بررسی مشخصات و ویژگی‌های مرسدس بنز GLK350 2013

خوب اما ناموفق در بـازار ایران

میهن صنعت: این روزها خودروهای شاسی‌بلند کوچک و جمع‌و‌جور در بازار داخلی طرفداران زیادی دارند و در واقع این مدل‌ها بهترین گزینه برای افرادی هستند که هم به خودروهای شاسی‌بلند علاقه دارند و هم یک خودرو نسبتا کم‌خرج و کم‌مصرف با ابعاد مناسب برای رفت و آمدهای

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» به نقل از عصر خودرو ضمنا در این بخش از بازار، از لحاظ قیمتی نیز گزینه‌های متنوعی در اختیار خریداران قرار دارد که از جمله آنها می‌توان به مدل‌هایی چون ام‌وی‌ام X33 و لیفان X60 با قیمت زیر 100 میلیون تومان، کیا اسپورتیج و هیوندای ix35 در محدوده قیمت زیر 200 میلیون تومان و همچنین ب‌ام‌و X3 با قیمتی بیش از 350 میلیون تومان اشاره کرد که همگی به عنوان مدل‌های پر‌طرفدار در بازه قیمت خود شناخته می‌شوند. البته در این میان استثنا هم وجود دارد، مانند مرسدس بنز 2013 GLK350 که علیرغم مشخصات فنی خوب و امکانات رفاهی متعدد، چندان مورد استقبال مشتریان قرار نگرفت و در حال حاضر نیز مدل‌های دست دوم آن (با کارکردی کمتر از 10000 کیلومتر)، بازار فروش رضایت‌بخشی ندارند. کارشناسان و فعالان بازار، قیمت غیر‌قابل رقابت و همچنین واردات محدود و برنامه‌ریزی نشده را به عنوان مهم‌ترین دلایل ناکامی GLK در بازار داخلی معرفی می‌کنند و برخی نیز معتقدند که GLK350 هنوز هم می‌تواند به عنوان یک SUV کوچک لوکس و توانمند، مورد توجه قرار بگیرد اما به شرطی که از دید اقتصادی به آن نگاه نکنید!
مرسدس بنز GLK جزو آن دسته از خودروهایی است که به سبک طراحی جعبه‌ای معروف هستند و در واقع بدنه آنها با وجود خطوط صاف و زوایای شکسته متعدد، حالتی چهارگوش و جعبه‌مانند را به نمایش می‌گذارد. البته در مدل فیس‌لیفت 2013 با وجود تغییر در فرم سپر، جلوپنجره و چراغ‌های جلو، اندکی از این حالت کاسته شده که اگرچه نسبت به مدل قبل فیس‌لیفت، کمی فانتزی و نا‌متناسب به نظر می‌رسد اما سادگی چهره آن را خصوصا در نمای جلو از بین برده است (هر چند که وسعت استفاده از کروم در سپر جلو چندان دلچسب نیست). با این وجود، GLK از تمام زوایا و به خصوص در قسمت عقب، ضمن ارائه ویژگی‌های اسپرت، جلوه‌ای لوکس را نیز به نمایش می‌گذارد و ضمنا فراموش نشود که حدود 99 درصد مدل‌های وارد شده به کشور از نوع AMG Sport Package هستند که شامل سپر، دیفیوزر، رکاب و رینگ اسپرت AMG می‌شود.

کابین و امکانات رفاهی
طرح داشبورد و پانل مرکزی GLK 2013 نسبت به مدل 2010 متفاوت است که از جمله تغییرات آن می‌توان به استفاده از دریچه‌های هوای دایره‌ای‌شکل کرومی، تغییر در فرم و جنس کلیدهای پانل مرکزی، فرم متفاوت غربیلک فرمان و صفحه کیلومتر‌شمار و همچنین انتقال اهرم تعویض دنده از روی کنسول مرکزی به کنار فرمان اشاره کرد. ضمن اینکه کیفیت ادوات و تزئینات داخلی نسبت به مدل قبل فیس‌لیفت (که در حد انتظار از مرسدس بنز نبود) افزایش یافته و در کل جلوه لوکس‌تر و زیباتری را به نمایش می‌گذارد. فضای پا برای سرنشینان جلو کاملا رضایت‌بخش است و ردیف عقب نیز با توجه به کلاس و ابعاد خودرو، فضای قابل قبولی دارد هرچند که در صورت نشستن 3سرنشین، کمی تنگ و محدود به نظر می‌رسد. محفظه بار نیز علیرغم ابعاد نسبتا کوچک خودرو، فضای کاربردی و نسبتا خوبی دارد و حتی در زیر کفپوش آن نیز فضای کوچکی در نظر گرفته شده است، ضمنا با خوابانیدن صندلی‌های عقب یک سطح کاملا صاف برای قرار دادن وسایل بزرگ‌تر فراهم می‌شود. GLK از لحاظ تجهیزات و امکانات رفاهی نیز وضعیت بسیار خوبی نسبت به رقبای خود دارد و از جمله امکانات آن در حالت فول‌آپشن می‌توان به سیستم استارت و ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با حافظه و گرم‌کن، تهویه صندلی‌های جلو، تنظیم برقی فاصله و پشتی صندلی‌های عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک سه‌نقطه‌ای (تنظیم مستقل دما برای ردیف عقب)، مانیتور مرکزی و نویگیشن، سیستم صوتی‌ هارمن کاردون، قابلیت اتصال USB و AUX ،‌DVD چنجر، نوار نورپردازی مخفی زردرنگ، شیشه‌های دودی عقب، سقف پانورامیک، درب برقی صندوق عقب، دوربین‌های دید اطراف (دید 360 درجه)، سیستم کمک پارک با قابلیت پارک اتوماتیک، رادار دیسترونیک (تنظیم فاصله و پیشگیری از برخورد)، سیستم فعال هشدار نقطه کور و حرکت بین خطوط، سیستم تشخیص خواب‌آلودگی راننده و همچنین ترمز پارک الکترونیکی اشاره کرد که انصافا در کلاس خود، کاملا رضایت‌بخش و کامل است.

سواری و مشخصات فنی
همان‌طور که می‌دانید GLK روی پلت‌فرم مدل C-Class تولید شده و حتی قرارگرفتن در پشت فرمان آن، حسی کاملا مشابه به رانندگی با C-Class را به شما القا می‌کند اما با اندکی افزایش ارتفاع! تسلط به جلو و اطراف خودرو با توجه به کلاس آن، کاملا خوب است و از لحاظ عملکرد سیستم تعلیق نیز می‌توان گفت که مانند C-Class، اسپرت است اما نسبت به رقبای موجود در این کلاس، نرم‌تر به نظر می‌رسد. GLK350 جزو معدود SUV‌های کوچک موجود در بازار داخلی است که از پیشرانه 6 سیلندر بهره می‌گیرد و با قدرت 302 اسب بخار و گشتاور 370 نیوتن‌متر، در کنار رقیب کمیاب خود یعنی ب‌ام‌و
X3 35i به عنوان قوی‌ترین و چابک‌ترین شاسی‌بلند کوچک بازار شناخته می‌شود. واکنش این پیشرانه 3.5 لیتری تنفس طبیعی نسبت به فشار روی پدال گاز، واقعا قابل توجه است و در همان ابتدای حرکت، حس خوبی از قدرت و توانایی را به راننده منتقل می‌کند که البته عملکرد گیربکس 7سرعته اتوماتیک مرسدس بنز نیز در این امر بی‌تاثیر نیست.  شتاب اولیه برای این مدل برابر 6.5 ثانیه اعلام شده که دقیقا مشابه X3 28i است و ضمنا با فعال کردن حالت اسپرت و تغییر در واکنش پیشرانه و عملکرد گیربکس، نه‌تنها شتاب‌گیری بهتری را تجربه می‌کنید، بلکه تغییر در عملکرد سیستم تعلیق و تیزترشدن فرمان نیز، هندلینگ بهتری را فراهم می‌کند. اینطور می‌توان گفت که فرمان‌پذیری GLK به پای رقیب سرسخت آن یعنی X3 نمی‌رسد و حتی گاهی عملکرد فرمان آن نسبت به X3، سبک و بی‌حس به نظر می‌رسد اما پایداری و حفظ تعادل آن در مقایسه با دیگر رقبا، قابل توجه است، ضمنا فراموش نکنید که GLK به عنوان یک شاسی‌بلند کوچک شهری، قابلیت آفرود خوبی نیز دارد و حتی برای مدل‌های Offroad Package آن، تجهیزاتی مانند دکمه رانندگی آفرود و سیستم کنترل فرود از تپه تعبیه شده است.  در کل مرسدس بنز GLK350 یک SUV کوچک با امکانات رفاهی کامل و قابلیت‌های فنی جالب توجه است که مانند C-Class، مصرف سوخت مناسب و استهلاک نسبتا کمی دارد اما توقف واردات و در نتیجه، نبود مدل‌های صفرکیلومتر آن باعث شده تا مدل‌های دست دوم آن، رشد قیمتی چشمگیر و نه‌چندان منطقی داشته باشند که این مسئله، بازار فروش آن را کم‌رونق ساخته است. 

مرسدس بنز GLK350 2013

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=68095
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه