معاون میراث فرهنگی کشور:

خودروهای قدیمی شناسنامه دار شدند /تصاویر

میهن صنعت : مراسم رونمایی از شناسنامه‌های خودروهای تاریخی در کاخ نیاوران برگزار شد و در این برنامه تعدادی از خودروهای تاریخی منحصربه‌فرد در حیاط کاخ به نمایش گذاشته شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» و به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور گفت: تعدادی از خودروهای تاریخی که بعد از 25 سال اسقاط شده‌اند و یا تعدادی از آنها در کلکسیون‌های خارجی سر در آورده‌اند توسط کمیته شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی مورد محافظت قرار گرفته‌اند.

او با بیان اینکه آیین‌نامه‌ای درباره اموال تاریخی و فرهنگی داریم که در سال 81 در توضیح داده شده که باید از آنها صیانت به عمل آید ادامه داد: اما در آیین‌نامه سال 84 به صراحت درباره مالکان اموال فرهنگی و تاریخی و حمایت از آنها صحبت شده و سازمان میراث فرهنگی را موظف به شناسایی و ثبت آثار می‌کند. در سال 89 هم دولت برای صیانت از خودروهای تاریخی اقدام می‌کند و مقرر می‌شود که کارگروهی را با همین عنوان تشکیل دهد.

طالبیان گفت: این کارگروه در کانون اتومبیلرانی و جهانگردی شکل گرفت. در این کارگروه سازمان‌های مختلفی حضور دارند و طی دو سال دبیرخانه آن تشکیل می‌شود. پلاک تاریخی طراحی شد و سایتی را نیز برای آن راه‌اندازی کردند. همچنین بانک جامعی نیز تشکیل می‌شود این کار باعث ایجاد ارزش افزوده برای این اتومبیل‌های تاریخی است.

او گفت: در کشورهای امارات و قطر برخی از خودروهای تاریخی ایران در کلکسیون‌های آنها به نمایش گذاشته شده است و حسرت می‌خوردیم که چرا این خودروها داخل ایران نیستند شاید کشورهای منطقه حدود 3 یا 4 دهه است که وارد این جریان شده‌اند اما در ایران سابقه خودروهای تاریخی به بیش از 100 سال می‌رسد. وظیفه ملی این است که معرفی شایسته‌ای از آنها داشته باشیم.
او گفت: با ارائه شناسنامه‌های این خودروها اتفاق مهمی در حفاظت از آنها رخ خواهد داد و حمایت معنوی از دارندگان خودروها برعهده سازمان میراث فرهنگی خواهد بود و این سازمان از دارندگان خصوصی برای ایجاد موزه‌های خصوصی حمایت خواهد کرد.

طالبیان ادامه داد: تاکنون حدود 30 مجموعه‌دار خصوصی توسط کارگروه صیانت از خودروها شناسایی شده است، 60 مجموعه‌دار بخش خصوصی نیز مجوز فعالیت گرفته‌اند. این نشان می‌دهد هدف اصلی شناسایی و حفاظت از میراث فرهنگی است.

او گفت: اکنون برای 50 دستگاه خودرو تاریخی بالای 50 سال شناسنامه صادر شده است.

در پایان رئیس سازمان میراث فرهنگی به 3 نفر از مجموعه‌داران خودروهای تاریخی به نام سیدمجید فاطمی، عبدالله فرج‌پور و مهرداد مترجمی لوح تقدیری اعطا کرد.

همچنین 5 نفر از مالکان خودروهای تاریخی نیز مانند مرتضی پرهیزگار، حسین برمک وزیری، حمید همتی فراهانی، علی صادقی و مسعود رحمتی شناسنامه خودروهای تاریخی‌شان را دریافت کردند. این 5 نفر به نمایندگی از 50 نفری بودند که در مرحله اول شناسنامه خودرو دریافت کردند.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=66495
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه