"اختصاصی میهن صنعت"

دور خودمان نچرخیم/صنعت خودرو منتظر تیر خلاص به اتفاقات آمریکایی

بحث واردات خودروهای آمریکایی که مدتی است بر سر زبان ها افتاده، اظهار نظرهای مختلفی را در پی داشت که گویا هر کدام در یک مسیر حرکت می کنند و انگار قرار است سهم خودروسازان از این اتفاق تنها همان گرد و خاکی باشد که در این شلوغی به چشم صنعت خودرو کشور می رود.

به گزارش خبرنگار حوزه خودرو پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، گرچه صنعت خودرو همواره در فراز نشیب های اقتصادی ناشی از اتفاقات سیاسی قرار داشته است اما ماننده هر اتفاق دیگری در این کشور وقتی پای آمریکا به میان می آید، باید منتظر حواشی های بیشتر پیرامون آن بود.

سالهای سال عداوت و کینه توزی آمریکا در ایران باعث می شد تا بخش های مختلف کشور دچار چالش های متعددی گردد و از همین رو تاثیرات منفی آن بخش های مختلف اقتصادی کشور را تحت شعاع خود قرار می داد.

بحث واردات خودروهای آمریکایی که مدتی است بر سر زبان ها افتاده، اظهار نظرهای مختلفی را در پی داشت که گویا هر کدام در یک مسیر حرکت می کنند و انگار قرار است سهم خودروسازان از این اتفاق تنها همان گرد و خاکی باشد که در  این شلوغی به چشم صنعت خودرو کشور می رود.

سخنان رهبری در خصوص عدم واردات خودرو از آمریکا حرف دیروز و امروز نیست.فحوای کلام ایشان موضوعی است که 38 سال پیش به واسطه ی پیر جماران در رگ های مردم کشور تزریق شد تا استثمار آمریکایی در این مرز و بوم به پایان برسد.

موضوع آمریکا و رفتارهای خصمانه این کشور در این سالها همواره مورد اعتراض و خشم مردم بوده اما گاهی ناخواسته آب به آسیاب دشمن میریزیم و با رفتارهای نسنجیده، این بازی سیاسی را بازی نکرده واگذار می کنیم.

اگر قرار باشد از منظری دیگر به بحث واردات خودروهای آمریکایی توجه کنیم، می توان به آشفته بازار به وجود آمده بین قشرهای مختلف جامعه اشاره کرد.از سطوح بالای مدیریتی تا اظهار نظرات متفاوت مجلسی ها در این خصوص، بیشتر شبیه "تفرقه افکنی سیاسی" شده که بعدها می تواند ملعبه دست های پشت پرده ی این بازی شود.

اگر یکی از پیامدهای مثبت برجام که با زحمات فراوان به دست آمد، بحث اعتمادسازی ورود سرمایه گذاران خارجی بود، داریم هرچه رشته بودیم را پنبه می کنیم.

رفع تحریم ها موضعی نبود که به سادگی میسر شود و می بایست در عین شرایط موجود در گفتگو، وجهه مردم کشور نیز حفظ می شد.مذاکرات به سمت یک قرارداد برد برد پیش می رفت و با توجه به حیله گری کشور آمریکا و متحدانشان، شک نکنید که اعتمادسازی در جهت ورود سرمایه گذاران خارجی در یک پروسه پیچیده به دست آمده است.

بر کسی پوشیده نیست که صنعت خودرو، بازوی محکم اقتصادی کشور است که به واسطه ی ورود سرمایه گذاران خارجی، اشتغال و انتقال تکنولوژی به این صنعت سرازیر خواهد شد و در نتیجه قطع به یقین اقتصاد کشور نیز متحول خواهد گردید و پیامدهای مثبت آن در جامعه نمایانگر می شود.

شاید سرمایه گذارانی که میل به ورود به بازار اقتصادی ایران را داشته اند هم اکنون منتظر اعلام نتایج رصد کارشناسان خود هستند که بعید به نظر می رسد در این گرد و خاک به وجود آمده چیزی عایدشان شده باشد و این همان چیزی است که دشمن می خواهد.

رفع تحریم در حالی که هیچ سرمایه گذاری جرات ورود به بازار ایران را نمی کند، چرا که آشفته بازاری شده است موضوع واردات خودرو و هنوز هیچ مرجعی یک تصمیم واحد در این خصوص نگرفته و این یعنی عدم مدیریت درست در یک اتفاق اقتصادی و سیاسی.

موضوع واردات خودروهای آمریکایی اولین و آخرین معضل صنعت کشور نیست و بهتر است به جای این حجم اظهار نظرهای متفاوت، یک تیم کارشناسی متشکل از صنعتی ها، اقتصادی ها و سیاسیون تشکیل  و تصمیم نهایی در این خصوص گرفته شود چنانکه این آشفته بازار ثمره ای جز سلب اعتماد سرمایه گذاران خارجی نخواهد داشت و باز هم تنها خودروسازان هستند که متضرر خواهند شد.

 

نویسنده : بهنام وحیدی

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=95450
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه