میهن صنعت :

خودروهای خارجی ارزان می­شوند

میهن صنعت : افزایش قیمت خودرو و بی‌ثباتی در قیمت‌گذاری موجب شد که در طول یکی دو سال گذشته قیمت خودرو افزایش سرسام‌آوری داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» و به نقل از خبرآنلاین،  باید توجه داشت که سیاست دولت برای کاهش دادن قیمت خودروهای داخلی، وارد کردن خودروهای خارجی بود.

این سیاست نه تنها محقق نشد بلکه در نتیجه­اش قیمت خوروهای خارجی نیز بیشتر شد. واردکنندگان با انحصاری کردن واردات خودرو، راه را بر هرگونه کاهش قیمت خودروهای خارجی بستند و از تحقق آن جلوگیری کردند. در این میان اما یکی از ابزارهایی که دولت برای کاهش قیمت و رقابتی کردن بازار در دست بررسی دارد تعرفه واردات است.

اما ظاهرا مسئولان برای استفاده در این ابزار دچار سردرگمی هستند. رضا شیوا در جلسه شورای رقابت می­گوید: شورای رقابت می­خواهد از مصوبه­ای که مجلس مبنی بر کاهش سالانه 5 درصد از تعرفه به مدت 5سال به هدف افزایش 5 درصدی تعرفه را در سال آینده تصویب کرده – استفاده کند.

این در حالیست که، در هنگام افزایش تعرفه­ها برخی آن را پاداشی ناعادلانه به خودروسازهای داخلی به خاطر ساخت محصولات بی‌کیفیت و گران قیمت قلمداد کردند و اکنون می توان گفت همین پاداش به انحصارطلبان بازار خودروهای وارداتی نیز داده شد.

پیش بینی: با توجه به شرایطی که بر بازار خودرو ایران حکمفرماست نمی‌توان انتظار داشت در کوتاه مدت رقابت چندانی در عرصه خودروسازی به وجود‌ آید.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=41915
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه