دست به آچار 25 خرداد: آمپر آب
رادیاتور خودرو وسیلهای است که وظیفه خنک کردن پیشرانه را بر عهده دارد. اگر مشکلی برای این قطعه و یا قطعات مربوط به آن پیش بیاید آمپر آب شما بالا میرود که نشان دهنده وخیم بودن اوضاع است و باید فکری به حال خودرو خود بکنید.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، رادیاتور خودرو وسیلهای است که وظیفه خنک کردن پیشرانه را بر عهده دارد. اگر مشکلی برای این قطعه و یا قطعات مربوط به آن پیش بیاید آمپر آب شما بالا میرود که نشان دهنده وخیم بودن اوضاع است و باید فکری به حال خودرو خود بکنید.
از عواملی که باعث بالا رفتن دمای آب خودرو میشود میتوان به:
- خراب شدن دماسنج رادیاتور (به اصطلاح "خراب شدن ترموستات")
- وجود هوا در چرخه رادیاتور (سیستم)
- بسته شدن مجراهای عبور آب در رادیاتور
- کثیف بودن شبکه رادیاتور
- تنظیمات موتور ماشین
- کم بودن روغن موتور ماشین یا کیفیت کم روغن ماشین
- کثیفی بدنه موتور ماشین
- خراب بودن فشنگی آب
- انسداد خروجی یا لوله اگزوز
- اشکال در فن رادیاتور، یا کثیفی بیش از حد فن رادیاتور
- سفتی بیش از حد سوپاپها
- معیوب بودن واتر پمپ (قطعه کوچکی که در بالای فن قرار دارد)
- معیوب بودن چرخه کلی رادیاتور (اشکال در لولهها یا محفظه پایین رادیاتور)
- خراب بودن مدار الکترونیکی فن (البته در ماشینهایی مثل پیکان این مشکل به وجود نمیآید)
- نشتی مخزن آب
- کالیبرهای ترمز که با موتور درگیر شدهاند
اشاره کرد.
اما راه حلهایی برای پیشگیری از این اتفاق وجود دارد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.
. تنظیمات دورهای موتور و رادیاتور
علاوه بر چک آپهای چندماهه که بهوسیله کارشناسان فنی انجام میشود، دقت کنید که چند وقت یکبار این موارد را چک کنید
- شیلنگها و ستهای سیستم خنککننده ماشین
- تسمه موتور و رادیاتور
- درپوش رادیاتور
- وضعیت فن رادیاتور
- مخزن آب
- مایع داخل مخزن
- وضعیت گاز کولر در مواقعی که از آن استفاده میکنید
. مایع خنک کننده
برای تغذیه رادیاتور، باید محلولی ترکیب شده از آب و مایع خنککننده استفاده شود. معمولاً این ترکیب، پنجاه درصد آب با پنجاه درصد مایع خنککننده است. با این حال پیشنهاد میکنیم که از داخل دفترچه راهنمای موتور ماشین، از ترکیب سازگار با ماشین خود مطلع شوید.
کم شدن مایع داخل مخزن
گاهی کم شدن مایع داخل مخزن، سر نخ بسیار روشنی برای نشتی مخزن یا شیلنگهاست. سعی کنید چند وقت یکبار، حجم مایع درون مخزن را چک کنید و اگر میزان مایع بهصورت غیر طبیعی کم شده بود، دنبال نشتی در مخزن یا شیلنگها بگردید.
توجه به وضعیت آمپر
وقتی متوجه شدید که آمپر آب به حالت عادی برنمیگردد و از وجود اشکال مطمئن شدید، حتماً در اسرع وقت سیستم رادیاتور، شیلنگها و مخزن آب را چک کنید. تأخیر در این کار، اشکالات جدی به موتور شما وارد میکند.
اقداماتی برای خنک شدن پیشرانه و پایین آمدن آمپر آب
۱. باز کردن در کاپوت
باید ماشین را متوقف کنید، (ماشین را خاموش نکنید) و در کاپوت را باز کنید. وقتی این کار را میکنید، محیط باز اطراف موتور باعث میشود که دمای موتور و رادیاتور کاهش پیدا کند. مواظب باشید که به هیچ عنوان درب رادیاتور یا مخزن در چنین موقعیتی باز نشود، زیرا در این حالت دمای موتور و رادیاتور بسیار زیاد است و ممکن است بر اثر پاشیدن آب به خارج از موتور، صورت یا دستهایتان آسیب جدی ببینند.
۲. چک کردن فنهای رادیاتور
وقتی دمای رادیاتور تا حدودی پایین آمد، فنهای رادیاتور را چک کنید. اگر فنها خاموش بود، ابتدا مقداری آب بر روی پرههای رادیاتور بریزید و بسیار دقت کنید که آب بر روی موتور یا قسمتهای دیگر رادیاتور ریخته نشود. سپس با روشن کردن کولر ماشین، مدار فن را برای روشن شدن تحریک کنید. (لازم نیست کار خاصی بکنید. وقتی کولر روشن شود، این فرایند بهصورت خودکار انجام خواهد شد). اگر بازهم فنها روشن نشد، باید برای بررسی علت روشن نشدن فنها به مکانیک مراجعه کنید. این مسئله را فراموش نکنید، فن رادیاتور برخی ماشینها مکانیکی است و مدار الکترونیکی ندارد. این فنها معمولاً بعد از استارت خوردن ماشین و روشن شدن ماشین، بهصورت خودکار روشن میشود.
۳. چک کردن آب درون مخزن
اگر فنها سالم بود، باید به سراغ چک کردن آب درون مخزن بروید. برای بررسی آب درون مخزن نیاز است که ماشین خاموش شود، ولی خاموش کردن ماشین، باعث از کار انداختن پیستونهای ماشین میشود. وقتی پیستونها از کار میافتند، به حالت معمولی خود برمیگردند و چون دمای موتور بالاست و پیستونها هم داغ هستند، به دیواره سیلندر میچسبند. پس چگونه باید ماشین را خاموش کنیم؟ در چنین مواقعی ماشین را خاموش کنید، ولی هرچند ثانیه یک بار، یک تک استارت بزنید که پیستونها مقداری از جای خود بلند شوند و به دیواره سیلندر نچسبند. پس از رعایت این مسئله، به سراغ بررسی مخزن آب بروید. اگر مخزن آب پر از مایع بود، شیلنگها و لولههای رادیاتور را هم بررسی کنید، چون در بعضی مواقع، نشتی این لولهها موجب نقص در سیستم خنکسازی ماشین و در نتیجه باعث بالا رفتن آمپر آب میشود. زمانی که مخزن آب و نشتی لولهها بررسی شد و بازهم مشکل دما برطرف نشد، موارد دیگری باید بررسی شود ولی این موارد تا حدودی تخصصی هستند و ما به معرفی تیتروار آنها اکتفا میکنیم و پیشنهاد میکنیم که در چنین مواقعی، ماشین را برای بررسی به یک مکانیک تحویل دهید.
۴. چک کردن موارد دیگر
- نفوذ هوا در چرخه رادیاتور که نیاز به هواگیری دارد.
- خراب شدن ترموستات، یا قفل کردن آن.
- انسداد مجرای ورود آب از مخزن آب به رادیاتور یا انسداد مجاری دیگر (در برخی موارد به سبب رسوب آب این اتفای میافتد)
- معیوب شدن واتر پمپ
- مشکلات ناشی از سر سیلندر یا شل بودن واشر
انتهای پیام/