اینكه جوانان نمی‌توانند خودرو بخرند را به بهمنی بگویید!

دبیر انجمن خودروسازی ایران: قیمت پراید باید سه برابر بشود

میهن صنعت : مردی كه طی این چند ماه اخیر، هر روز با صحبت‌ها و اظهار‌نظر‌هایس در صدر اخبار بوده است. او با اینكه به قول خودش می‌خواهد جواب هر سوالی را با منطق بدهد، اما با تورم غیر‌منطقی این روز‌ها طبیعتاً جواب‌های او هم غیر‌منطقی به نظر می‌رسد.

ساختمانی در بلوار آفریقا، جایی است كه احمد نعمت‌بخش، دبیر اصفهانی انجمن خودرو‌سازان ایران را ملاقات می‌كنیم. مردی كه طی این چند ماه اخیر، هر روز با صحبت‌ها و اظهار‌نظر‌هایس در صدر اخبار بوده است. او با اینكه به قول خودش می‌خواهد جواب هر سوالی را با منطق بدهد، اما با تورم غیر‌منطقی این روز‌ها طبیعتاً جواب‌های او هم غیر‌منطقی به نظر می‌رسد.

همشهری جوان : برای همین تلاش كردیم با مرد معروف خودرو‌سازی ایران از هر دری صحبت كنیم. او هم با سعه‌صدر جوابمان را دارد و تقریبا سوالی را بی‌جواب نگذاشت. هرچند در بعضی موارد، برخی سئوالاتمان موجب فرافروخته شدنش شد و تا قطع مصاحب هم پیش رفت ولی در نهایت همه چیز به خیر گذشت.

الان جوان‌ها چه جوری باید ماشین بخرند؟
خب می‌توانند بروند و در سایت شركت‌های خودرو‌ساز ثبت‌نام كنند و خودرویشان را تحویل بگیرند.

بعد از چند ماه؟
بالاخره این به خاطر این هست كه شرایط جوری تغییر كرده كه الان ما به اینجا رسیده‌ایم؛ یعنی خودرو‌‌سازان با افت تولید روبه‌رو شده‌اند. از آن طرف یكسری تعهدات قبلی هم وجود داشته. به خاطر همین، تحویل‌ها به صورت بلند مدت درآمده است.

قبلاً یك جوان 5 میلیون پیش می‌داد و بقیه‌اش را هم به صورت اقساطی. اما الان دیگر این شرایط نیست.
خب این را شما باید بروید از آقای بهمنی سوال كنید كه چرا شركت‌های لیزینگ را فعال نكرده‌اند. خودرو‌سازان خودشان سال گذشته 4 هزار میلیارد تومان به صورت لیزینگ خودرو داده‌اند. این باعث شد كه نقدینگی خود سازنده‌ها كاهش پیدا كند. در جلسه‌ای هم كه با آقای رحیمی، معاون اول دولت داشتیم، قرار شد كه 2 هزار میلیارد به خودرو‌سازان بدهند كه تا الان نداده‌اند.

خود شما با این شرایط، خودرو می‌خرید؟
بله من می‌خرم.

با‌وجود تمام این دلایل بازی‌ها و نوسانات قیمت؟
بله. هنوز خرید خودرو با این قیمت، به نفع است.

شما قبلاً گفته بودید اگر شورای رقابت، قیمت‌ها را كاهش بدهد، خودرو‌سازان خودرو تحویل نمی‌دهند.
نه اینكه ما نخواهیم تحویل بدهیم. به ما می‌گویند كه قیمت را 20 درصد بیاورید پایین. ما هم به قطعه‌ساز می‌گوییم قیمتت را بیاور پایین. وقتی قطعه‌ساز قبول نكند و قطعه‌ای ندهد، خب خودرویی هم وجود نخواهد داشت.

الان با این شرایط، پراید 17 میلیون می‌ارزد؟
بله. می‌ارزد. چون طی این چند وقت، همه چیز گران شده، تازه خودرو دو برابر گران شده ولی بقیه اجناس سه برابر گران شده است. الان دستمال كاغذی سه برابر شده است. كود حیوانی قیمتش سه برابر شده است. تازه ما دو برابر افزایش قیمت داشته‌ایم. خود مسئله ارز. به ما ارز مرجع و مبادله‌ای نمی‌دهند. ما با دلار 3500 تومانی مواد اولیه و قطعه وارد می‌كنیم اما حساسیت فقط روی خودرو است.

شاید چون خودرو تاثیر بیشتری روی زندگی مردم دارد و از ضروریات زندگی است.
یخچال ضروری نیست؟ پراید الان 5 هزار دلار در می‌آید. 5 هزار دلار گران است؟

ما كه دلار خرج نمی‌كنیم.
باز شما حرف خودتان را می‌زنید! من می‌‌گویم من ورقی كه می‌‌خریده‌ام كیلیویی 1500 تومان، الان شده 4000 تومان. شما باید بروید از فولاد مباركه بپرسید كه چرا گران كرده است.

مگر اینها داخل تولید نمی‌شود؟ مگر ما نمی‌گوییم كه خودروی ملی داریم؟ خب باید قیمتش پایین باشد دیگر!
ما به معنای اینكه تمام اجزای خودرو در داخل تولید شود، خودروی ملی نداریم، مثلا سمند، تمام حقوقش متعلق به خودمان است ولی روی پلت فرم پژو اجرا شده است. زمانی كه ما چنین كاری را انجام دادیم، رنو حاضر شد با ما همكاری كند و در واقع یك نوع آبروی ملی هم هست.
اما مردم كه نمی‌توانند با این قیمت‌ها خودرو بخرند؟
خب ما كه مسئول قدرت خرید مردم نیستیم.

اگر مردم خودرو نخرند، كارخانه ورشكسته می‌شوند؟
بله. این مشكل هم هست. ما واقعاً دلمان نمی‌خواهد كه خودرو را گران كنیم. توی سال‌های گذشته هم با افزایش تولید و كاهش سود و فروش بیشتر، مشكلاتمان را حل كرده‌ایم. واقعاً به نفع خودرو‌ساز هم نیست كه گران بفروشد. ما الان به دولت گفته‌ایم اگر شرایط بانكی و گشایش اعتبار را تصحیح كنند (الان برای گشایش اعتبار، 120 درصد از ما می‌گیرند كه قبلاً 10 درصد بوده است) و ارز مرجع به ما بدهند، ما می‌توانیم قیمت پراید را تا 13 میلیون تومان پایین بیاوریم. البته سایر شركت‌ها كه اكثرا هم دولتی هستند، باید با قیمت سابق به ما مواد اولیه بدهند.

این هم كه غیر‌ممكن است.
خب ما چكار كنیم؟ همه چیز با هم گران شده است. ما راهی غیر از این نداشته‌ایم. سال گذشته حق سهامداران ما از بین رفته است. یعنی غصب شده كه از نظر شرعی حرام است. سهام ایران‌خودرو از 150 تومان، رسیده به زیر 100 تومان.

چرا قیمت بازار كمتر از كارخانه است؟
چون یك عده قبل از افزایش قیمت‌ها خودرو خریدند و حالا دارند با قیمت پایین‌تر می‌فروشند.

با این شرایط،‌ خودرو‌ساز‌های ما در حال ورشكستگی هستند؟
به یك معنا، بله ورشكسته‌اند.

ولی حرف این است كه این 17 میلیون برای یك خوردو با این كیفیت برای مردم ما زیاد است.
باز شما حرف خودتان را می‌زنید. بهتر است این دستگاه‌تان را خاموش كنید و بروید و بقیه‌اش را هم نمی‌خواهد بنویسید! هرچه من منطقی صحبت می‌كنم، شما گوش نمی‌دهید! با همین كار‌های امثال شما، ان‌شا‌ءالله این صنعت از بین می‌رود و آن وقت باید بروید همین پراید را 30 میلیون بخرید. بعد می‌گویید كاش این كار را نمی‌كردیم.

ما چه كاره‌ایم این وسط؟
نه اتفاقاً شما خیلی تاثیر دارید با این كار‌های شما كه زیر بار واقعیت نمی‌روید، این صنعت می‌خوابد و دودش توی چشم همه می‌رود.

نمی‌گویید این همه جلسه می‌گذارید، دولت چه جوابی می‌دهد؟
عزیز من، دولت هزار تا گرفتاری دیگر دارد. بعد بیاید مشكل من را حل كند؟ شما چه حرفی می‌زنید؟!

چشم‌انداز خودرو‌سازی را روشن می‌بینید؟
نه خیر. آینده مبهمی در انتظار این صنعت است و احتمال تعطیلی زودرس هم وجود دارد.

در حال حاضر، سود فروش پراید به عنوان ارزان‌ترین خودرو، برای سایپا چقدر است؟
نهایت، 700 – 600 هزار تومان.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=17367
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه