عیب‌یابی خودرو به زبان ساده

در دل پیشرانه چه می گذرد؟

میهن صنعت: در این قسمت از سری مطالب عیب‌یابی خودرو به زبان ساده، شما را با برخی از نکات مرتبط با پیشرانه آشنا می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  به نقل از «عصرخودرو»، نکات مربوط به پیشرانه به شرح زیر می باشد:

دلایل ایجاد انفجار ضربه‌ای در محفظه احتراق
  نسبت تراکم موتور از حد استاندارد بیشتر است.
  محفظه احتراق شکل مناسبی ندارد که باعث اختلال در عمل احتراق می‌شود.
  پایین بودن اکتان بنزین.
تاثیر خودسوزی بنزین بر کارکرد موتور
  کاهش محسوس توان پیشرانه
  وارد آمدن فشارهای لحظه‌ای و غیر قابل پیش‌بینی بر قطعات
  افزایش واضح مصرف سوخت
  سوختن و کج شدن سوپاپ‌ها
  افزایش دمای بیش از حد پیشرانه
  کارکرد پر سر و صدا
پیامد‌های لرزش فنرهای سوپاپ
  باز و بسته کردن بی‌موقع و زمان‌بندی نشده سوپاپ، از معایبی هستند که در صورت لرزش فنرهای سوپاپ پیش  می‌آیند. فنری که لرزش داشته باشد دقیقا مانند فنری عمل می‌کند که ضعیف شده است.
  اگر فنر با لرزش کار کند، به مرور زمان زیر فشار تنش‌هایی که به ساختارش وارد می‌شود دوام نیاورده و بالاخره خواهد شکست.
  لرزش فنر سوپاپ، سرعت عملکرد سوپاپ‌ها را کند
می‌کند.
 ترکیب این مورد با مورد اول سبب کاهش قدرت پیشرانه می‌شود. سوپاپ‌ها نیز پس از مدتی می‌سوزند.
 عوامل به وجود آمدن احتراق زودرس
  اکتان موجود در بنزین کافی نیست.
  یک یا چند شمع دچار مشکل شده است و با داغ شدن بیش از حد پایه‌ها، احتراق زودرس را پدید می‌آورند.
  اختلال در عمل تخلیه دود حاصل از احتراق و به دنبال آن داغ شدن سوپاپ دود.
  در محفظه احتراق بنا به دلایلی همچون نقص طراحی یا آسیب‌های فیزیکی، لبه‌های تیزی ایجاد شده که احتراق زودرس می‌تواند‌ نشانه این مشکل باشد.
  در کف پیستون و اتاق یا همان محفظه احتراق، مقداری رسوب تجمع کرده است.
  خنک‌کاری موتور به طور صحیح انجام نگرفته و باعث افزایش دما در برخی قسمت‌ها شده است. همین مناطق مشتعل‌شدن سوخت قبل از زمان تعیین شده را سبب می‌شوند.
عوامل بروز احتراق همراه با خودسوزی
  استفاده از سوخت نا‌مرغوب
  کمبود اکتان لازم در بنزین
  تنظیم نبودن آوانس جرقه (آوانس زیاد است)
  وارد آوردن فشار خارج از توان به پیشرانه
  تجمع زیاد کربن و رسوبات
  معایب پیشرانه‌های دو‌زمانه
  در کارتل (محفظه روغن موتور) امکان ذخیره‌سازی روغن وجود ندارد.
  در خلال عمل ورود سوخت به محفظه احتراق، مقداری از آن، از سیلندر خارج شده و هدر می‌رود.
  بخشی از توان تولیدی مفید موتور در عمل پیش تراکم کورس اول از بین می‌رود.
  از آنجایی که مجوعه خنک‌کننده پیشرانه‌های دو‌زمانه عملکرد خوبی ندارند، عمر مفید این نوع پیشرانه‌ها کمتر از نمونه‌های چهار‌زمانه است.
  دود فرصت کافی برای تخلیه ندارد و باعث پایین آمدن کیفیت عملکرد موتور می‌شود.
معایب پیشرانه‌های چهارزمانه
  کاهش قدرت وزنی پیشرانه
  گشتاور اعمال شده به میل‌لنگ نا‌منظم است.
مزایا و معایب استفاده از گاز LPG (گاز مایع نفتی)
مزایا:
  ارزان بودن قیمت سوخت
  پیشرانه به واسطه ماهیت سوخت سریع تر روشن می‌شود.
  کاهش مدار در مراحل احتراق
  با توجه به ساختار گاز LPG، در هوای گرم تبخیر نشده و قفل گازی در لوله‌ها را به دنبال ندارد.
  گاز LPG چون به صورت بخار خشک در‌می‌آید، درون محفظه احتراق و سر (کف) پیستون‌ها ایجاد کربن نمی‌کند.
معایب:
  پیشرانه توان تولیدی کمتری نسبت به پیشرانه استفاده‌کننده از سوخت‌های دیگر دارد.
  راندمان حجمی کمی دارد؛ یعنی پیشرانه نسبت به حجمی که دارد، در مقایسه با پیشرانه‌های هم حجم استفاده‌کننده از سوخت‌های غیر از LPG، توان کمتری تولید می‌کند.
  مخزن گاز سنگین و گران است و احتمال انفجارش بیشتر از مخزن CNG است.
دلایل انتخاب ترتیب احتراق
  متعادل کار‌کردن میل‌لنگ و کاهش ارتعاشات وارده به آن
  به جهت وایر چینی شمع‌ها
  برای فیلر‌گیری سوپاپ‌ها
 ترتیب احتراق در برخی ‌ پیشرانه‌ها
اعداد از چپ به راست مرتب‌سازی شده‌اند.
  پیشرانه V شکل 4 سیلندر: 2-4-3-1
  پیشرانه V شکل 6 سیلندر: 6-3-5-2-4-1
  پیشرانه 6 سیلندر ردیفی (خطی): 4-2-6-3-5-1
  پیشرانه 8 سیلندر ردیفی: 4-7-3-8-5-2-6-1

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=65888
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه