میهن صنعت:

خودروهاي ايكس ۱۰۰ جايگزيني براي پرايد

میهن صنعت: خودروهاي خانواده ايكس ۱۰۰ سايپا با هدف ارتقاي كيفي محصول در سطح استانداردهاي جهاني در حالي جايگزين مدل هاي قديمي خود يعني پرايد شد كه انتقادهاي زيادي نسبت به اين خودرو در جامعه بروز كرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، تغييرات صورت گرفته نشان داد سايپا سعي كرده است تا با استانداردسازي پرايد و ايجاد تغييرات ظاهري و فني خودرو با مدل‌هاي قديمي ‌پرايد خداحافظي كرده‌، اما همچنان پلت فرم اين خودرو را حفظ كند.
صندلي هاي بكار رفته در خودروهاي ايكس ۱۰۰ با داشتن خصوصيتي بارز نظير تنظيم ارتفاع به گواه اكثريت دارندگان اين محصولات، از نظر راحتي و استحكام تغييرات زيادي داشته است. ارتقاي كيفي اين محصول در دو حوزه تصادف از جلو و پهلو و همچنين سيستم هاي چراغ هاي جلو و عقب صورت گرفته است.
پرايد چگونه خودرويي بود. پرايد يا همان مزدا ۱۲۱ و فورد فستييوا ۱۹۸۵ در موسسه ايمني بزرگراه‌هاي آمريكا تست شده است. طبق نتايج تست، اين خودرو بدترين وضعيت ايمني را بين سواري‌هاي سايز كوچك داراست، به همين دليل بود كه جلوي توليد اين خودرو گرفته شد.
اصولا پرايد قديمي در تست تصادف دچار انحراف شديد در ستون، درها و سقف مي‌شد، كابين سرنشينان تاب بر مي‌داشت، در خودرو باز مي‌شد و مواد داشبورت هم صدمه شديد به پاي راننده مي‌زد، جلوي خودرو درست جمع نمي‌شد و بسياري از قطعات كاپوت مانند موتور هم در تصادف شديد وارد كابين مي‌شد.
به دليل قديمي بودن خودرو، عكسي از تست تصادف آن در سايت موسسه ايمني بزرگراه‌هاي آمريكا در دست نيست. تنها در اين سايت نتايج اين تست تصادف آمده و نتيجه تست تصادف زير دو ستاره ايمني عنوان شده است.
البته گروه خودروسازي سايپا اعلام كرده در نسل جديد پرايد كه با نام پلتفرم ايكس ۱۰۰ توليد مي‌كند، اين مشكلات حل شده است. هر چند گفته مي‌شود ايمني خودرو تا حد دو ستاره ايمني بالا آمده است.
طبق اعلام شركت سايپا، در پرايد جديد داخل در‌ها، كف خودرو و جلوي كابين با استفاده از گاردهايي و اضافه كردن ورقه‌هاي جديد فلزي تقويت شده‌اند. بين كابين و كاپوت هم ورقه تقويت ‌شده فلزي قرار گرفته كه اجزايي مانند موتور ديگر به داخل كابين پرايد وارد نشوند و داخل داشبورت هم با يك سري لوله و گارد تقويت شده تا قطعات كاپوت وارد اتاق نشوند.
ظرفيت هاي يك خودرو در بخش موتور و ساختار فني و انتقال نيرو يكي از معيارهايي است كه در خودرو مورد ارزيابي قرار مي گيرد، تغييرات موتور خودروهاي ايكس ۱۰۰ سايپا در مقايسه با مدل هاي قبلي پرايد آنچنان گسترده است كه كاهش ۱۵ درصد در مصرف سوخت و افزايش ۱۷ درصد در كارايي را شامل شده و در زبان فني و تخصصي اين يعني يك تغيير كامل در نيروي محركه يك خودرو كه تفاوت فاحش ايكس ۱۰۰ را از ديگر خودروهاي پرايد نمايان مي كند.
همچنين حوزه تغييرات در بخش هاي تقويت بدنه، تقويت و تغييرات استايل تزئينات داخلي، تغيير در سيستم هاي چراغ جلو و عقب و تغييرات قطعات مكانيكي صورت گرفته است.
از طرف ديگر تزيينات و امكانات داخلي يك خودرو علاوه بر زيبايي ظاهري، يكسري از نيازهاي ايمني و رفاهي را پوشش مي دهد كه در خودروهاي ايكس ۱۰۰ سايپا نحوه قرار گرفتن صندلي ها، نوع و شكل و مواد اوليه داشبورد و همچنين رو دري هاي بكار رفته از تغييراتي است كه نسبت به پرايدهاي قبلي اعمال شده است.
در خصوص بدنه اين خودرو نيز بايد گفت استحكامي كه در بدنه ايكس ۱۰۰ از طريق تقويت ستون درب ها، تقويت كف اتاق، مقاوم سازي سقف و همچنين تغييرات محفظه موتور ايجاد شده را هرگز نمي توان با پرايدهاي قديمي مقايسه كرد و مشابه و يكسان دانستن اين دو خودرو كاملاً متفاوت كمال بي انصافي است.
انجام چنين تغييراتي كارهايي نبوده كه يك روزه يا يك شبه انجام گرفته باشد، هر كدام از اين اقدامات ساعت ها وقت و زحمت در طراحي و مهندسي را طلب كرده تا امروز بتوان ادعا كرد اين خودرو توان گذراندن بالاترين تست هاي بين المللي را دارد كه البته دريافت گواهينامه ها و گزارشات از معتبرترين مراكز تست خودرو گواهي بر اين مدعاست.
اما اتهام اصلي از سوي عده اي وارد مي شود كه به نظر مي رسد شناختشان از يك خودرو فقط از روي ظاهر آن است و تمام اقدامات انجام شده را با مقايسه اي كه اساسا قياس غيرمنطقي به شمار مي رود، زير سوال مي برند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=42090
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه