خودروهاي ديزلي به خيابان ها مي آيند؟

ميهن صنعت: كارشناسان معتقدند اولويت اول صنعت خودروي ايران در تعيين سبد سوخت، حركت به سمت توليد سواري‌هاي ديزلي است اما با اين حال اقدامات مربوطه در اين حوزه به كندي پيش مي‌رود.

 

به گزارش ميهن صنعت، در حال حاضر بيش از 50 درصد سواري‌هاي توليدي در كشورهاي توسعه يافته از سوخت ديزل و مابقي نيز بنزين و تنها سه درصد از ديگر سوخت‌ها مانند انرژي الكتريكي، گاز و ساير انرژي‌هاي تجديدپذير استفاده مي‌كنند.

با توجه به اين موضوع كارشناسان معتقدند كه اولويت اول خودروسازان ايراني توليد سواري ديزلي است. رييس دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت در اين خصوص مي‌گويد: بهترين سوخت براي خودروهاي سواري گازوئيل است.

به گفته محمدحسن شجاعي‌فرد، اگرچه هنوز در ايران سواري ديزلي توليد نشده است با اين حال ‌از نظر علمي اولويت سبد سوخت خودروهاي سواري ابتدا با سوخت ديزل پس از آن بنزين و بعد گاز است.

البته در سالهاي اخير گام‌هايي نيز براي توليد خودروهاي سواري ديزلي برداشته شده است با اين حال اگرچه قرار بود نخستين موتور سواري ديزلي كشور تا سال 1391 به توليد انبوه رسيده و با استفاده از آن سواري ديزلي توليد و در كشور عرضه شود اما به دليل تحقق نيافتن حمايت‌هاي وعده داده شده روند اجرايي اين طرح به كندي پيش مي‌رود.

روند اجرايي طراحي و توليد نخستين موتور سواري ديزلي در كشور از چند سال پيش آغاز شد. حدود سه سال پيش مجري اين طرح تاكيد كرده بود كه در صورت تحقق حمايت‌هاي سازمان‌هاي مربوطه موتور سواري ديزلي تا سال 1391 به توليد انبوه خواهد رسيد. با اين حال اين موتور در حال حاضر با حدود 65 درصد پيشرفت كار در مرحله توسعه قرار دارد.

به گزارش ايسنا، اين وضعيت در حالي است كه موتورهاي سواري ديزلي مزيت‌هاي بسياري از جمله كاهش مصرف سوخت و آلايندگي، هزينه‌هاي نگهداري كمتر و شتاب بيشتر نسب به موتورهاي بنزين‌سوز دارند. مصرف سوخت موتور ديزل سواري نسبت به موتور بنزيني حدود 30 درصد كمتر، گشتاور آن بالاتر و آلودگي مونواكسيد و دي‌اكسيد كربن آن نيز نسبت به موتور بنزيني كمتر است.

مدير بهينه‌سازي انرژي در بخش حمل و نقل شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت نيز با تائيد مزيتهاي سواري‌هاي ديزلي نسبت به بنزيني‌ها و گازسوزها مي‌گويد: در حال حاضر اولويت اول صنعت خودرو ايران در تعيين سبد سوخت خودروهاي سواري‌، حركت به سمت توليد سواري‌هاي ديزلي است و پس از آن نيز بايد اقداماتي در راستاي توليد خودروهاي الكتريكي و هيبريد صورت گيرد.

با اين حال اگرچه با توجه به قيمت حدودا دو برابري خودروهاي الكتريكي و هيبريدي نسبت به خودروهاي معمولي، احتمال توليد اين خودروها در تيراژي قابل توجه پايين است اما در زمينه توليد سواري‌هاي ديزلي توجيهي براي تاخير وجود نداشته و خودروسازان بايد سرعت اقدامات خود در جهت توليد و عرضه اين خودروها را افزايش دهند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=4334
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه