مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خبرداد :

راهکاری که قلب خشکسالی را می‌سوزاند

اسنادی چون سند سازگاری با کم آبی که چند سالی است نام آن را می‌شنویم، تدوین شده‌اند تا مرهمی بر زخم کهنه خشکسالی خراسان جنوبی شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، خشکسالی چند سالی است که پنجه در پنجه خراسان جنوبی بوده؛ محصولات کشاورزی بسیاری را از بین برده، ذخیره آب را کاهش داده و موجب ایجاد پدیده‌هایی چون فرونشست زمین شده است. در این سال‌ها برای فرار از اثرات تمام نشدنی خشکسالی اسناد، گزارشات و جلساتی تدوین و برگزار شده که باید دید در دراز مدت چه تأثیری خواهند داشت.

با گرم شدن هوا و افزایش مصرف آب در بخش خانگی، کشاورزی و حتی صنعتی، تعداد شهرها و روستاهای دارای تنش آبی در حال افزایش است و تانکرهای آبرسانی راهی شهرها و روستاهای متعدد در استان شده‌اند؛ تنشی که نیاز به دیده شدن و راهبرد دارد تا بتوان اثر مطلوبی یافت.

یک پنجم سدهای استان آب دارند

سعید سروری، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اظهار کرد: حجم کل سدهای موجود در خراسان جنوبی ۷۵ میلیون مترمکعب است که هم اکنون ۱۵.۷ میلیون مترمکعب آب در این سدها موجود بوده و این میزان نیز رو به پایان است.

وی با بیان اینکه در مدت مشابه سال گذشته، ۱۷.۲ میلیون مترمکعب آب در سدهای خراسان جنوبی موجود بوده است که امسال کاهش ده درصدی دارد و دلیل آن کمبود بارش نسبت به پارسال است، افزود: وجود ۱۵.۷ میلیون مترمکعب آب در سدهای استان نشان دهنده این است که تنها یک پنجم معادل ۲۰ درصد سدهای استان آب دارند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه سد نهرین طبس که آب شرب شهر طبس را تأمین می‌کند و هم اکنون همانند سایر سدهای استان شرایط خوبی ندارد، تصریح کرد: سد نهرین طبس هم اکنون حدود یک میلیون مترمکعب آب دارد؛ در حالی که حجم آب موجود در سد نهرین یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب بوده است.

سروری ادامه داد: در این بین، قرارگاه حفاظت از منابع آب به عنوان یکی از عوامل کمک کننده در حل مشکلات کم آبی، راهکارهایی را برای جبران خشکسالی پیشنهاد کرده که یکی از آن‌ها تدوین سند سازگاری با کم آبی است.

اجرای سند سازگاری با کم آبی استان به کجا رسید؟

علیرضا عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز با اشاره به تدوین سند سازگاری با کم آبی استان، در یکی از جلسات قرارگاه حفاظت از منابع آب گفت: بر اساس برنامه سند استانی باید تا سال ۱۴۰۵ برای مقابله با کم‌آبی و سازگاری با شرایط خشکسالی برنامه جامعی تهیه و اجرا شود که بخش عمده‌ای از این برنامه به تصویب رسیده؛ یکی دیگر از اقدامات مهم در زمینه کاهش مصرف منابع آبی استان اصلاح شبکه توزیع است، زیرا در حال حاضر به میزان ۳۵ تا ۴۰ درصد هدر رفت آب داریم که در صورت اصلاح شبکه، ۲ برابر آب مصرفی حوزه صنعت در استان صرفه‌جویی می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان را یکی دیگر از راهکارهای جبران کم آبی در استان عنوان کرد و گفت: سالانه ۹۰۰ میلیون مترمکعب از ذخایر آبی استان برداشت می‌شود و در ۵ سال آینده باید ۱۷۵ میلیون آن کاهش یابد.

عباس زاده با بیان اینکه یکی از معضلات مهم در خصوص اجرای طرح گلخانه‌ها در استان، تأمین آب مورد نیاز آنهاست که توسعه گلخانه‌ها را با مشکل مواجه کرده است، تصریح کرد: تولید با بهره گیری از روش گلخانه‌ای سبب ارتقاء کیفیت محصولات، کاهش سطح زیر کشت و افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزی می شود که به همین خاطر طرح ساخت گلخانه ها در نقاط مختلف استان مورد توجه قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: امیدواریم با مصوبه‌های کارگروه‌های تخصصی و شورای برنامه ریزی استان این مشکل به زودی رفع شود تا با انجام این کار در آینده شاهد توسعه گلخانه‌ها در خراسان جنوبی باشیم.

بارش کم، تغییر اقلیم و برداشت زیاد از منابع آب زیرزمینی و فرسودگی شبکه‌های توزیع آب از مهمترین عوامل مهم در بروز و گسترش خشکسالی است. تدوین اسنادی چون سند سازگاری با کم آبی با شرایط و ضمانت اجرای ایده‌ها میتواند در کاهش اثرات خشکسالی که در درازمدت به صورت فرونشست نمایان می‌شود، اثرگذار باشد./ایسنا

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=248513
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه