«میهن صنعت»:

در تعمیر کولر گازی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

کولر گازی دستگاهی است که به طور هوشمند هوا را خنک می کند. این دستگاه در مناطق مرطوب و شرجی با عملکرد خود باعث خنک شدن اماکن و فضاهای بسته می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، کولر گازی دستگاهی است که به طور هوشمند هوا را خنک می کند. این دستگاه در مناطق مرطوب و شرجی با عملکرد خود باعث خنک شدن اماکن و فضاهای بسته می شود. به دلیل آن که سیستم تهویه و خنک کنندگی کولر گازی هیچ گونه رطوبتی را تولید نمی کند بهتر است در محل ها و مناطق خشک استفاده نشود. این دستگاه هم همانند سایر سیستم ها و دستگاه ها با گذشت زمان و به عللی دچار خرابی و از کار افتادن می شود. کولر گازی از قطعات مختلفی ساخته شده است. لذا باید به هنگام عیب یابی و تعمیر کولر گازی به نکاتی توجه شود.

کولر گازی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

سیستم کولر گازی از دو جزء اصلی به نام پنل داخلی و پنل خارجی تشکیل شده است. پنل داخلی و خارجی با همکاری یکدیگر باعث خنک شدن هوای ساختمان می شود. پنل خارجی شامل کندانسور، شیر انبساظ، فن و کمپرسور است. پنل داخلی هم از قطعاتی شامل فیلتر هوا، دریچه، اپراتور، فن خنک کننده و لوله تخلیه آب تشکیل شده است. در ادامه به بررسی نکاتی می پردازیم که به هنگام عیب یابی و تعمیر کولر گازی در تهران باید بدان توجه شود.

  • توجه به عملکرد کمپرسور

کمپرسور که موتور کولر گازی هم محسوب می شود با جذب گاز کم فشار و سپس فشرده کردن، آن را به کندانسور می فرستد. به هنگام فشرده شدن گاز، دمای آن هم افزایش می یابد. پس از خروج گاز از کمپرسور، وارد دستگاه خنک کننده می شود که به همین علت دمای آن کاسته می شود. تعمیرکار به هنگام بازدید و انجام تعمیرات لازم، باید ابتدا کمپرسور را مورد بازدید قرار داده و در صورت معیوب بودن، آن را رفع عیب کند.

  • بررسی عملکرد کندانسور

وظیفه کندانسور در سیستم کولر گازی آن است که گاز فشرده و تبخیر شده را از کمپرسور گرفته و به مایع تبدیل کند. سپس با جذب گرمای آن به محیط بیرون از منزل منتقل کند. به هنگام بررسی و تعمیرات کندانسور کولر گازی تعمیرکار باید با نحوه عملکرد این قطعه آشنایی کامل داشته باشد. تا عیب یابی و رفع عیب آن را به طور مناسبی انجام دهد.

بررسی عملکرد فن کولر گازی

فن پنل خارجی در دستگاه کولر گازی توسط موتور آن به چرخش درمی آید. این فن با چرخش خود باعث انتقال گرمای کمپرسور به محیط بیرونی می شود. زیرا در صورت گرم شدن بیش از حد کمپرسور، سیم پیچ آن دچار سوختگی شده و باعث می شود کل سیستم کولر گازی صدمه ببیند. علاوه بر این فن پنل خارجی باعث سرد شدن گاز مبرد می شود تا اثر خنک کنندگی داشته باشد. چرخش فن باعث گردش هوای داخل و خارج محیط می شود که سبب خنک شدن هوای داخل محیط می شود. لازم است در تعمیر کولر گازی عملکرد فن به خوبی مورد بررسی قرار گیرد و در صورت معیوب بودن رفع عیب صورت گیرد.

بررسی عملکرد شیر انبساط

شیر انبساط بین سیم پیچ کندانسور و سیم های اپراتور تعبیه شده است و وظیفه آن کنترل میزان گاز مبرد ورودی به اپراتور است. به این صورت که گاز مبرد خروجی از کندانسور که فشار بالا و دمای میانگینی دارد به درون شیر انبساط وارد می شود و در آن جا به طور ناگهانی میزان فشار و دمای آن کاهش می یابد. تعمیرکار ماهر کولر گازی با بررسی دقیق شیر انبساط قادر است در صورت وجود عیب، آن را عیب یابی کرده و با اقدام لازم رفع عیب از شیر انبساط انجام دهد.

بررسی عملکرد فن خنک کننده در پنل داخلی

عملکرد فن پنل داخلی به این صورت است که هوای داخل محیط را به درون سیستم کولر می کشد و این هوا را به طرف اپراتور و فیلتر هوا منتقل می کند. از این رو باعث کاهش دمای محیط و رفع آلودگی هوا می شود. چنانچه کولر گازی به خوبی دمای محیط را کاهش ندهد، ممکن است مشکل مربوط به فن پنل داخلی باشد. از این رو در تعمیر کولر گازی، باید این نکته را مورد توجه قرار داد که فن خنک کننده محیط به خوبی بررسی شود و در صورت نیاز با انجام تعمیرات لازم، رفع عیب صورت گیرد.

بررسی عملکرد فیلتر هوا در پنل داخلی

فیلتر هوا یکی از قطعات مهم در سیستم کولر گازی است. این قطعه با جذب آلودگی و گرد و خاک محیط سبب پاک و مطبوع شدن هوای داخل محیط می شود. فیلتر جلوتر از اپراتور تعبیه می شود. نکته ای که باید توجه شود این است که ممکن است فیلتر هوای کولر گازی دچار فرسودگی و کثیفی شده باشد؛ از این رو در عیب یابی و تعمیرات باید این قطعه را مورد بررسی قرار داد و در صورت لزوم آن را تعویض کرد.

بررسی عملکرد اپراتور

اپراتور در واقع نوعی سیم پیچ مسی است است که گاز مبرد از طریق لوله وارد اپراتور می شود. گاز مبرد در این حالت فشار و دمای بسیار کمی دارد. با کار کردن فن و کشیدن هوای گرم از درون محیط، هوا در معرض اپراتور قرار گرفته و دمای آن پایین آمده و خنک می شود. به هنگام وارد شدن این هوا به درون محیط، آن جا را خنک می کند. نکته مهمی که مثلا در تعمیر کولر گازی جنرال توصیه می شود آن است که پس از مدتی کار کردن اپراتورآن را شستشو دهید. با این کار اپراتور به مدت زیادی کار کرده و نیازی به عیب یابی و تعمیرات نخواهد داشت.

مجموعه سرویسکاران، آماده خدمات رسانی در زمینه تعمیر کولر گازی

مجموعه فنی و مهندسی سرویسکاران با داشتن پرسنل ماهر و مجرب به عنوان یکی از بهترین مراکز تعمیر کولر گازی شناخته می شود. این مجموعه آمادگی آن را دارد تا در زمینه تعیمرات کولر گازی از جمله تعمیر کولر گازی جنرال که یکی از برندهای پرمصرف کولر گازی شناخته می شود، خدمات لازم را با بهترین روش ها و مناسب ترین قیمت به مشتریان گرامی ارائه دهد تا زمینه رضایتمندی بالای آن ها را فراهم کند. 

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=210111
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه