میهن صنعت :

دانشجویان به اندازه نیمی از صنعت خودروسازی، دلار از کشور خارج می کنند

میهن صنعت : خروج دانشجویان ایرانی از کشور طی ارزبری قابل توجهی به اقتصاد ایران تحمیل می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، برآوردها نشان می دهد هزینه های انتقال دانشجو به خارج از کشور از رقم یک هزار دلار تا 12 هزار دلار در نوسان است. بخش مهمی از دلارهای مورد نیاز دانشجویان ایرانی از بازار داخلی تامین می شود. همین جریان سبب می شود تا مسیر خروج ارز از ایران راه شدت بگیرد. سال گذشته و در پی افزایش ناگهانی قیمت دلار، خانواده برخی از دانشجویان مقابل بانک مرکزی تجمعی اعتراضی برگزار کردند. آنها خواهان تخصیص ارز مبادله ای برای دانشجویان غیر بورسیه ای بودند. با این حال به نظر می رسد در حال حاضر یکی از مشکلات تازه اقتصاد ایران هزینه های تحصیل دانشجویان ایران در آنسوی مرزها باشد.

برآوردهای خبرآنلاین، نشان می دهد از دانشگاه های آسیایی مانند دانشگاه های هند و مالزی تا دانشگاه های اروپایی به صورت سالیانه حداقل 120 هزار دلار و حداکثر یک میلیون و 440 هزار دلار از اقتصاد ایران خارج می کند.

براین اساس تنها تامین ارز دانشجویی با میزان نیمی از دلار مورد نیاز صنایع خودروسازی ایران برابر است.

دولت تنها سهمیه ارزی دانشجویان بورسیه را تامین می کند و خانواده دیگر دانشجویان ارز مورد نیازشان را از بازار آزاد تامین می کنند. بیشترین جمعیت دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه های خارجی به ترتیب مربوط به کشورهای مالزی، آمریکا، کانادا و انگلستان است. در حال حاضر 120 هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه های خارجی تحصیل می کنند. از این میان 46 هزار دانشجو در سامانه اینترنتی تسهیلات ارزی برای دریافت ارز تحصیلی ثبت نام کرده اند. اصلی ترین بخش ارز مورد نیاز دانشجویانی که هزینه زندگی آنها از ایران تامین می شود، از بازار آزاد تهیه می شود.

خرید ارز این گروه در دوره های مختلف تلاطمات بسیاری بربازارهای مالی ایران وارد می کند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=47636
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه