میهن صنعت:

خلیج تا ابد فارس

دهم اردیبهشت ماه در تقویم رسمی کشورمان به نام روز ملی خلیج فارس نام گذاری شده و نامی برگرفته از گوهر ناب هویت ایرانی و نمادی از شکوه این مرز و بوم است که تاریخ آن به عمق ورق های تاریخ بشریت بر می گردد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  با توجه به اهمیت راهبردی منطقه خلیج فارس در معادلات سیاسی و اقتصادی و نقش مهم و تاثیر گذار ایران در این منطقه، در دهه های اخیر شاهد شیطنت ها و جنجال آفرینی هایی از سوی برخی نادانان عاقل نما در جهت جعل این نام و عنوان بزرگ که با هویت ایرانیان پیونده خورده ، به منظور اختلاف افکنی در میان ساکنان منطقه هستیم.

جایگاه خلیج فارس در درجه ای از اهمیت قرار دارد که بسیاری از مورخان از این پهنه مهم و آبراه حیاتی به عنوان گهواره تمدنی یاد کرده اند که ریشه آن بر تمدن دیگر جوامع بشری نیز تاثیرگذار بوده است.

**دسیسه انگلیسی ها برای تغییر نام خلیج فارس
خلیج فارس سومین خلیج بزرگ جهان با وسعت 240 هزار کیلومتر مربع به شمار می رود که جزایر ایرانی چون خارک، ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، کیش، قشم و لاوان را در خود جای داده است. از این رو این خلیج پهناور به دلیل موقعیت جغرافیایی و دسترسی به آب های آزاد جهان، اهمیت بسزایی نزد کشورها و دولت های گوناگون دارد به همین دلیل برخی از آن ها در طول تاریخ بارها برای سلطه بر این خلیج مهم به طرف آن لشگرکشی کرده اند. در این میان پرتغالی ها به مدت 117 سال بر سواحل جنوبی ایران تسلط داشتند و به بهره برداری از آن می پرداختند تا اینکه در نهایت پس از تلاش های بسیار «امام قلی‌خان» امیر فارس توانست در 10 اردیبهشت 1031 هجری خورشیدی بر متجاوزان چیره شود و آنان را از تنگه هرمز و خلیج فارس اخراج کند.
اختلاف های ایران با انگلیس در دوره پهلوی درباره مسایل مختلف در خلیج فارس زمینه ساز برخی سیاست های توطئه آمیز این کشور شد و سرانجام طرح جعل نام خلیج فارس در پی تحول های پس از جنگ جهانی دوم به وقوع پیوست و نخستین بار «سرچارلز بلگریو» کارگزار این کشور در خلیج فارس، در راستای تامین منافع کشورش و ایجاد شکاف میان کشورهای حاضر در منطقه، نام این دریا را تغییر داد.
در سال های اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با توجه به هدف قرار دادن هویت فرهنگی و تاریخی ملت ایران از طرف برخی کشورها به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی، 10 اردیبهشت سالروز اخراج پرتغالی ها از تنگه‌ هرمز را به عنوان «روز ملی خلیج فارس» نام گذاری کرد.

**نگاهی به اسناد و منابع تاریخی خلیج فارس
آنچه در خصوص پیوند این نام با هویت ایرانی عنوان می شود، تنها برگرفته از احساسات ملی نبوده، بلکه نگاهی به اسناد و منابع و نقشه های تاریخی به جا مانده از گذشته های بسیار دور، موید این واقعیت است.
واژگانی همچون «سینوس پرسیکوس و ماره پرسیکوم» در منابع یونانی و رومی تا «دریای پارس، الخلیج الفارسی و بحر فارس» در متن های جغرافیایی و تاریخی مسلمانان، حکایت از این مهم دارد.
داریوش هخامنشی دو هزار و 400 سال پیش در کانال سوئز امروزی در کشور مصر که جزو قلمرو پادشاهی ایران بوده در کتیبه ای که از قدیمی ترین اسناد است به همین عنوان از خلیج فارس یاد کرده است.
اسناد و مدارک موجود بر پایه کتاب های قدیمی از جمله کتاب جغرافیای «حدودالعالم من المشرق و المغرب» به زبان فارسی، کتاب بطلمیوس و در نقشه های جهان از اراتوستن، هیپارک و بالاخره استرابون و… نام خلیج فارس را نشان می دهد.
جغرافیدانان و تاریخدانان مشهور عرب از همان سده های نخستین اسلام این دریا را به نام خلیج فارس می شناختند.
«ابوالفداء» مولف کتاب «تقویم البلدان» که از جایگاه خاصی برخوردار است در اثر خود از دریای فارس یاد می کند و رومیان و بابلی‌‌ ها نیز در منابع و اسناد خود به نام خلیج فارس اشاره کرده اند.
«پلینوس» مورخ رومی سده نخستین میلادی از خلیج فارس دیدن کرده و در کتاب خود با عنوان «تاریخ طبیعی» از خلیج به نام دریای پارس نام برده است.
نقشه ‌های بسیاری که تا سده هشتم به وسیله دانشمندان و جغرافیدانانی مانند «هکاتئوس، هرودوت، کلودیوس بطلیموس» و در دوران اسلامی «محمد بن موسی خوارزمی، ابو یوسف اسحاق کندی، ابوریحان بیرونی و …» ترسیم شده‌ اند که در آنها دریای بزرگی در جنوب ایران به نام «دریای پارس، خلیج پارس، دریای فارس، خلیج فارس، بحر فارس و مار پرسیکوم (به لاتین به معنای خلیج پارس)» وجود دارد.
استرابون جغرافیدان یونانی در کتاب خود به نام «جهانگردی یونانی» مربوط به سده یکم پس از میلاد دریای سرخ را خلیج عربی، اقیانوس هند را «دریای آریاتریا»، آب‌های ساحل عمان را «دریای پارس» و خلیج جنوب ایران را «خلیج فارس» نامیده است. تمامی نقشه‌ها و اطلس‌های کهن و امروزی آبراه جنوب ایران را خلیج فارس نامیده‌اند.

**فرجام سخن
امروز همه دنیا می داند و باید بداند که نام خلیج فارس برای همیشه به نام فارس بر دفتر تاریخ بشریت نقش بسته و هیچ اسمی در جغرافیای جهان قابل تحریف نیست و خلیج فارس نیز تا ابد خلیج فارس می ماند.
جعل نام و راه انداختن بازی های سیاسی یارای پوشش گذاشتن بر حقیقت روشن، درخشان و نورانی نام خلیج فارس را ندارد و این پهنه نیلگون آبی با نام واقعی خلیج همیشه فارس در مجامع بین المللی و نزد اندیشمندان حقیقی جهان به ثبت رسیده و غیر قابل تغییر است.
امروز و در شرایط حساس سیاسی که دنیا با آن دست و پنجه نرم می کند، پاسداشت نام خلیج فارس که ریشه در تمدن و هویت ملت بزرگ ایران دارد وظیفه خطیری را بر دوش همه ما قرار داده و هر کس به نوعی باید در جهت حفظ این نام و حقیقت همیشه روشن تلاش کند.
 

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=151656
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه