دو چالش اصلی کیفیت خودروهای داخلی
جدیدترین گزارش کیفیت خودروهای داخلی در حالی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، اعلام شد که طبق آن باز هم بیشتر خودروها نتوانستند بیش از یک یا دو ستاره کیفی کسب کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بنابر آخرین آمار اعلامی، از جمع 35 خودرویی که در شهریور ماه مورد بررسی کیفی قرار گرفته اند، 18 محصول دارای یک ستاره کیفی هستند، 9مدل دو ستاره اند و باقی نیز سه ستاره دارند. با این حساب، بیشتر خودروهای داخلی از سطح کیفی مناسبی برخوردار نبوده و این یعنی، چیزی شبیه "بحران کیفیت" در دومین صنعت بزرگ کشور.
گزارش مربوطه را شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه و اعلام کرده، شرکتی که در حال حاضر تنها مرجع رسمی و مورد تایید (از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت و خودروسازان) در ارزیابی کیفی خودروها به شمار می رود.
قدیمی بودن تکنولوژی عملا تا حد زیادی دست خودروسازان را برای ارتقای کیفی می بندد، به نحوی که امکان افزایش کیفیت بیشتر خودروها (در حدی که بتواند ایمنی و مصرف سوخت و استانداردهایشان را به شرایط روز خودروسازی دنیا برساند) وجود ندارد.
در این شرایط، ورود محصولات جدید به خطوط تولید خودروسازی کشور، یکی از راهکارهای اصلی خروج این صنعت از بحران کیفیت است. طبق قراردادها و تفاهم نامه هایی که در پسابرجام در خودروسازی کشور امضا شده، قرار است محصولاتی نسبتا به روز و دارای سطح کیفی بالا (در مقایسه با خودروهای فعلی) تولید شود.
در نهایت اینکه با توجه به این شرایط ( قدیمی بودن پلت فرم ها و وجود چالش قیمتی)، نمی توان چندان امیدی به بهبود اوضاع کیفی بیشتر خودروهای داخلی داشت و این اتفاق شاید در آینده با ورود محصولات جدید و حل چالش قیمتگذاری، رخ بدهد.
منبع : خودروکار