مقام مسئول:

راه آهن برای تامین نیازهای ریلی باید 450 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری کند

معاون برنامه ریزی و اقتصاد راه آهن می گوید، در برنامه چشم انداز توسعه ناوگان در شبکه ریلی، بخش خصوصی و راه آهن باید برای تامین نیازهای ناوگان ریلی 450 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، «نورالله بیرانوند» عصر دوشنبه در میزگرد فرصت های سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل ریلی در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی افزود: از این میزان سرمایه گذاری برای تامین ناوگان ریلی باید بیش از 190 هزار میلیارد ریال آن توسط راه آهن و 260 هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی انجام شود.
وی گفت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای اقتصادی کردن فعالیت ریلی برای بخش خصوصی، اقدام هایی را در دستور کار خود قرار داده که کاهش تعرفه دسترسی به شبکه و تهیه بسته های حمایتی سرمایه گذاری از آن جمله است.
بیرانوند گفت: به استناد ماده 12 قانون رفع موانع تولید، دولت در نظر دارد در پنج سال آینده 7.5 میلیارد دلار منابع مالی برای توسعه شبکه حمل و نقل ریلی و سایر بخش های حمل و نقل اختصاص دهد و این فرصت مناسبی است تا بخش خصوصی در این عرصه بتواند بیش از پیش فعال شود.
وی با بیان اینکه قرار است در این مدت در بخش حمل و نقل ریلی 55 درصد در زیربناها و 45 درصد در تامین ناوگان سرمایه گذاری شود، اظهار داشت: دوخطه کردن بیش از سه هزار کیلومتر ، تراک بندی بیش از 4600 کیلومتر ، برقی کردن خطوط به طول دو هزار و 800 کیلومتر ، شبکه قطارهای سریع السیر به طول یک هزار و 900 کیلومتر و بهسازی خطوط به طول پنج هزار و 100 کیلومتر از پروژه های زیر بنایی توسعه حمل و نقل ریلی در کشور است.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد راه آهن گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است در چشم انداز 1404 سهم جابجایی بار در کشور به میزان 30 درصد توسط شبکه ریلی و 20 درصد مسافر در سطح کشور انجام شود که در این صورت در نظر داریم در سال جاری تعداد 41 میلیون مسافر را در شبکه ریلی و بیش از 63 میلیون تن بار را در این شبکه جابه جا کنیم.
بیرانوند با اشاره به سرمایه گذاری های مورد نیاز در این بخش اظهار داشت: احداث خط آهن رشت – آستارا ، روسازی دوهزار کیلومتر خطوط دوخطه ، احداث 300 کیلومتر خط آهن سریع السیر ، احداث خط آهن سریع السسیر قم – اراک ، برقی کردن خطوط ریلی از گرمسار تا اینچه برون ، برقی شدن خط آهن تهران –مشهد و خرید 50 دستگاه لوکوموتیو دیزل الکتریک و 70 دستگاه لوکوموتیو مانوری ، خرید 600 دستگاه واگن مسافری و 300 دستگاه ریل باس در دستور کار راه آهن قرار دارد.

منبع:ایرنا

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=122080
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه