میهن صنعت :

خودرو فعلا نمی‌تواند ارزان شود

میهن صنعت : همچنین بسیاری از صاحب نظران صنعت خودرو بر این باور هستند كه تا زمانی‌كه وزارت صنعت معدن و تجارت به عنوان متولی بخش صنعت( خودرو) در كشور وجود دارد اظهار نظر شورای رقابت در این حوزه موازی كاری را موجب می شود كه هم به ضرر مصرف كننده خواهد بود و ه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دبیر انجمن خودروسازان گفت: باید سیاستی اعمال شود تا بتوان هزینه تولید خودرو را برای خودروسازها كاهش داد.

احمد نعمت بخش با اشاره به جلسه خودروسازان با وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: جلسه خوبی بود اما تا مسئله به مرحله اجرا نرسد نمی‌توان قضاوتی در خصوص سیاست‌ها داشت.

نعمت بخش در پاسخ به این پرسش كه آیا نتایج این جلسه منجر به كاهش قیمت خودرو در بازار خواهد شد یا خیر توضیح داد: اینكه تصور شود می‌توان قیمت خودرو را به صورت دستوری و در كوتاه مدت كاهش داد، چرا كه این اقدام نیازمند بسترسازی‌های مناسب است.

نعمت‌بخش با بیان اینكه هم اكنون مشكلات در واردات قطعات خودرو به دلیل تحریم‌ها و حمایت نكردن مالی خودروسازان از سوی دولت مهم‌ترین چالش‌های این صنعت است اظهار داشت: درحال حاضر خودروسازان با كمترین نقدینگی در حال فعالیت هستند و به همین دلیل نیز از سال گذشته تا كنون تولید خودرو در كشور با افت 50 درصدی رو به‌رو بوده است.

نعمت بخش همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینكه آیا در جلسه با وزیر صنعت، نگرانی از بابت تعیین قیمت خودرو به صورت دستوری از سوی شورای رقابت نیز مطرح شد یا خیر تصریح كرد: صحبت‌هایی در این زمینه به صورت كلی مطرح شد، نحوه تعیین قیمت خودرو نیز یكی از محورهای بحث در این جلسه بود. وی در ادامه با بیان اینكه بزرگ‌ترین مشكل افزایش قیمت خودرو و كشمكش میان خودروسازان و شورای رقابت آن است كه این قیمت‌گذاری بدون در نظر گرفتن

 

ضرر وزیان خودرو ساز صورت می‌گیرد تاكید كرد: وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت باید یکی ازدو راهکارموجود درزمینه قیمت گذاری خودرو را انتخاب کند.

وی تاكید كرد: حل مشكلات صنعت خودرو نیاز به بحث‌های كارشناسی دارد و البته با توجه به موفقیت آقای نعمت‌زاده در این حوزه، امید داریم در كوتاه‌ترین زمان ممكن راه حل‌های عملی برای ارتقای صنعت خودرو در كشورارائه شود. همچنین بسیاری از صاحب نظران صنعت خودرو بر این باور هستند كه تا زمانی‌كه وزارت صنعت معدن و تجارت به عنوان متولی بخش صنعت( خودرو) در كشور وجود دارد اظهار نظر شورای رقابت در این حوزه موازی كاری را موجب می شود كه هم به ضرر مصرف كننده خواهد بود و هم بحران تولید در خودرو را در پی خواهد داشت.

قیمت گذاری مانند دوران سازندگی اجرا شود

دبیر انجمن خودروسازان همچنین پیش‌تر در خصوص وضعیت قیمت‌گذاری خودرو در دوران سازندگی گفته بود: به اعتقاد ما بهترین راهکار برای قیمت‌گذاری خودرو، تعیین آن در حاشیه بازار است. وی با بیان این که در دوران وزارت نعمت زاده در دولت آقای ‌هاشمی‌ نیز قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین می‌شد، خاطرنشان‌کرد: با این حال اگر اصراری بر باقی ماندن شورای رقابت در این عرصه و عمل به فرمول قیمت‌گذاری آن وجود دارد، پایه قیمت‌ها در این فرمول باید اصلاح شود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت‌وگو با شفاف ادامه داد: در فرمول شورای رقابت، قیمت خودروها در فروردین سال 91 به عنوان نرخ‌های پایه مدنظر قرار گرفته است در حالی که این قیمت‌ها واقعی نبوده و با ضرر و زیان همراه بوده است.

وی افزود: در این مدت بارها از رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خواستیم تا طی نامه رسمی‌غیر واقعی بودن قیمت‌های فروردین سال 91 را به رئیس شورای رقابت اعلام کند اما این اقدام صورت نگرفت.

نعمت‌بخش با بیان این که در صورت اصرار بر عمل به فرمول شورای رقابت، وزیر صنعت، معدن و تجارت باید رئیس سازمان حمایت را ملزم به شفاف سازی قیمت‌ها کند، تصریح كرد: در این زمینه وزیر جدید باید به رئیس سازمان حمایت دستور دهد طی نامه‌ای رسمی‌موضوع غیر واقعی بودن قیمت‌های فروردین 91 را به اطلاع شورای رقابت برساند تا آن‌ها نرخ‌های پایه در فرمول قیمت‌گذاری را اصلاح کنند. وی خاطرنشان کرد: نعمت‌زاده جزو موفق‌ترین مدیران صنعتی کشور است. به جرات می‌توان گفت که با روی کار آمدن وی، وضعیت صنایع از جمله صنعت خودرو بهبود خواهد یافت.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=24064
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه