میهن صنعت:

خودران‌ها یک گام به تاکسیرانی نزدیک شدند

حمل‌ونقل‌ درون‌شهری در بسیاری از کشورهای دنیا تنها محدود به حمل‌و‌نقل عمومی نمی‌شود و سرویس‌های مختلفی با رویکردهای متفاوت که عموما مبتنی بر فناوری‌های جدید و شبکه اینترنت هستند حضور فعال دارند که ابعاد اقتصادی و آلایندگی قابل بحثی را ارائه می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، حضور شرکت‌های بزرگ خودرو‌ساز در کنار این ارائه‌کنندگان سرویس‌های حمل‌و‌نقل با اهداف مشخصی صورت می‌گیرد. اوبر به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ شرکت حمل‌و‌نقل و دایملر به‌عنوان یکی از زیر‌شاخه‌های مرسدس بنز اخیرا توافق کرده‌اند که نسخه‌هایی از خودروهای خودران را وارد ناوگان این شرکت حمل‌و‌نقل مبتنی بر فناوری موبایل کنند.

خودروهای خودران یکی از اتفاق‌های مهم صنعت خودرو‌ هستند که در آینده نزدیک وارد خیابان‌ها خواهند شد. کارشناسان مزیت‌های بسیار زیادی را برای این فناوری برشمرده‌اند. در خودروهای خودران راننده‌ای وجود ندارد و هزینه حقوق و سایر مزایا از حمل‌و‌نقل حذف می‌شود و اگر چه قیمت اولیه خودرو ممکن است گران‌تر از سیستم با راننده باشد اما در مدت کوتاه سود قابل توجهی متوجه شرکت اوبر خواهد شد، چرا‌که در حال حاضر بخش زیادی از هزینه‌ای که مشتری پرداخت می‌کند به راننده تعلق می‌گیرد و شرکت سهم کمی دارد، هر چند به دلیل تعداد بالای راننده‌ها در مجموع شرکت سهم قابل توجهی را به‌دست می‌آورد. در حال حاضر تنها بخشی از این توافق اعلام شده است و نیاز است مفاد کامل آن هم رسما اعلام شود. دایملر در این توافق پذیرفته است که در سال آینده بخشی از خودروهای خودران مورد نیاز اوبر را در اختیار این شرکت قرار دهد. با این اتفاق مرسدس بنز اولین خودرو‌سازی خواهد بود که خودران‌هایش که مدل‌هایی از کلاس E ارتقا یافته هستند وارد چرخه حمل‌و‌نقل اوبر می‌شوند و در واقع این دو شرکت اولین شرکت‌هایی خواهند بود که تعاریف جدیدی را وارد دنیای حمل‌و‌نقل درون‌شهری می‌کنند که در آن همه چیز در جهت کاهش هزینه‌ها و کاهش آلودگی محیط زیست و مصرف سوخت است. مرسدس بنز کلاس E را انتخاب کرده است، چرا‌که در حال حاضر این خودرو سامانه‌های لازم را دارد و این مدل‌ها در آمریکا و در نوادا تولید می‌شوند. در حال حاضر خودروهای این کلاس از مرسدس بنز با امکانات نیمه خودران با کسب مجوز‌های لازم در معرض فروش قرار دارند و در بازارهای جهانی عرضه شده‌اند، هر‌چند تعداد آنها بسیار محدود است.

شاید بسیاری از افراد ندانند که یک خودروی نیمه‌خودران یا خودران کامل چه خصوصیاتی دارد و از چه فناوری‌هایی استفاده می‌کنند. در واقع منظور از خودروی نیمه‌خودران این است که راننده نقش نظارتی بر رانندگی خودرو دارد و بیشتر کارهای خودرو به‌صورت خودکار انجام می‌شود ولی در برخی موارد لازم است راننده دخالت کرده و به خودرو در هدایت کامل کمک کند. یکی از مزیت‌های خودروهای خودران در رابطه با سیستم‌های حمل‌و‌نقل حذف راننده و کاهش هزینه‌های شرکت و در نهایت کاهش هزینه سفر و جابه‌جایی‌ است. در توافقی که بین این دو شرکت و این دو غول صورت گرفته است اوبر صرفا دریافت‌کننده فناوری است و مرسدس بنز بدون دخالت این شرکت حمل‌و‌نقلی فناوری‌های خودران را در خودروهایش توسعه می‌دهد. در واقع مرسدس بنز بدون کمک مالی اوبر باید خود را برای برعهده گرفتن مسوولیتی سنگین آماده کند و این موضوع برای مرسدس بنز فرصتی فوق‌العاده خواهد بود تا خود را به اثبات برساند و در دنیای پر رقیب امروزی یک گام جلو‌تر از سایرین باشد. البته این موضوع نشان از روحیه ریسک‌پذیری مدیران ارشد بنز دارد. پیش از این صحبت‌های زیادی درباره نقش خودروهای خودران در جابه‌جا‌یی مسافر مطرح شده بود اما به نظر می‌رسد اوبر اولین شرکتی خواهد بود که حمل‌و‌نقل فردی را با این سامانه‌ها ارائه خواهد کرد. در آمریکا به‌صورت محدود و آزمایشی از اتوبوس‌های خودران استفاده شده است که تنها 150 متر مسافت را طی می‌کنند و هیچ مکانی برای راننده و فرمان در این خودران‌ها در نظر گرفته نشده است. از طرفی شرکت خودرو‌سازی تسلا موتورز هم که یکی از غول‌های دنیای خودروهای برقی است خودروهایش را با استفاده از سامانه‌های خودران که در حالت آزمایشی هستند ارائه می‌کند. آمار تصادفات هنگام استفاده از این سامانه‌ها بسیار پایین بوده است. همچنین این خودروساز بسیار جلو‌تر از سایر خودرو‌سازان وارد این عرصه شده است و خودروهای برقی با امکانات خودران و البته با شتابی در حد یک سوپر اسپورت ارائه کرده است که از نظر قیمت هم نسبت به امکانات و فناوری که دارد مناسب به نظر می‌رسد. تسلا شاید بتواند رقیبی برای مرسدس بنز در زمینه ورود به شرکت اوبر باشد.

 

خودران ها یک گام به تاکسیرانی نزدیک شدند
 
منبع: دنیای اقتصاد
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=112148
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه