میهن صنعت :

در شرایط فعلی فقط بانک مرکزی باید مشکلات قطعه سازان را حل کند

میهن صنعت : عضو انجمن قطعه سازان ضمن استقبال از پرداخت واختصاص ارز حاصل از صادرات به این صنعت گفت: هم اکنون قطعه سازان از ارزی که در بازار آزاد عرضه می شود استفاده می کنند که این امر باعث افزایش هزینه تولید شده است.

به گزارش میهن صنعت،عضو انجمن قطعه سازان ضمن استقبال از پرداخت واختصاص ارز حاصل از صادرات به این صنعت گفت: هم اکنون قطعه سازان از ارزی که در بازار آزاد عرضه می شود استفاده می کنند که این امر باعث افزایش هزینه تولید شده است.

ابوالقاسم آروند در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: اوایل هفته گذشته سازمان توسعه تجارت با بخش خصوصی در زمینه استفاده از ارز صادراتی در بخش تولید، به توافق رسید و قرار شد مرکزی برای مبادلات ارزی میان صادرکنندگان و تولیدکنندگان ایجاد شودکه در آنجا تولیدکنندگان با استفاده از ذخایر ارزی صادرکنندگان، قطعات و مواد اولیه مورد نیاز خودرا به کشور وارد کنند با این روش، تولیدکنندگان قطعات و خودرو سازان می‌توانند محدودیت‌های مربوط به نقل و انتقال پول را به نوعی حل کنند.

وی افزود: قطعه سازان داخلی سعی می کنند به هر نحوی شده این صنعت را سر پا نگه دارند وبا ایجاد این مرکز جدید می توان پیش بینی کرد که ارز کمتری در بازار آزاد از سوی صادرکنندگان به فروش برسد و در نتیجه تا حدودی التهاب بازار خودرو کاهش یابد.

 وی تصریح کرد: همچنین با تامین ارز، خودرو سازان در آینده با کاهش نسبی قیمت خودرو روبرو  می شوند ولی در شرایط فعلی فقط بانک مرکزی باید مشکلات صنعت قطعه سازی را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده و از به تاخیر انداختن پرداخت تسهیلات و ارز مورد نیاز جهت تامین مواد اولیه خارجی جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی هیچ سازنده توان واردات مواد اولیه را ندارد، افزود: در حال حاضر بانک ها برای گشایش ال سی معادل 130 درصد گشایش اعتبارات ریالی طلب می کنند و یک فقره چک تضمینی بابت تغییرات احتمالی نرخ ارز دریافت می کنند که با وجود این شرایط دشوار بسیاری از قطعه سازان در آستانه توقف کامل تولید قرار گرفته اند.

عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در پایان گفت: برای رفع نگرانی ها از این صنعت و جلوگیری از خطر تعطیلی سایر واحدهای قطعه سازی لازم است تا بانک مرکزی از لاک دفاعی خارج شده و با نگاه ویژه منابع مورد نیاز این صنعت را تامین کند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=5411
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه