیر تویوتا و هوندا به تولید خودرو در این کشور مشغول هستند.

در این رابطه «مایکل هیوز‌» مدیر اجرایی جامعه خودروسازان بریتانیا معتقد است نقطه‌ضعف‌های مشخصی در اقتصاد بریتانیا وجود دارد. وی افزود اقتصاد بریتانیا کاملا با اقتصاد و صنعت جهانی درهم آمیخته است. ما در این زمینه بسیار موفق بوده‌ایم و قصد نداریم موفقیت‌های‌مان را بی‌اثر کنیم. در حال حاضر آنچه بیش از هرچیز اقتصاد بریتانیا را تحت تاثیر قرار داده است، مشخص نبودن وقایعی است که در آینده رخ خواهد داد.»/فرصت امروز/

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع داخلی کشور و همچنین تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران از طریق تلگرام به کانال اختصاصی میهن صنعت (https://telegram.me/mihansanat ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=85123
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه