میهن صنعت:

دلایل و عوارض لاغری بیش از حد چیست؟

این روزها دامن گیر تعداد زیادی از افراد شده اسـت، برخی بطور طبیعی اندام لاغری دارند، برخی دچار مشکلات و بیماری شده و البته برخی هم برای فرار از دست چاقی و رسیدن بـه وزن ایده آل افراط کرده و همانند نوه خانم گوگوش درگیر لاغری بیش از حد و غیرعادی می شوند کـه می تواند برای بدن خطرساز باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، همه ی می دانیم اینروزها دیگر چاق بودن طرفداری ندارد. در عوض همگی بـه خصوص خانم‌ها درصدد این هستند کـه از هر راهی وزن خودرا کاهش دهند. البته این موضوع اصلا چیز بدی نیست و اتفاقا برای سلامتی نیز بسیار مفید اسـت. اما بحث امروز مـا برروی لاغری بیش از حد اسـت.

تعداد زیادی از خانم‌ها متاسفانه وقتی بـه وزن ایده‌آل میرسند بازهم راضی نمی شوند و تمام تلاششان را میکنند تا خودرا شبیه مدلینگ‌های هالیوودی و یا حتی ایرانی کـه تعدادشانم کم نیست، لاغر کنند، بدون این کـه از عوارض آن مطلع باشند. شاید بتوان گفت اینروزها همه ی بـه‌دنبال لاغری هستند، اما نه‌ بدلیل سلامتی. بلکه بدلیل مُد شدن آن!

دلایل لاغری بیش از حد

بیشتر لاغری ها بدلیل تغذیه نامناسب اسـت و درصد خیلی کمتی ازآن بـه مسائلی از قبیل:

۱- فعالیت بیش از حد

۲- اضطراب، هیجان، افسردگی

۳- اشکال در هضم و جذب مواد غذایی

۴- وجود بیماری های مزمن مثل سل و سرطان

۵- کم خونی

۶- وجود اختلالات هورمونی

7- تیروئید و مرض قند

8- عوامل آب و هوایی

اگر بتوانیم سیستم سوخت و ساز بدن را درک کنیم علت این پدیده را نیز می توانیم درک کنیم. خداوند متعال، ‌بدن انسان رابا دقتی فوق‌العاده ساخته و نه تنها کل محاسبات لازم را برای سلامتی او درنظر گرفته، بـه منظور تأمین انرژی لازم برای ادامه این زندگی، سیستم های دقیقی خلق کرده اسـت. انرژی لازم برای تأمین نیازهای بدن انسان از خوراکی ها دریافت می شود.

اگر انرژی دریافتی بـه اندازه انرژی مورد نیاز بدن باشد، وزن آن شخص ثابت می ماند‌ و اگر این انرژی بیش از انرژی مورد نیاز بدن باشد، بدن پس از دریافت نیاز خود،‌ انرژی باقی مانده رابه ذخیره ای برای روزهای قحطی تبدیل میکند. این ذخیره طبق معمولً بـه صورت بافت چربی در مناطق مختلف بدن باقی میماند و باعث افزایش وزن میشود.

لاغری چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

حال اگر انرژی دریافتی شخصی کمتر از نیاز او باشد،‌ بدن وادار اسـت برای تأمین بقیه نیاز خود از این انرژی های ذخیره شده «چربی های انباشته در بدن»‌ استفاده کند. درصورت عدم وجود ذخایر چربی،‌ بدن نیاز خودرا از سوزاندن بافت های دیگر خود تهیه خواهد کرد.

وضعیت تأمین نیاز بدن بـه گونه‌ای اسـت کـه حتی در بعضی حالت های قحطی و رژیم های غلط لاغری، بدن برای تأمین نیاز خود از بافت های حیاتی و مهم مثل قلب، ‌کلیه، کبد و غیره استفاده میکند کـه باعث کاهش وزن میشود. بنابر این لاغری دلیل بسیار روشنی دارد و با رفع این دلیل بـه اسانی می توان بـه وزن ایده‌آل رسید و از سلامتی کامل و اندامی مناسب بهره برد.

عوارض لاغری بیش از حد

‌همانطوری کـه بیان کردیم عوارض لاغری بیش از حد بسیار خطرناک میباشد و بهمین دلیل شـما باید با عوارض آن آشنایی بیشتری داشته باشد کـه این عوارض عبارتند از:

یکی از عوارض لاغری بیش از حد پرکاری تیروئید می باشد کـه این امر بسیار اهمیت دارد. اگر تیروئید شـما پرکار شود شـما بطور کلی وزن خودرا از دست میدهید و دیگری غضله و بافتی در بدن شـما باقی نمیماند. دقت داشته باشید کـه پرکاری تیروئید عوارض دیگری هم دارد و این عوارض شامل اضطراب، خستگی، مشکل در خواب و … می باشد.

مشکلات بارداری

خانم‌هایی کـه قبل از بارداری BMI پایینی دارند ۷۲ درصد بیشتر در خطر سقط جنین در سه ماه ابتدایی هستند. دلیل این اتفاق کمبود استروژن اسـت، این هورمون کـه توسط سلول‌های چربی تولید میشود بـه باروری و بارداری سالم کمک میکند.

تهوع مزمن در دوران بارداری نیز از عوارض لاغری زیاد می باشد. در تعداد زیادی از این خانم‌ها حس بد اول صبح «در خانم‌های باردار شایع اسـت» تبدیل بـه تهوع و استفراغ شدید می شود. این تهوع و استفراغ خانم باردار را دچار سو تغذیه و کم آبی شدید می کند. چنین وضعیت مادر و جنین را در خطر جدی قرار میدهد و نیازمند مراقبت‌های دکتری ویژه اسـت.

راه حل چیست؟

اگر میخواهید بـه عوارض لاغری بیش از حد دچار نشوید باید از کسانی کـه در زمینه خوراک و تغذیه تخصص لازم را دارند کمک بگیرید تا آن‌ها بهترین روش‌های تعادل وزن را در اختیار شـما قرار دهند تا شـما وزنی متعادل و سالم داشته باشید و بـه بیماری‌های مزمن هم دچار نشوید. هم چنین ورزش را فراموش نکنید. ودر آخر لطفا برای مُد، بیش از حد لاغر نکنید.

مواد غذایی افزاینده اشتها

پروتئین‌های حیوانی کـه حاوی ویتامین ۱۲ B هستند

بی 12 یکی از ویتامین ‌های افزایش‌ دهنده اشتها اسـت.

افراد لاغر پروتئین حیوانی در غذای ‌شان داشته باشند.

افراد بدغذا بهتر اسـت از ظروف رنگی استفاده کنند.

آرایش بشقاب غذا نیز باعث افزایش اشتها می شود.

رنگ‌های گرم و زنده باعث افزایش اشتها می شوند.

پروتئین‌های حیوانی اگر:

بخارپز، گریل، تنوری یا سرخ‌شده باشند، بیشتر باعث افزایش اشتها و ایجاد تمایل برای مصرف غذای بیشتر می شوند./پارس ناز

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=204294
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه