خرید خودروهای وارداتی آرزویی دور دست
معاون وزیرصمت چندی پیش طی اظهار نظری گفته بود که قیمت خودروهای وارداتی لزوما اقتصادی نخواهد بود.حال با توجه به افزایش نرخ ارز به نظر می رسد که خرید خودروهای وارداتی به آرزویی دور دست برای بسیاری از مردم تبدیل شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، معاون وزیرصمت چندی پیش طی اظهار نظری گفته بود که قیمت خودروهای وارداتی لزوما اقتصادی نخواهد بود.حال با توجه به افزایش نرخ ارز به نظر می رسد که خرید خودروهای وارداتی به آرزویی دور دست برای بسیاری از مردم تبدیل شود.
اوایل آبان ماه سال جاری معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت طی نشستی با خبرنگاران به تشریح جزئیات واردات خودرو پرداخت.هر چند پاسخ های منطقی چیزی بیشتر از آنچه که پیشتر مشخص بودند، نبود. تنها نکته قابل تامل مساله قیمت خودروهای وارداتی بود.
به خصوص اینکه با اختصاص سهم 70درصدی به خودروهای اقتصادی و اولویت دادن آنها برای واردات، جامعه مصرف انتظار ورود خودروهای به روز با قیمت مناسب را داشت، اما این اشاره منطقی که قیمت خودروهای اقتصادی لزوما اقتصادی نخواهد بود، آب پاکی را روی دست بسیاری از علاقمندان به این خودروها ریخت. چرا که با توجه به تعرفه ها و همچنین روش قیمت گذاری و نرخ ارز و حتی روش فروش، قیمت تمام شده خارج از تعریف خودروهای اقتصادی قرار می گیرد.
با این حال آنچه که مسلم و قطعی به نظر می رسد، استقبال بازار از این واردات است. بازاری که طی سال های اخیر چشم به راه ورود محصولات به روز و جدید مانده است. بازاری که حتی به خودروهای صفر توقیف شده سال های 2017 – 2018 واکنش های آنچنانی نشان می دهد.بنابراین از یک سو خیال دولت و شرکت های واردکننده از بابت فروش محصول با قیمت مناسب راحت و آسوده است.
وزارت صمت نیز می داند که می تواند از این محل درآمد خوبی کسب کرده و آن را به حساب خزانه دولت واریزکند، اما از سوی دیگر، بسیاری از افرادی که در صدد خرید خودروی اقتصادی بودند می دانند که حالا باید از میان آنچه که هم اکنون موجود است، انتخاب کنند.
یعنی این واردات نه تنها هیچ ویژگی خاصی برای آنان نخواهد داشت بلکه این نگرانی وجود دارد که روی قیمت خودروهای موجود در بازار نیز تاثیر بگذارد.در این شرایط اما وزارت صمت و شرکت های واجد شرایط مصمم هستند که واردات انجام بپذیرد.
درخواست ثبت سفارش نیز آغاز شده است و تا الان 12 شرکت بهمن موتور، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو، سایپا، پارس خودرو، سایپا – سیتروئن، کرمان خودرو، فرداموتورز، مکث موتور، آرین موتور پویا برای واردات خودرو اقدامات خود را انجام داده اند.همچنین نام خودروهای هیوندا اکسنت، هیوندا ای 10، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس 35، ام جی 3 و ام جی 6، سیتروئن 3 و محصولی از شرکت فولکس واگن (سئات) که زیر محدوده 10 هزار یورو قرار دارند، نیز به عنوان گزینه های واردات اعلام شده است.
با این حال به نظر می رسد که واردات خودرو پیش از ورود اولین محموله 90 هزار دستگاهی از همین حالا شاهد دور شدن بخش زیادی از متقاضیان خود شده است.چرایی این ریزش را باید در افزایش یکباره و صعودی نرخ ارز جست و جو کرد.
به بیان دیگر، افزایش 20 درصدی نرخ ارز تنها 20 درصد به قیمت تمام شده اضافه نخواهد کرد، بلکه این میزان افزایش شامل تمام عوارض، مالیات و تعرفه هایی می شود که واردکنندگان باید تا رسیدن به مرحله شماری گذاری بپردازند.
به بیان ساده همین مساله موجب خواهد شد که خودروهای اقتصادی از مرز خودروهای پریمیوم هم عبور کنند. البته این یک بخش ماجراست که به خریدار و فروشنده مرتبط می شود، اما نکته مهم دیگر نزدیک شدن قیمت خودروهای وارداتی به محصولات موجود در بازار است.
در واقع با توجه به پیش بینی استقبال از تازه واردان به بازار خودرو، این احتمال وجود دارد که در صورت هم قیمت یا نزدیک بودن، مصرف کننده سراغ محصولات جدید برود. به بیان دیگر در صورت نوسان نرخ ارز، واردات حتی اگر با قیمت نیمایی انجام شود، باز هم با افزایش قیمت تمام شده خودروهای وارداتی و تاثیر آن بر بازار مواجه خواهیم بود.
انتهای پیام/