میهن صنعت :

خودکشی هفتمین زندانی گوانتانامو

میهن صنعت : در پی انتشار خودکشی یک زندانی دیگر در گوانتانامو مدافعان حقوق بشر در مورد شرایط سخت و وحشتناک این زندان و زندانیانی که سال‌هاست بدون هرگونه اتهام و یا محاکمه محبوس هستند ابراز نگرانی کردند.

به گزارش میهن صنعت به نقل از ایسنا در پی انتشار خودکشی یک زندانی دیگر در گوانتانامو مدافعان حقوق بشر در مورد شرایط سخت و وحشتناک این زندان و زندانیانی که سال‌هاست بدون هرگونه اتهام و یا محاکمه محبوس هستند ابراز نگرانی کردند.
 
ارتش آمریکا سه ماه پس از اینکه جسد «عدنان عبدالطیف» 32 ساله در سلولش در زندان گوانتانامو کشف شد به طور رسمی اعلام کرد که مرگ وی در نتیجه خودکشی بوده و او به مرگ طبیعی از بین نرفته است.
 
این هفتمین نفری است که تاکنون در گوانتانامو در اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهد.
 
یگان جنوبی ارتش آمریکا که سرپرستی گوانتانامو را بر عهده دارد، اعلام کرد که تحقیقات در مورد مرگ این زندانی یمنی‌تبار را آغاز کرده است.
 
دیوید رمز، وکیل مدافع عبداللطیف گفت که سوالات زیادی در مورد مرگ موکلش دارد و آمریکا باید پاسخگوی این سوالات باشد.
 
وی ادامه داد که موکلش در اثر استفاده عمدی بیش از اندازه دارو جان خود را از دست داده است و آیا یک زندانی در مرکزی همانند گوانتانامو که تحت مراقبت شدید قرار دارد می‌تواند با اراده خودش دست به چنین کاری بزند؟
 
وی علاوه بر این اضافه کرد که چطور ممکن است یک زندانی که از بیماری ذات‌الریه رنج می‌برده بدون مراقبت‌های پزشکی در سلولش رها شده بوده است؟
 
رمز مدعی است که اگر مرگ موکلش خودکشی بوده این خودکشی با کمک افراد دیگر انجام شده است. وی در ادامه گفت: عبداللطیف به گفته مسئولان زندان، یک زندانی سرسخت بوده است و ارتش آمریکا قصد داشته بدون اینکه ردپایی از خود به جا بگذارد وی را به قتل برساند.
 
گفته می‌شود 15 یمنی دیگر در حال حاضر در گوانتانامو زندانی هستند و شرایط بسیار سخت زندان و عدم محاکمه زندانیان موجب می‌شود تا برخی از آنها دست به خودکشی بزنند که این امر عجیبی نیست.
 
بر اساس اظهارات وکیل این قربانی، وی 11 سال را بدون تفهیم اتهام و محاکمه در گوانتانامو زندانی بوده که تحمل این وضع برای او بسیار سخت و دردناک بوده است.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، زندان گوانتانامو، شواهدی که نشان دهنده وجود شکنجه و بدرفتاری در زندان است و حبس زندانیان بدون اتهام و محاکمه برای سال‌های طولانی موجب شده تا فعالان حقوق بشر در طول سال‌های کار این زندان در مورد وضعیت آن هشدار دهند و توقف کار زندان را خواستار شوند.
 
باراک اوباما، رییس‌جمهور کنونی آمریکا پس از اولین انتخابش وعده داد که فوری این زندان را تعطیل خواهد کرد اما با وجود گذشت بیش از چهار سال از ریاست‌جمهوری وی، فعالیت گوانتانامو هنوز ادامه دارد و کسی هم پاسخگوی شکایات زندانیان و یا مرگ آنها نیست.
 
این در حالی است که برخی از وکلای زندانیان گوانتانامو معتقدند که تعطیلی این زندان راه‌حل مشکل زندانیان آن نیست، چون به طور قطع آنها به زندانی دیگر در نقطه دیگری از دنیا منتقل خواهند شد بدون اینکه شانس دفاع از خود و اثبات بی‌گناهی‌شان را داشته باشند.
 
یکی از این وکلا در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه (AFP) اذعان داشت که شرایط زندان و روند قضایی آن در دوره ریاست‌جمهوری اوباما نه تنها آسان‌تر نشده بلکه سخت‌تر نیز شده است.
 
هم‌اکنون در گوانتانامو 166 نفر زندانی وجود دارد که ارتش آمریکا حکم انتقال 55 نفرشان را صادر کرده است اما تاکنون اقدام عملی برای آزادی آنها انجام نشده است.
 
هفته گذشته کنگره آمریکا لایحه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن زندانیان گوانتانامو به آمریکا یا کشورهای دیگر منتقل خواهند شد که این نشان می‌دهد این زندان در آینده نیز به کار خود ادامه خواهد داد و دولت آمریکا قصد تعطیل کردن آن را ندارد.
 
سازمان‌های حقوقی همچون دیده‌بان حقوق بشر، اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا و عفو بین‌الملل از اوباما خواستند تا این لایحه را وتو کند و به وعده‌های خود برای تعطیلی این زندان عمل نماید.
 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=8108
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه