میهن صنعت:

خلق آرایه خورشیدی فضایی با الهام از اوریگامی

میهن صنعت: محققان آمریکایی موفق به طراحی نوعی آرایه‌ خورشیدی فضایی با الهام از اوریگامی شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، یکی از مشکلات موجود در خصوص ارسال اجسام به فضا ظرفیت محدود باربری موشک‌هاست و با توجه به هزینه‌های صرف شده، هر سانتی‌متر ارزش خاص خود را دارد.

 

هم‌اکنون محققانی از دانشگاه بریگهام یانگ برای رفع این مشکل از اوریگامی‌ الهام گرفته‌اند.

 

اوریگامی یا «هنر کاغذ و تا» یکی از کاردستی‌های محبوب ژاپنی است که امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. هدف این هنر، آفریدن طرح‌های جالب از کاغذ با کمک تاهای هندسی است.

 

آرایه‌ خورشیدی تاشوی ابداعی به هنگام پرتاب فشرده است، اما زمانی که در فضای بیرونی قرار می‌گیرد، اندازه آن‌ 10 برابر بسط می‌یابد.

 

این سامانه دارای پنل‌های خورشیدی با ضخامت یک سانتیمتر بوده که بر روی غشای نازک انعطاف‌پذیری تعبیه شده‌اند. قطر آرایه‌ مزبور به هنگام بسته‌بودن 2.7 متر است، اما هنگام بازشدن عرض آن به 25 متر می‌ر‌سد.

 

به گفته لاری هاول، رهبر ارشد این مطالعه، مزیت اصلی این سامانه، اندازه آن در فضای خارج در مقایسه با اندازه فشرده آن است که این امر سطح بزرگتری را برای همان حجم پرتاب در اختیار می‌گذارد.

 

همچنین نبود بخش‌های سرخورنده در آرایه خورشیدی احتمال ناکامی هر قسمتی را حین پرتاب کاهش می‌دهد. با داشتن آرایه‌ای از این دست، دانشمندان فقط به پرتاب، صعود و نظارت بر یک سیستم نیاز دارند.

 

در حالی که انتظار می‌ر‌ود این آرایه 150 کیلووات برق تولید کند، محققان به دنبال خلق سیستمی هستند که 250 کیلووات برق را برای استفاده در ماهواره‌ها یا ایستگاه‌های فضایی تولید کند.

 

هاول و همکارانش حین انجام مطالعاتشان متوجه شدند اوریگامی یک مکانیسم سازگار است، زیرا حرکتش را از بخش‌های انعطاف‌پذیر قابل‌خم شدن می‌گیرد.

 

تاکردن آرایه خورشیدی به آسانی تاکردن قایق اوریگامی نیست، زیرا به غیر از طراحی تاهای مناسب، تیم علمی می‌بایست ماده انعطاف‌پذیری را می‌یافتند که دارای ضخامت کافی برای حمل پنل‌های خورشیدی بود.

 

در حالیکه آنها هنوز به این ماده نهایی دست نیافته‌اند، نمونه اولیه این محققان از کامپوزیت فایبرگلاسی به نام Garolite استفاده می‌کند. طرح نهایی نه تنها شامل تحمل شرایط سخت فضا بلکه فشرده‌شدن در درون یک موشک نیز است.

 

قرار است این آرایه 25 متری برای پرتاب، در درون یک موشک اطلس پنج قرار گیرد.

 

به گزارش (ایسنا)، تیم علمی معقتد است می‌توان از طرح‌های الهام گرفته از اوریگامی برای خلق شبکه‌های ‌بسط یافتنی استفاده کرد که سیارک‌ها، آنتن‌ها یا بادبان‌های خورشیدی را شکار ‌کند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=33993
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه