میهن صنعت:

راهکارهای افزایش راندمان نیروی کار

بهره وری به عنوان مفهومی حاصل از کارایی و اثر بخشی تاثیر چشم گیری در رشد و توسعه اقتصادی دارد که این مفهوم به دلیل اهمیت خود در زیر مجموعه های مختلف برنامه ریزی و مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بهره وری به عنوان مفهومی حاصل از کارایی و اثر بخشی است تا در نتیجه ان استفاده حداکثری از منابع و نیروی کار صورت گیرد.

برخلاف نظر برخی افراد بهره‌وری فقط برای صنایع برنامه ریزی نمی‌شود بلکه این مفهوم اقتصادی سطوح مختلفی دارد و یکی از مهمترین آن بهره وری نیروی کار است تا همه افراد در همه سطوح در تعیین آن سهمی داشته باشند.

در چند سال اخیر صحبت‌هایی پیرامون راهکارهای افزایش بهره وری برای سازمان‌ها و شرکت‌ها شنیده شده تا سازمان‌ها بتوانند با ثابت نگهداشتن کیفیت، از میزان هزینه‌های سازمانی خود بکاهند.

کارشناسان معتقدند برای افزایش بهره وری در ابتدا باید به حوزه بهره وری نیروی کار ورود کرد و برای نیل به این هدف باید در ابتدا دست به استخدام کارمندان خلاق با عملکرد بالا زد، در گام بعدی مدیران در افزایش بهره وری نقش به سزایی دارند، زیرا این افراد نشان دهنده خط مشی سازمان خود هستند.

تعیین اهداف، وظایف و استراتژی سازمان از دیگر مسائلی است که باعث روشن شدن مسیر پیش روی کارمندان سازمان شده و نتیجه آن افزایش شفافیت فضا کار خواهد شد.

در هنگام تعیین اهداف سازمانی باید به این نکته توجه داشته باشید، که اهداف تعیین شده برای نیروی کار باید قابل فهم و قابل اندازه گیری باشد تا درک آن برای تمامی کارکنان به آسانی صورت گیرد.

کارشناسان و فعالان این حوزه تاکنون بار‌ها به مزایای انجام کار گروهی، اشتراک گذاری ایده‌ها در گروه، حمایت و پشتیبانی اعضا از یک دیگر اشاره کرده اند تا ثمره آن افزایش چشم گیر بهره وری نیروی کار و ایجاد روحیه نشاط و امید خواهد بود. گفتنی است در این راستا نباید از مواردی همچون ایجاد روحیه رقابتی در فضا کار با بهره گیری از ابزار‌هایی همچون تشویق کارکنان، اعمال پاداش‌های مالی و تسهیلاتی و افزایش درجه کاری غافل شد.

مهارت شغلی از دیگر مواردی است که باید برای آن در افزایش بهره وری نیروی انسانی سازمان‌ها سهمی ویژه قائل شد، تاثیر این مورد انچنان چشم گیر است که شرکت‌های بزرگ برای رشد بهره وری خود سالانه هزینه‌های قابل توجهی را برای افزایش تخصص، مهارت و دانش کارکنان خود انجام می‌دهند.

در کنار آموزش نیروی کار، در اختیار قرار دادن تجهیزات به روز و کارآمد در افزایش راندمان نیروی کار تاثیر گذار است.

به کار گیری از این تکنیک‌ها در شرایطی است که بنا بر برنامه ریزی‌های صورت گرفته در برنامه ششم توسعه، بهره وری باید سهم ۳۵ درصدی از رشد اقتصادی ۸ درصدی را داشته باشد که در شرایط فعلی بنا بر اعلام علی اکبر اولیا رئیس سازمان ملی بهره وری ایران بهره وری اقتصادی کشور صفر و یا در برخی موارد منفی است./ایسنا

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=158034
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه