معاون فنی گمرک ایران مطرح کرد؛

دلایل رسوب کالا‌های گروه ٢٧ در گمرکات کشور

ارونقی گفت: گروه کالایی ٢٧ از نظر وزارت صنعت ارز غیر فعال دارد و ثبت سفارش این نوع کالاها هم صورت نمی‌پذیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مهرداد جمال ارونقی معاون امور فنی گمرک درباره دلایل رسوب کالا‌های گروه ٢٧ در بنادر و گمرکات گفت: ممکن است ممنوعیت یا محدودیتی از سوی وزارت صمت برای یک مقطع معینی تعیین شود و کالاهای گروه ۲۷ هم شامل ممنوعیت ثبت سفارش شدند و صاحبان کالا اجازه ثبت سفارش ندارند. متعاقبا اجازه خرید و حمل هم نخواهند داشت. 

او ادامه داد: کالا‌هایی که وارد کشور می‌شوند در ٢٧گروه طبقه بندی شده اند. گروه یک شامل کالا‌های اساسی است که ارز ترجیحی به آن‌ها تخصیص داده می‌شود. گروه ٢١کالا‌های اساسی و مواد اولیه واحد‌های تولیدی است که ارز نیمایی به آن‌ها تعلق می‌گیرد و شامل ارز ترجیحی نمی‌شوند. گروه‌های ٢٢و ٢٣ به مواد واسطه‌ای و ماشین آلات خطوط تولید و سایر اقلامی که به نحوی مجاز هستند که وارد کشور شوند، مربوط است و صاحبان این کالاها با انجام تشریفات گمرکی می توانند کالا را ترخیص کنند.

معاون فنی گمرک بیان کرد: کالا‌های گروه ٢٧ تحت عنوان کالا‌های دارای اولویت ارزی غیر فعال هستند. اگر کالایی بخواهد از گمرک ترخیص شود اولین مجوز آن کالا  ثبت سفارش وزارت صمت است علاوه بر آن با توجه به شرایط ارزی کشور نیاز به تایید منشأ ارز از سوی بانک مرکزی دارد.  بعد از واردات هر کالایی باید حتما تایید منشا ارز صورت بگیرد.

این مقام مسئول در گمرک اعلام کرد: گروه کالایی ٢٧ از نظر وزارت صنعت ارز غیر فعال دارد، چون ثبت سفارش هم صورت نمی‌پذیرد و بعد از ثبت سفارش باید نسبت به خرید آن کالا اقدام شود. صاحبان کالا نباید این اقدام را انجام دهند و کالا را به گمرک برسانند.

او تصریح کرد: واردات نزدیک به سه هزار قلم کالا توسط ستاد اقتصاد مقاومتی از سال ٩٧ ممنوع اعلام شده و متعاقب این محدودیت،  ثبت سفارشی برای این کالاها صورت نمی‌پذیرد و واردکنندگان اجازه خرید این نوع کالا‌ها را ندارند که حمل کرده و بنادر و گمرکات کشو برسانند و نسبت به اظهار تشریفات گمرکی اقدام کنند. گمرکات هم اجازه ترخیص چنین کالایی که بعد از ممنوعیت و بدون در نظر گرفتن  شرایط قانونی به کشور وارد شده را نمی‌دهد.

معاون فنی گمرک بیان کرد: مشکل این است که کا‌لاهای مانده در گمرک دارای ثبت سفارش هستند و وزارت صمت در مقطعی که ممنوعیتی به وجود نیامده بود یا اولویت ارزی غیر فعال نبود برای کالا‌های گروه  ٢٧ ثبت سفارش را به عمل آورده است. به اصطلاح ویزای ورود این کالا‌ها صادر شده است و در اختیار خریدار قرار گرفته و واردکننده کالای خریداری شده را به گمرک رسانده و بعداز آن ممنوعیتی اعلام شده که اجازه داده نشده که کدرهگیری بانک را بگیرد و گمرک بدون کدگیری نمی‌تواند پروانه ترخیص کالا را صادر کند./باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=208433
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه