«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

رشد چشمگیر زیان انباشته خودروسازان

خروج آمریکا از برجام و به دنبال آن نوسانات بازار ارز باعث شد تا خودروسازها نتوانند هدف گذاری های تولید خودرا به سرانجام برسانند. تولید خودرو که وابستگی مستقیم با نرخ ارز دارد، هم اکنون به شرایطی رسیده که بار دیگر خودروسازها را مجبور به تولید با زیان کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پس از خروج آمریکا از برجام و شوک های ارزی به وجود آمده، صنعت خودرو کشور به دلایل نوسانات ارزی و افزایش قیمت قطعات که منجر به افزایش قیمت نهایی محصول شد، دچار اختلال در تولید شده است. همین امر سبب شده تا شرکت های خودروسازی در تولید خودرو و آنچه که در سند چشم انداز 1404 دیده شده بود، دچار مشکلات عدیده شوند.


گرچه بازار خودرو در حال حاضر آرامش نسبی را تجربه می کند اما به نظر می رسد این آرامش، همان آرامش قبل از طوفان است. درست همین چند ماه پیش بود که خودروهای تولید داخل با رشد بی حد و حصر قیمت در بازار آزاد مواجه شدند چنانکه دیدم هرچه خودروسازها تلاش کردند تا با عرضه خودرو به بازار از افزایش بی رویه قیمت جلوگیری کنند، زورشان به دلال بازی های حاشیه بازار نرسید.


رشد چشمگیر قیمت مواد اولیه و افزایش حقوق ها و دست مزدها که بخش قابل توجهی از آن به دلیل سونامی قیمت دلار بود، باعث شده که خودروسازان نتوانند با تمام ظرفیت خود تولید کنند. سر منشا گپ قیمتی کارخانه و بازار هم نیز از همین اتفاق بود که البته در این میان دلال ها توانستند به معنای واقعی از آب گل آلود ماهی بگیرند.


رشد بی سابقه ارز سبب شد تا دولت به اجبار سیاست‌هایی انقباضی را در بازار ارز به‌اجرا دربیاورد که نتیجه این سیاست ها افزایش هزینه تولید در زنجیره خودروسازی کشور بود چنانکه دیدیم افزایش قیمت خودرو در ماه های پایانی سال گذشته نیز مربوط به نوسانات ارزی بود که در هزینه تمام شده تولید خودروساران داخلی کشور تاثیر مستقیم داشت.


در شرایطی که خودروسازان و قطعه‌سازان با افزایش نرخ ارز یا به عبارت بهتر افزایش نرخ ارز رسمی مواجه شدند و از طرفی هم نتوانستند تمام نیاز ارزی خود را از دولت تامین کنند، در نتیجه بدیهی است که هزینه های تولید خودروهای داخلی از محل ارز، افزایش یافته و طبعا قیمت تمام شده نیز به موازات آن، بالا برود.


البته از یک نکته دیگر هم نمی توان غافل شد و آن نقش پر رنگ شورای رقابت در جو روانی به وجود آمده است. شورای رقابت که در افزایش قیمت خودروها رشد هزینه‌های تولید را به صورت واقعی محاسبه نکرده بود، حال خودروسازان را با فشار افکار عمومی نیز مواجه کرده است.


خودروسازان و قطعه‌سازان زمانی ارز را با قیمت سه هزار و ۲۰۰ تومان می‌گرفتند و حال این رقم رشد چشمگیری داشته است. در شرایطی که رشد قیمتی ارز برای هر دو گروه خودروساز و قطعه ساز به بالا چهار هزار تومان رسید، هیچ یک از دو گروه نتوانستند تمام نیاز ارزی خود را از ناحیه دولت تامین کنند و در نتیجه مجبور به خریداری ارز از بازار آزاد شده‌اند. همین امر کافی است تا وضعیت تولید خودروسازان کشور را بیشتر درک کنیم.


به عقیده بسیاری از کارشناسان در حال حاضر هر دو خودروساز بزرگ کشور در شرایطی در حال تولید محصولات خود هستند که تمامی این تولیدات با زیان قابل توجهی همراه است. تولید با زیان نتیجه ای جز افزایش زیان انباشته نخواهد داشت و با شرایط موجود، زیان خودرسازان روز به روز در حال افزایش است، زیانی که اگر به زودی مدیریت نشود، کمر صنعت خودرو کشور را خواهد شکست و این درست همان چیزی است که دشمنان می خواهند.
 

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=165494
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه