صنعت خودرو در بوته نقد کارشناسان/۱

خودروسازان به هیچ عنوان علاقه‌ای به افزایش قیمت خودرو ندارند

میهن صنعت : عضو هیئت‌مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو گفت: خودروسازان به هیچ عنوان علاقه‌ای به افزایش قیمت خودرو ندارند، اما چرا مواد اولیه تولید داخل مانند مواد اولیه پتروشیمی به جای ورود به بنگاه‌های اقتصادی باید از بازار بورس سر در آورد و من تولید‌کنند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، فرهاد بهنیا عضو هیئت‌ مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو در مناظره وضعیت خودرو در کشور گفت: تاکنون بیش از 50 جلسه در خصوص قیمت‌گذاری خودرو و اینکه آیا کیفیت متناسب با قیمت هست برگزار کرده‌ایم و هنوز با بازاری مواجه هستیم که مدام به واسطه ورودی‌های صنعت خودرو دچار تلاطم است.

وی افزود: باید پرسید ورودی صنعت خودرو، مواد اولیه تولیدی، دستمزد، ارز و سایر موارد کنترل کافی داشته‌ایم. متاسفانه طی 2 سال و نیم اخیر به ویژه از نیمه دوم سال 90 که بخشی از آن از اثرات تحریمی هم بود، با افزایش قیمت سنگین مواد اولیه خودرو مواجه بوده‌ایم.

عضو هیئت‌مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو به این نکته اشاره کرد که قیمت فولاد مواد اولیه پتروشیمی، مس، آلومینیوم، روی و هرآنچه که به صنعت خودرو وابسته بود، قیمتش شیب بسیار کندی را تجربه کرد که طبعا روی خودرو و وسایل خودرو نیز اثر گذاشت.

بهنیا وضعیت قیمت خودرو را به آبی که سالها پشت سد جمع شده بود، تشبیه کرد و گفت: اگر این آب با آزاد شدن قیمت خودرو از پشت سد آزاد نمی‌شد سد را می‌شکست، بنابراین وضعیتی که سالها به دلایل مختلف باعث شده بود، تا قیمت واقعی خودرو اعلام نشود، به یکباره در سال 89 با افزایش شیب تند قیمت خودرو مواجه شد.

به گفته بهنیا خودروسازان به هیچ عنوان علاقه‌ای به افزایش قیمت خودرو ندارند، چرا که با کاهش تعداد مشتری و کم شدن تیراژ تولید مواجه می‌شوند و در نهایت وقتی تولید کم می‌شود هزینه‌های سربار افزایش یافته و مدام با افزایش قیمت خودرو مواجهیم.

به گزارش فارس وی با طرح این سوال که اگرچه تحریم‌ها بی‌تاثیر نیستند، اما باید پرسید، چرا مواد اولیه خودرو که در داخل کشور تولید می‌شود و مربوط به پتروشیمی خودمان است باید به جای بنگاه‌های اقتصادی از بازار بورس سردرآورد؟

وی گفت: مواد اولیه با دو سه دست چرخیدن و 20 _ 30 درصد افزایش قیمت در اختیار من تولید‌کننده قرار می‌گیرد که همین امر خود سبب افزایش قیمت خودرو می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=47848
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه