میهن صنعت :

خودکفایی کشور در زمینه رادیوداروها/ انتخاب منطقه پسماندهای هسته ای در انارک

میهن صنعت : معاون سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه تامین سوخت راکتور و رادیوداروها به خودکفایی رسیده ایم گفت: در حال حاضر کل رادیوداروهای مورد نیاز کشور در داخل کشور تولید می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دکتر محمد قناد، در نشست فناوری هسته ای تهدید یا فرصت در دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه فرایند چرخه سوخت فرایند پیچیده ای است، افزود: فرآیند چرخه سوخت هر چند که قدمت 50 ساله دارد ولی گلوگاه هایی وجود دارد که در اختیار همه کشورها نیست.

معاون سازمان انرژی هسته ای با اشاره به نحوه تولید سوخت راکتور اظهار داشت: اورانیوم فلزی است که تنها یک کاربرد دارد و آن هم استفاده در شکافت هسته ای و گرفتن انرژی، گرما و یا تولید ایزوتوپ برای تولید رادیو دارو است.

وی با بیان اینکه اورانیوم در همه جای دنیا وجود دارد، اظهار داشت: این فلز در کشورهایی چون آمریکا، استرالیا، برزیل و آفریقای جنوبی به وفور یافت می شود.

قناد شکافت هسته ای را مبنای اصول فناوری هسته ای ذکر کرد و یادآور شد: در صورتیکه شکافت هسته ای رخ نمی داد نه قادر به تامین رادیوایزوتوپ بودیم و نه می توانستیم انرژی تولید کنیم.

وی همچنین به بیان نحوه اکتشاف اورانیوم در کشورهای مختلف پرداخت و یادآور شد: پس از آنکه میزان مناسب اورانیوم در معادن به اثبات رسید عملیات استخراج انجام می شود که در برخی کشورها مانند آمریکا و استرالیا بر روی زمین استخراج می شود و در برخی از کشورها مانند چک و ایران در معادن زیرزمینی مورد استخراج قرار می گیرند.

وی با اشاره به اکتشاف ذخایر اورانیوم در منطقه صاقند یزد گفت: در این منطقه چاهی به عمق 357 و قطر 4 متر کنده شده است تا فرآیند استخراج و تامین چرخه سوخت راکتور انجام گیرد.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه استخراج اورانیوم در دل سنگ های معدنی بر اساس یک سری عملیات شیمیایی انجام می گیرد، اضافه کرد: اولین ترکیبی که در سبد هسته ای به دست می آید کیک زرد است.

وی با اشاره به اهمیت اورانیوم در راه اندازی نیروگاه های هسته ای و تولید انرژی از آن یادآور شد: در صورت استفاده از انرژی های فسیلی در نیروگاه ها تنها به اندازه 90 سال می توانیم از منابع موجود استفاده کنیم ولی در صورت استفاده از انرژی هسته ای تا 1500 سال آینده قادریم از معادن اورانیوم برای تولید انرژی استفاده کنیم.

قناد همچنین از تجهیز معادن اورانیوم برای استخراج خبر داد و در این باره توضیح داد: علاوه بر تجهیز معادن صاقند یزد در بندرعباس فعالیت هایی در این زمینه انجام شده است، ضمن آنکه در اردکان یزد نیز کارخانه تولید کیک یزد با ظرفیت 60 تن در سال راه اندازی خواهد شد که امیدواریم سال آینده به بهره برداری برسد.

موفقیت های ایران در حوزه هسته ای

قناد با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه فناوری های هسته ای با بیان اینکه قادر به تولید uf6 با توناژ بالا هستیم، گفت: با تولید uf6 و نگهداری آن می توانیم از آن در سوخت راکتور استفاده کنیم.

وی همچنین از موفقیت کشور در دستیابی به دانش فنی سوخت راکتور تحقیقاتی تهران خبر داد و در این باره توضیح داد: مشکلی که با آژانس انرزی اتمی داشتیم قرار بود سوخت 3.5 درصد در روسیه غنی سازی و در فرانسه تولید و در نهایت به ایران تحویل داده شود ولی محققان کشور در عرض 18 ماه موفق به تولید و ارائه سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران شدند.

وی با بیان اینکه راکتور ir40 اراک نیز در حال بهینه سازی است، یادآور شد: علاوه بر آن سوخت مجازی برای انجام کارهای ترمودینامیکی تولید شده است.

تدابیر کشور برای نگهداری از پسماندهای هسته ای

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به پسماندهای هسته ای ناشی از فعالیت های هسته ای گفت: در این راستا منطقه بی نظیری در انارک انتخاب شده است که مورد تایید سازمان انرژی اتمی نیز قرار گرفته است.

خودکفایی کشور در زمینه رادیوداروها

قناد با تاکید بر اینکه رادیو داورها برای شناسایی و درمان برخی از بیماری ها به کار برده می شود خاطر نشان کرد: این نوع داروها علاوه بر شناسایی بیماریهایی چون سرطان، پوکی استخوان و قلب برای درمان بیماری های صعب العلاج مانند سرطان تیروئید و متازتازهای استخوانی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به میزان مصرف رادیو داروها در کشور اظهار داشت: سالیانه 120 تا 125 مرکز پزشکی برای یک میلیون بیمار از این داروها استفاده می کردند و در هفته نیز 200 بیمار از ید 127 برای درمان بیماری سرطان مورد استفاده قرار می دهند.

قناد با تاکید بر اینکه برخی از این رادیو داروها کاهنده درد است، ادامه داد: با اعمال تحریم ها علیه کشور، کشورهای بلژیک و کانادا عرضه این نوع دارو را برای کشور تحریم کردند و در نتیجه بیمارستانهای کشور به مدت 2 ماه با مشکلاتی در این زمینه روبرو بودند.

وی با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا به متازتازهای استخوانی دردهای رنج آوری را تحمل می کنند، ادامه داد: با اعمال این تحریم ها در سال 86 موفق شدیم تا کل رادیوداروهای مورد نیاز کشور برای شناسایی و درمان بیماری ها را تولید کنیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=15884
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه