عضو کمیسیون صنایع در گفتگو با میهن صنعت عنوان کرد:

دولت از سیطره ی خود در خودروسازی دست بردارد

ایجاد بازار رقابتی مهم ترین کمکی است که دولت می تواند انجام دهد اما تجارب چند دهه ی اخیر نشان می دهد که دولت در پیدا کردن ساز و کار مناسب این امر دارای ایراد است بنابراین در این شرایط بزرگترین کمک دولت می تواند برداشتن سیطره ی خود از بخش خودروسازی باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص افزایش قیمت تولید قطعه سازان به خاطر افزایش نرخ ارز گفت: گران بودن قیمت تولید و غیر رقابتی بودن خودروسازی در ایران بر کسی پوشیده نیست و این موضوع واقعیت دارد. مواد اولیه ، قطعاتی که از خارج از کشور وارد می شود، پایین بودن بهره وری تولید و وابستگی بخش بزرگی از تولید به نظام بانکی که هم دولت به آن بدهکار است و هم بسیاری از بنگاههای اقتصادی از مواردی است که باید به آن توجه بیشتری شود. تسهیلات بانکی برای بسیاری از تولیدکنندگان گران تمام می شود و این موضوع بدون شک آسیب رسان خواهد بود.
رامین نورقلی پور در گفتگو با خبرنگار میهن صنعت عنوان کرد: انتظار بالا رفتن کیفیت از سوی مردم، توانایی تولید و بدهکاری خودروسازان به بخش قطعه سازی از جمله چالشهای پیش روی قطعه سازان است که بدون شک با توجه به اینکه دولت این صنایع را وابسته به خود کرده است باید در این مورد وارد عمل شده و کاری انجام دهد در غیر این صورت معلوم نیست که چه سرنوشتی در انتظاری قطعه سازان خواهد بود.
نماینده مردم کردکوی و ترکمن درمجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش دولت در زمینه ی کمک به خودروسازی گفت: ایجاد بازار رقابتی مهم ترین کمکی است که دولت می تواند انجام دهد اما تجارب چند دهه ی اخیر نشان می دهد که دولت در پیدا کردن ساز و کار مناسب این امر دارای ایراد است بنابراین در این شرایط بزرگترین کمک دولت می تواند برداشتن سیطره ی خود از بخش خودروسازی باشد.
وی افزود: این اتفاق البته ناگهانی نمی تواند صورت گیرد چون ما مدتها است که شاهد حضور دولت در این بخش هستیم و اگر قرار به انجام چنین کاری باشد باید به تدریج اما به درستی انجام پذیرد. البته اصلاح ساختار اعطای تسهیلات به بخش تولید از دیگر کمکهایی است که دولت می تواند در این زمینه مشارکت داشته باشد.
قلی پور در پایان ضمن ابراز تأسف از شرایط موجود در دو بخش قطعه سازی و خودروسازی اظهار کرد: بدون شک اگر دولت به موقع دست به کار نشود ما شاهد از بین رفتن این صنعت در کشور خواهیم بود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=143796
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه