خودرو سازان نسبت به دستور العمل تعیین قیمت خودرو اعتراضی ندارند
میهن صنعت : رییس شورای رقابت گفت: هیچ خودرو سازی ادعا نكرده كه با دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودرو مشكل دارد و همه بر این باورند كه بهترین دستورالعمل ممكن برای قیمت گذاری خودرو است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، ‘ جمشید پژویان ‘ در یازدهمین نشست صبحانه كاری كانون كارگزاران گفت: صنعت خودرو موتور توسعه در حدود هفت كشور دنیا بوده و تنها همین تعداد از كشورها در خودروسازی موفق هستند و به همین دلیل هنوز هم ابهام وجود دارد كه كشور ما می تواند به عنوان یك خودرو ساز مطرح باشدیا خیر؟.
وی با بیان این كه در هیچ یك از تئوری های اقتصادی، دولت برای سال های طولانی از یك صنعت دفاع نمی كند، افزود: مشكلات اقتصادی زیادی وجود دارد و تنها مشكل به صنعت خودرو برنمی گردد. این در حالی است كه صنعت خودرو در ابتدای راه اندازی كارآمد بود، اما زمانی كه به دولت منتقل شد، از ریل خارج شد و به دلیل حمایت بسیار بالا، به صنعتی تنبل تبدیل شد.
وی با اشاره به این كه دولتی شدن صنعت خودرو، هزینه های این صنعت را به شدت افزایش داده است، تصریح كرد: مدیران دولتی مدیران ناكارامدی نیستند، اما نباید انتظار داشت صنعتی كه از ریل خارج شده، یك شبه به ریل برگردد. اگر شورای رقابت بتواند بر مبنای نظریه های اقتصادی و دستورالعمل ها، صنعت خودروسازی را به ریل برگرداند، چندین سال زمان می برد كه آن هم مشروط به این است كه این كار صورت گیرد.
رییس شورای رقابت در خصوص حمایت دولت از صنعت خودرو گفت: حمایت از صنعت خودرو به این معنا است كه هزینه فرصت از دیگر صنایع كشور گرفته می شود و این به نفع كشور نیست.
وی ادامه داد: غیر از خارج شدن صنعت خودرو از ریل و خصوصی بودن این صنعت به طور اسمی، باید گفت كه هزینه ها در صنعت خودروی ایران نسبت به سایر كشورها بالاتر است.
پژویان به وجود سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان اشاره كرد و ابراز داشت: در همه كشورها، تنها به حمایت از مصرف كننده می پردازند و به علاوه در هیچ كشوری این سازمان مسوولیت قیمت گذاری ندارد.
وی با بیان این كه قیمت گذاری در اقتصاد فقط در بازارهای انحصاری انجام می شود، گفت: همواره بازارها دارای اختلال هایی بوده و نیازمند قانون گذاری هستند و بهتر است كه این قانون گذاری توسط دولت انجام نشود و این عاملی برای وجود شورای رقابت است.
وی با تاكید بر این كه دیدگاه شورای رقابت كوتاه مدت و محصور به دولت خاصی نیست، گفت: دو نكته در صنعت خودرو مطرح است. اولین نكته وجود سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان است، زمانی كه ارزش ریال كاهش یافت،برخی صنایع از معاونت قیمت گذاری این سازمان درخواست كردند كه قیمت ها را افزایش دهد و لذا شورای رقابت به این موضوع ورود پیدا كرد.
وی در پایان خاطرنشان كرد: خودرو سازان برای تامین نهاده های خوداز بانك ها وام گرفته و اقدام به تولید خودرو می كنند، در حالی كه سود وام هم از مصرف كننده دریافت می شود، اما هم اكنون شورای رقابت این بخش از دریافتی را از قیمت گذاری كسر كرده است.
پژویان تاكید كرد: در كشور ما مزیت در بخش انرژی و معدن وجود دارد و توجه به این مزایا می تواند برای توسعه كشور مفید باشد.