«میهن صنعت» گزارش می دهد:

دی لایت، فانوسی در دست نابینایان

دی لایت (Day Light) آپشنی است که در خودروهای روز اروپایی وجود دارد. دی لایت یا همان روشنایی روز در واقع آپشنی است برای جلوگیری از تصادفات شهری که این روزها نیاز به توجه ویژه تری دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به احتمال زیاد در میان امکانات خودروهای امروزی با گزینه ای به اسم دی لایت برخورد کرده اید اما دی لایت چه بوده و اهمیت آن چیست؟ آیا برای انجام کاری تعبیه شده یا فقط جنبه تزئینی و زیبایی دارد؟

در چند سال اخیر قطعا ماشین هایی با چراغ LED روشن توجهتان را جلب کرده است.  این چراغ ها  در واقع همان دی لایت بوده و دلیل وجود آن جلب توجه شما برای آگاهی از مسیر حرکت خودرو است.

تاریخچه دی لایت

برای درک بهتر کاربرد دی لایت باید به تاریخچه و دلیل اختراع آن نگاه کوچکی داشته باشیم.

ده ها سال است که در کشورهای حوزه اسکاندیناوی روشن بودن چراغ های خودرو در اکثر فصول سال به دلیل مه آلود بودن همیشگی هوا و شرایط خاص جوی اجباری است اما دلیل تصادفات در ایالات متحده با شرایط جوی مساعد و بدون مه چه بود؟

طی تحقیقی که در سال 2008 توسط محققان ایالات متحده صورت گرفت عدم توجه عابران پیاده به عبور خودرو ها دلیل اصلی این تصادفات بوده است بنابراین آنها استفاده از چراغ روز یا دی لایت را برای جلب توجه عابران پیشنهاد کردند.

دی لایت ها به دو صورت هستند:

1-دی لایت دستی

در مدل دستی با روشن کردن چراغ پشت آمپر دی لایت ها روشن می شوند.

2-دی لایت اتوماتیک

در این مدل با روشن شدن خودرو، دی لایت ها به صورت خودکار روشن می شوند.

به نوعی می توان گفت چراغ روز (Day light) فانوسی است در دست یک نابینا.

کاربرد دی لایت

در ایران با آمار بالای تصادفات خودروسازان داخلی هنوز هم دلیلی برای استفاده از این اپشن پیدا نکرده اند و در بین مردم هم چیزی جز یک چراغ تزئینی نیست البته این را هم باید گفت که ایران خودرو در نسخه جدید 207 از دی لایت استفاده کرده است. همچنین برخی دیگر از خودروهای وارداتی و البته خودروهای نظیر C3 سیتروئن که به تازگی در ایران تولید می شوند از این آپشن بهره مند هستند.

شاید جالب باشد که بدانید در ایالات متحده امریکا برای خودرو های دارای دی لایت بیمه ارزان تر است.

با تمام این تفاسیر به نظر شما استفاده از دی لایت در ایران لازم نیست؟

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=153380
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه