میهن صنعت :

خروج خودروهای فرسوده بهتراست یا استاندارد یورو 4؟

میهن صنعت : طبق توافق صورت گرفته بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست، خودروسازان داخلی تا پایان امسال فرصت دارند استاندارد محصولات خود را به یورو چهار ارتقا دهند؛ به‌گونه‌ای که از ابتدای سال 1392 تمام محصولات باید با استاندارد یورو چهار

به گزارش میهن صنعت طبق توافق صورت گرفته بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست، خودروسازان داخلی تا پایان امسال فرصت دارند استاندارد محصولات خود را به یورو چهار ارتقا دهند؛ به‌گونه‌ای که از ابتدای سال 1392 تمام محصولات باید با استاندارد یورو چهار تولید شوند.

به گزارش «پرشین خودرو»، به گفته کارشناسان ارتقای استانداردهای خوردوهای کشور به یورو چهار به میزان 1.52 گرم از آلایندگی خودروها کاهش خواهد داد ولی مساله مهم وجود خودروهای فرسوده ای است که میزان آلایندگی آنها قابل قیاس با میزان آلایندگی خودروهای تولیدی کشور که به استاندارد یورو 2 مجهز هستند نیست. زیرا بر اساس آمار میزان آلایندگی ایجاد شده توسط خودروهای فرسوده به ازای هر یک کیلومتر پیمایش به میزان حداقل 59 گرم خواهد بود و اگر قرار بر اجرای اقدامی موثر در این خصوص باشد ابتدا باید خروج خودروهای فرسوده را در دستور کار قرار داد.
صاحبنظران معتقدند در اجرای استاندارد یورو چهار خودروهای کشور زیرساخت های مورد نیاز فراهم نشده و نادیده گرفتن مسائلی از قبیل تهیه و توزیع سراسری سوخت یورو چهار برای اجرای این طرح باعث عدم دستیابی به نتیجه های مورد نظر خواهد شد.
بر اساس این گزارش یکی از اساسی ترین قطعات مورد نیاز برای تجهیز استاندارد یورو چهار در خودروهای کشور قطعه ای بنام کاتالیست است که تصمیم گیرندگان این طرح عواملی همچون عدم تولید این قطعه در کشور و مشکلات بوجود آمده از بابت تشدید تحریم ها را لحاظ نکرده اند و مطمئناً بااین وجود خودروسازان علاوه بر مشکلات تامین قطعات مورد نیاز در اجرای این طرح با افزایش 700 هزارتومانی قیمت محصولات خود مواجه خواهند شد.
گفتنی است در اجرای این طرح باید در نظر داشت که تصمیم گیرندگان باید بجای شروع کار از میانه مسیر، ابتدا خودروهای فرسوده را که مهمترین عوامل آلایندگی خودروهای کشور محسوب می شوند را از رده خارج کرده و پس از ایجاد زمینه های مورد احتیاج برای اجرای این طرح به فکر ارتقاء این استانداردها باشد.
در چنین شرایطی اگر دغدغه مسوولان، کاهش آلایندگی هوای شهرها و کلان شهرها است بهتر است برای این کار ابتدا مقصران اصلی این مساله را پیدا کرده و در این رابطه خودروسازان را مجبور به اجرای برنامه هایی نکنند که اجرای آن هم به ضرر تولید کننده بوده و هم بواسطه آسیب های موتوری خودروهای یورو چهار با سوخت قدیمی و همچنین افزایش قیمت تمام شده محصولات، باعث ایجاد مشکلات متعدد برای مصرف کنندگان می شود.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=5935
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه