فوکوس یا کورولا

خودرو شماره یك جهان کدام است؟

میهن صنعت : دو خودروساز بزرگ آمریکایی و ژاپنی چند روزی است که درگیر جنگی لفظی شده‌اند بر سر اینکه پرفروش‌ترین خودروی دنیا در سالی که گذشت کدام بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» به نقل از دنیای اقتصاد، فورد می‌گوید: خودروی فوکوس پرفروش‌ترین خودرو در سراسر دنیاست، اما تویویوتا می‌گوید پرفروش‌ترین در دنیا تویوتا کورولاست.

عنوان «پرفروش‌ترین» برچسبی بسیار جذاب برای یک خودرواست و درست به همین دلیل هیچ نشانی از کوتاه آمدن یکی از این دو در کار نیست. فورد هفته گذشته ادعا کرد این عنوان را فورد فوکوس ربوده است، چنان‌که در سال 2011 هم صاحب آن بوده است و در مقابل تویوتا ادعا کرد شماره یک تویوتا کورولاست.

حق با کیست؟ یافتن پاسخ قطعی دشوار است.
مساله اصلی این است که چه کسی خودروهای فروش‌رفته را و بر اساس چه معیاری می‌شمارد. در این صورت، هر دو خودروساز دلایلی برای اثبات ادعایشان دارند.

اریش مرکل، یکی از تحلیلگران ارشد فروش فورد، می‌گوید: بر اساس اطلاعات ثبت تقاضا برای خودروهای تازه‌ساخت که از سوی موسسه Polk منتشر می‌شود، لقب پرفروش‌ترین خودروی دنیا متعلق به فورد فوکوس است.

اما دیون کوربت، سخنگوی تویوتا در توکیو می‌گوید: بر اساس آنچه اطلاعات ما می‌گویند کورولا پرفروش‌ترین است.

واضح است که مهم‌ترین چیز در چنین بگومگوهایی توانایی در لاف زدن است، اما فوکوس و کورولا این روزها واقعا پرفروش‌اند.

دعوا از هفته پیش و زمانی آغاز شد که فورد در بیانیه‌ای خبری اعلام کرد که داده‌های Polk تاکید می‌کند که برند فورد فوکوس بیش از هر خودروی دیگری در سراسر دنیا متقاضی خرید داشته است.
رسانه‌ها گزارش دادند که بر اساس داده‌های Polk فورد موفق شده در سال 2012 و به لطف تقاضای بالا در کشور چین در مجموع یک میلیون و 20 هزار و 410 دستگاه خودروی فوکوس را به فروش برساند و به این ترتیب از تویوتا که در همین مدت 872 هزار و 774 دستگاه کورولا فروخته پیشی گرفته است.

خودروساز آمریکایی، اما در مورد تعداد خودروهای فروش‌رفته‌اش بر اساس محاسبات خود چیزی فاش نکرد. تویوتا اعتراض کرد و مدعی شد در سال 2012 مجموعا یك میلیون و 160 هزار و 764 دستگاه خودروی کورولا فروخته است.

به نظر می‌رسد اختلاف اصلی در محاسبه مجموع خودروهای فروش‌رفته ناشی از تفسیر متفاوت دو طرف از برند و نام خودروهاست.

آنتونی پرات، نایب رییس بخش پیش‌بینی Polk، می‌گوید: در مورد فوکوس، مقصود فورد فقط و فقط یک خودرواست و دیگر شاخه‌ها و خودروهای زیرمجموعه آن را محاسبه نمی‌کند. بنابراین فورد خودروهای ساخته‌شده بر پایه کورولا را که ظاهر نسبتا متفاوت دارند و اسمشان مانند کورولا رومیون (Corolla Rumion) دوبخشی است شایسته داخل کردن در این محاسبه نمی‌داند.
البته خود تویوتا هم 172 هزار و 730 دستگاه خودروی فروش‌رفته‌ای را که زیرمجموعه کورولا بودند در محاسباتش وارد نکرده است: مانند آریس هاچ‌بک و آریس هیبریدکه در اروپا، ژاپن، آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوبی فروش‌رفته‌اند؛ ماتریکس و سیون xB هاچ‌بک که در آمریکای شمالی فروش رفته، ورسو واگن که در ژاپن، آفریقا و آمریکای جنوبی فروش رفته و مینی‌ون روکیس که در اقیانوسیه به فروش رفته است.
پرات می‌گوید: داده‌های Polk بر پایه تقاضا برای خرید خودرو در بیش از 80 کشور دنیا ثبت می‌شود و نماینده 97 درصد فروش در سراسر دنیاست.
اما اضافه می‌کند که Polk ممکن است از داده‌های فروش در کشورهایی استفاده کند که بررسی دقیق آنها ممکن نیست، به اضافه پارامترها و دیگر پیچیدگی‌های محاسبه دقیق فروش.
برای مثال گاهی خودروسازان نام یک خودرو را بر نسل تازه‌ای از خودرو می‌گذارند و در بازارهای بزرگ دنیا عرضه می‌کنند.
تویوتا خودروی نسل دهم کورولا را در بازار اروپا آریس نام گذاشته درحالی‌که همچنان نسل نهم آن را در اروپای مرکزی با همان نام کورولا عرضه می‌کند.
فورد هم دو نسل از خودروی فوکوس خود را در بازار چین می‌فروشد: خودروی فعلی فوکوس که در بازار آمریکا هم موجود بود و نسل قبلی فوکوس به نام فوکوس کلاسیک. و در آخر اینکه ثبت تقاضا و فروش همیشه هم یکی نیستند و ممکن است بین این دو فاصله‌ای زمانی وجود داشته باشد.
پس شماره یك کدام است؟
پاسخ فورد و تویوتا همان است که بود. با این حال کوربت می‌گوید: ما فقط می‌خواهیم حقیقت روشن شود، اما قصد ما شماره یک بودن نیست. قصد ما ساخت خودروهایی است خوب و بی‌نقص که مردم خواهان خریدش باشند. بنابراین شماره یک بودن هدف نیست، نتیجه است.
بر اساس داده‌های Polk 10 خودروی پرفروش دنیا در سال 2012 از این قرارند:
1. فورد فوکوس، یك میلیون و 20 هزار و 410 دستگاه
2. تویوتا کورولا، 872 هزار و 774 دستگاه
3. فورد سری F، 785 هزار و 630 دستگاه
4. وولینگ ژی‌گوانگ، 768 هزار و 870 دستگاه
5. تویوتا کمری، 729 هزار و 793 دستگاه
6. فورد فیستا، 723 هزار و 130 دستگاه
7. گلف فولکس واگن، 699 هزار و 148 دستگاه
8. شورولت کروز، 661 هزار و 325 دستگاه
9. هوندا سیویک، 651 هزار و 159 دستگاه
10. هوندا CR-V ، 624 هزار و 982 دستگاه.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=16023
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه