وزیر نفت :

راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد

وزیر نفت گفت: راه اندازی پتروپالایشگاه‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت و از خام فروشی دور می‌شویم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،وزیر نفت گفت: راه اندازی پتروپالایشگاه‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت و از خام فروشی دور می‌شویم.

جواد اوجی چهارشنبه شب در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بیان کرد: بحث اول در وزارت نفت دولت سیزدهم، ارتقا کمی و کیفی راه اندازی پالایشگاه‌ های موجود است و به دنبال احداث پتروپالایشگاه‌ها هستیم. امروز در دنیا سراغ احداث پالایشگاه نفت نمی‌روند و پترو پالایشگاه احداث می‌کنند. این امر در اولویت ما قرار دارد تا از خام فروشی دور شویم. احداث این مهم بستگی به سرمایه گذاری‌ها خواهد داشت.

 

وزیر نفت تاکید کرد: باید ظرفیت پالایشگاه‌های فعلی را ارتقا دهیم و یک یا دو پترو پالایشگاه نیز احداث شود. تسهیلات بانکی، اوراق مشارکت، تهاتر نفتی، استفاده از توان سرمایه گذاران خارجی از جمله مواردی است که می‌توان از طریق آن، شرایط پترو پالایشگاه‌ها را فراهم کرد.

 

خام فروشی

اوجی درباره خام فروشی توضیح داد: خام فروشی را به نفت معطوف نکنید ما محصولات پتروشیمی را نیز نیمه خام می‌فروشیم و ۷۰ درصد این محصولات صادر می‌شود.

 

وی افزود: یکی از برنامه‌های ما بحث ورود جدی به زنجیره ارز است. امیدوارم با حمایت‌ها و ساز وکارها، این مهم تحقق یابد.

 

وزیر نفت تصریح کرد: باید کارگروهی در دولت از نمایندگان وزارت صمت و نفت و کشور تشکیل شود تا پارک‌های زنجیره صنایع پتروشیمی احداث شود. این پارک‌ها شبیه شهرک‌های صنعتی است. در این پارک‌ها ۱۵ تا ۲۰ واحد تولیدی صنعتی می‌توانند در زمینه‌های مختلف فعالیت کنند و این مهم با سرمایه گذاری پایینی محقق می‌شود.

 

به گفته وزیر نفت، امروز برای یک پالایشگاه ۷۰۰ تا یک میلیارد دلار هزینه دارد اما اگر به زنجیره متانول یا پلی اتیلن برویم با سرمایه گذاری ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار می‌توان پارک‌های زنجیره پتروشیمی را احداث و ۱۵ تا ۲۰ واحد می‌توانند تولید محصول کنند.

اوجی اظهار کرد: این امر در دستور کار ما قرار دارد و باید در قالب کارگروهی از وزارت نفت، صمت و کشور به سرانجام برسد و می‌توان در مناطق محروم این پارک‌ها را احداث کرد که به اشتغالزایی نیز کمک می‌کند.

 

مبارزه با فساد

وی با اشاره به بستن گلوگاه‌های فساد عنوان کرد: یکی از اهداف دولت و وزرا و عهدی که بستند مبارزه جدی با فساد است استفاده از نیروهای کارآمد و فساد ستیز و توانمند که در وزارت نفت کم نیستند اولویت کاری ما خواهد بود. گلوگاه‌ها را در وزارت نفت شناسایی کردیم و در موضوع قراردادها، واگذاری امور به پیمانکاری و خرید کالا عموما فساد دیده می‌شود.

 

وزیر نفت تصریح کرد: گاه یک کالا در داخل تولید اما همان کالا از بیرون وارد می‌ شود که این خود یک نوع فساد است. من به مسئله آگاه هستم و اولویت ما استفاده از نیروهای کارآمد برای مبارزه با فساد است.

 

اوجی گفت: در عین حال سامانه‌های رصد کننده از جمله مناقصات و خریدها را داریم. در یک پروژه ۶۰ تا ۶۵ درصد خرید کالاست. با شناسایی گلوگاه ها، در وزارت نفت، با فساد مبارزه می‌کنیم. تمام تلاش ما استفاده از توان داخل است. به یاد دارم در دهه ۸۰،  ۶۰ تا ۷۰ درصد کالاهای پروژه ما وارداتی بود اما از برکت تحریم امروز ۶۵ درصد کالاها ساخت داخل است. از شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان داخلی برای تولید بیشتر داخل حمایت می‌کنیم. تجمیع سازندگان و عقد قراردادهای چهار تا پنج ساله با این سازندگان از دیگر فعالیت‌های ما خواهد بود.

 

اوپک

اوجی در ادامه یادآور شد: بیستمین اجلاس کشورهای اوپک و اوپک پلاس برگزار شد. ابتدای جلسه وزرا و رییس اوپک انتصاب وزیر جدید نفت ایران را تبریک گفتند و من نیز صحبت کوتاهی کردم. ما با اوپک همراهیم و از بیانیه همکاری کشورهای اوپک و اوپک پلاس حمایت می‌کنیم. رییس اجلاس و ما تاکید کردیم با برداشته شدن تحریم‌ها با ظرفیت تولید قبل تحریم‌ها ادامه می‌دهیم.

 

سامان دادن به وضعیت منابع انسانی در وزارت نفت

وزیر نفت با بیان اینکه سامان دادن به اوضاع منابع انسانی در وزارت نفت از برنامه‌های اصلی است، عنوان کرد: به نیروهای مجموعه صنعت نفت خسته نباشید می‌گویم که در این سال‌ها به‌ویژه در شرایط تحریم به سختی کار کرده‌اند.

وی همچنین تاکید کرد: بحث تبدیل وضعیت ایثارگران قانون است و هیچ مخالفتی با آن نخواهد شد.

 

به گفته اوجی، تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر به‌طور حتم انجام می‌شود و قول می‌دهیم طی یکسال آینده، فرآیند تبدیل وضعیت این نیروها تکمیل شود. همچنین ظرف دو تا سه هفته آینده، بخشی از نیروهای قرارداد مدت موقت به مدت معین تبدیل وضعیت می‌شوند.

 

وی تصریح کرد: وضع حقوق نیروهای رسمی هم به آرامش نسبی برگشته است و امیدواریم با برنامه‌هایی که داریم، مدافع خوبی از حقوق کارکنان صنعت نفت باشیم./ایرنا

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=228161
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه