خودروسازان وقت کشی می کنند
میهن صنعت : به نظر میرسد خودروسازان تمایل چندانی به ارسال مدارک خود برای تعیین قیمت کالاهایشان توسط کارشناسان شورای رقابت ندارند زیرا به گفته رئیس شورای رقابت با وجود اینکه مهلت خودروسازان برای ارسال مدارک به شورا سهشنبه هفته جاری به اتمام میرسد تاک
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، این درحالی است که گزارشها حاکی از آن است که در روز جاری رئیسجمهور به وزارت صنعت میرود که احتمال دارد یکی از موارد مورد بررسی، قیمت خودرو باشد.
طبق اطلاعات به دست آمده خودروسازان لابیهای متعددی را انجام دادهاند تا جلسات شورای رقابت را به تعویق بیندازند.
این درحالی است که خودروسازان دل خود را برای کسب سودهای کلان درشب عید که تقاضا برای خودرو با رشد همراه میشود صابون زده بودند و حال آنکه این رویای شیرین با درگیریهای روی داده در رابطه با قیمت خودرو در هفتههای اخیر و ورود شورای رقابت در حال تبدیل به کابوس است.
با این حال باید این امر را درنظر داشت که بسیاری از افرادی که پیش از این خودرو پیش خرید کرده بودند یا اینکه حتی هم اکنون یا در آینده قصد خرید خودرو را دارند چشمشان به رفتار و عملکرد شورای رقابت است تا طبق گفته شورا قیمت به میزان ارزش ذاتی و حقیقی خودرو تعدیل شود.
رئیس شورای رقابت در گفتوگو با تسنیم با اعلام اینکه هنوز شرکتهای خودروساز اطلاعاتی را درباره قیمت محصولات خود به این شورا ارسال نکردهاند، گفت: مهلت خودروسازان سهشنبه جاری به اتمام میرسد.
به گزارش جوان، جمشید پژویان، با اشاره به اینکه به محض دریافت اطلاعات خودروسازان کارگروه ویژه این شورا با تشکیل جلسههای شبانهروزی موضوع قیمتگذاری خودرو را مورد بررسی قرار خواهد داد، گفت: ما یک هفته به خودروسازان برای ارائه ادله و اطلاعات خود فرصت دادهایم که مدت کمی به پایان این فرصت مانده است.
رئیس شورای رقابت در ادامه ضمن بیان این مطلب که سهشنبه مهلت یک هفتهای خودروسازان به پایان خواهد رسید، افزود: اگر تا آن زمان خودروسازان اطلاعات خود را به شورای رقابت ارسال ننمایند این شورا از ابزارهای خود براساس قانون برای برخورد با متخلفین استفاده خواهد نمود.
پژویان با اشاره به اینکه ممکن است جلسه یکشنبه (روز جاری) شورای رقابت به دلیل سرکشی نمایندگان به حوزه انتخابیه خود به حد نصاب نرسیده و برگزار نشود، تصریح کرد: اگر جلسه فردا به دلیل به حدنصاب نرسیدن اعضا برگزار نشود، به طور حتم یکشنبه آینده تصمیمات کارآمدی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
مشکل تسهیلات هزار میلیاردی است
براساس این گزارش، نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی روز گذشته نیز طی اظهاراتی حمایتهای خود را از خودروسازان اعلام کردهاند و غیرمستقیم اشاره کردهاند که مشکل خودروسازان تسهیلات هزار میلیارد تومانی است که قرار بود دولت به این بنگاه اختصاص دهد. بدین ترتیب شاید تعدیل قیمت خودرو بهانهای برای اخذ تسهیلات مورد اشاره توسط خودروسازان باشد.
احتمال کاهش دستوری قیمت خودرو تا ۱۰ درصد
رئیس کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه ممکن است قیمت خودرو به صورت دستوری حداکثر ۱۰ درصد کاهش یابد، گفت: در صورت تأمین مالی صنعت خودروسازی، کاهش ۱۷ تا ۲۰ درصدی قیمتها صورت خواهد گرفت.
رضا رحمانی در گفتوگو با فارس در مورد افزایش قیمت خودروهای داخلی و جلسه مجلس با خودروسازان در این خصوص، اظهار داشت: بخشی از نیاز هر صنعت به میزان ارزبری آن برمیگردد و این در حالی است که دولت تاکنون تسهیلات مناسبی را در اختیار خودروسازان قرار نداده است.
وی ادامه داد: دولت چند ماه پیش مصوبهای برای اختصاص تسهیلات هزار میلیارد تومانی به خودروسازان داشت که هنوز نهایی و عملیاتی نشده و همین مسئله عامل ۵ تا ۶ درصد گرانی خودرو است.
رحمانی با تأکید بر اینکه دولت باید به تکالیف خود در قبال تولیدکنندگان عمل کند، تصریح کرد: تأمین مالی خودروسازان باعث میشود این شرکتها بتوانند مطالبات قطعهسازان را بپردازند و در نتیجه، سفارشگذاری قطعات جدید و افزایش تیراژ تولید قطعه و خودرو اتفاق بیفتد.
وی با بیان اینکه بخشی از گرانی خودرو ناشی از کاهش تیراژ تولید و افزایش هزینه مالی شرکتهای خودروساز است. گفت: در صورتی که تأمین مالی بخش خودروسازی صورت گیرد، امکان کاهش ۱۷ تا ۲۰ درصدی قیمت خودرو فراهم خواهد شد.
رحمانی ادامه داد: ممکن است به صورت دستوری قیمت خودرو حداکثر ۱۰ درصد کاهش یابد ولی خودروسازان باید مورد حمایت قرار گیرند تا تیراژ تولیدشان افزایش یابد و شاهد رشد صادرات و بهرهوری در این شرکتها باشیم. شورای رقابت پیوسته از زمان ورود خود به اقتصاد ایران بر قیمتگذاری مبتنی بر اصول اقتصادی و دور از هرگونه چانه زنی وانحصارگری در بازارها تأکید داشته است این درحالی است که درروز جاری پس از جنجال هایی که خودروسازان دررابطه با قیمت خودرو ایجاد کردهاند قرار است اولین جلسه دراین رابطه درشورای رقابت تشکیل شود با این حال پژویان احتمال داده که به دلیل عدم حضور نمایندگان مجلس دراین جلسه، جلسه شورا به هفته بعد موکول شود. حال باید دید شورای رقابتی که پیوسته قیمتهای خودرو درمورد نقد قرار میداد چگونه میتواند قیمت دربازار خودرو را تعدیل کند زیرا برخی از انتقادها وجود دارد مبنی براینکه لابی خودروسازان انقدر قوی است که هر نهادی را برای رشد قیمت دربازار مجاب میکنند.