میهن صنعت :

رشد سالانه ۵.۱ درصدی تولید خودروی ایران در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷

میهن صنعت : بیزینس مانیتور با اشاره به تقویت خوداتکایی در صنعت خودروی ایران در پی تحریم ‌ها پیش بینی کرد تولید خودروی ایران طی امسال ۱.۸ درصد کاهش یابد اما در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ هر سال ۵.۱ درصد رشد داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور در جدیدترین گزارش خود از وضعیت صنعت خودروی ایران پیش بینی کرد تولید خودرو در ایران طی سال جاری میلادی با کاهش 1.8 درصدی نسبت به سال قبل مواجه شود.

در عین حال تولید خودروی ایران در سال های بعد افزایشی خواهد بود و متوسط رشد تولید خودرو در ایران طی سال های 2014 تا 2017 بالغ بر 5.1 درصد در سال خواهد بود.

بر اساس این گزارش کاهش فعالیت شرکت های خارجی در ایران، توقف صدور خودروهای ایرانی به عراق و بهره وری پایین از جمله مشکلاتی است که هم اکنون صنعت خودروی ایران دچار آن شده است. صنعت خودروی ایران در قعر جدول رده بندی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر هزینه-فایده قرار دارد.

شرکت دولتی وارد کننده خودرو به عراق اعلام کرده است خودروهای ایرانی استانداردهای لازم ازنظر کیفی و  منابع تامین سوخت را دارا نیستند. عدنان الشریفی، مدیر این شرکت گفت: «سوخت عراقی به خوبی پالایش می شود، اما شرکت های ایرانی این موضوع را در تولید خودروهایشان در نظر نمی گیرند.»

در 9 ماهه ابتدایی سال 91، صادرات خودرو به عراق، 98 درصد کل صادرات خودروی ایران را به خود اختصاص داد. به علاوه، مجموع صادرات در این بازه زمانی در مقایسه با سال گذشته حدود 3 برابر شد و به رقم 257میلیون دلار رسید.

اما پس از آنکه همکاری های شرکت های بزرگ خودروسازی جهان نظیر همکاری شرکت ایران خودرو با شرکت پژو سیتروئن از تحریم ها متاثر شد، تولید خودرو در ایران نیز کاهش یافت. شرکت هیوندا تامین قطعات مدل های خود در ایران را متوقف کرده و نیسان نیز موافقتنامه ها برای مونتاژ خودروهایش در ایران را تمدید نکرده است.

بیزینس مانیتور افزود: البته راه هایی برای حمایت از تولید خودرو در ایران وجود دارد. ایران خودرو در دسامبر 2012 پیشنهاد تولید پژو 206 ایرانی را مطرح کرد و ادعا کرد که قادر به تولید تمام بخش های این خودرو در داخل ایران است. تا پایان سال شمسی جاری ایران خودرو قصد دارد خط تولید جدیدی با ظرفیت تولید روزانه 300 دستگاه به خطوط تولید خود اضافه کند و میزان کل تولید روزانه خود را از 2000 دستگاه به 2500 دستگاه برساند.

این گزارش تصریح کرد: خروج شرکت های خودروسازی خارجی از ایران، به تقویت خوداتکایی در صنعت خودروی ایران کمک می کند.

اقدام برای ایجاد خطوط تولید در کشورهای دیگر و همکاری با کشورهایی که درگیر تحریم نیستند نیز درهای جدیدی را بر روی صنعت خودروسازی ایران گشوده است. برای مثال، ایران خودرو برای محدود کردن تاثیر تحریم ها تولید خود راافزایش داده و تلاش ها برای تولید خودروی ملی رانا و موتورهای تولید داخل برای استفاده در خودروهایش را افزایش داده است. در ماه فوریه، ایران خودرو اعلام کرد که قصد دارد ورژن 1600 سی سی موتورهای ایکس یو ام را در آینده نزدیک طراحی و تولید کند. به گفته معاون کیفیت و توسعه تولید ایران خودرو، این نسل از موتورها در هر 100 کیلومتر 6 لیتر بنزین مصرف می کنند.

به علاوه، شرکت فرانسوی رنو اعلام کرده که علیرغم تحریم ها، قصد دارد ارائه خدمات به مشتریان خود در ایران را ادامه دهد. بر این اساس رنو به تولید قطعات و فروش آن به مشتریانش در ایران ادامه خواهد داد. ایران یکی از بازارهای اصلی شرکت رنو به شمار می رود. 

بیزینس مانیتور در ادامه نوشت: به نظر می رسد که کاهش میزان تولید خودرو در ایران کوتاه مدت خواهد بود. بزرگترین واحد تولید خودروی کشور در سال 2015 به بهره برداری خواهد رسید. این واحد تولیدی سالانه 5 میلیون دستگاه خودرو تولید خواهد کرد و اولین خودروی کاملا ایرانی را تولید و به قیمت 10 تا 12 هزار دلار عرضه خواهد کرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=18356
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه