میهن صنعت:

رشد 35 درصدی “مصرف برق” در تهران/ بحران در یک قدمی صنعت برق

میهن صنعت: حائری گفت:شرایط تولید و مصرف صنعت برق در یک شرایط مرزی قرار داردو باید مدیریت مصرف داشته‌ باشیم تا به مشکل بر نخوریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  همایون حائری در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مبنی براینکه بدهی آلومینیوم المهدی تاکنون به چه میزان رسیده است، گفت: بخشی از این بدهی تصفیه شده اما در حال حاضر این شرکت بیش از 200 میلیارد تومان بدهکار است.

وی در ادامه درخصوص بحث اقتصادی نبودن صادرات برق افزود: بحث صادرات برق یک موضوع ملی است و نباید به آن نگاه اقتصادی داشت.

حائری با اشاره به اینکه صادرات برق به کشورهای همسایه از دید وزارت نیرو اقتصادی است،افزود: اما شاید از نظر وزارت نفت به لحاظ تامین سوخت و قیمت آن اقتصادی نباشد.

مدیرعامل توانیر همچنین درخصوص وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها از سوی وزارت نفت، گفت: سالانه حدود 65 میلیارد متر مکعب سوخت در نیروگاه‌های برق استفاده می‌شود که معادل 55 میلیارد دلار است.

وی تاکید کرد: از این رو  باید بر روی مدیریت تقاضای مصرف برق یک کار اساسی و اصولی شود.

حائری ادامه داد: در حال حاضر نسبت به سال گذشته میزان گازرسانی به نیروگاه‌ها بیشتر شده است و باید به دنبال راهکارهای کاهش مصرف سوخت مایع  باشیم چرا که سوخت مایع موجب آلودگی هوا می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که در فصل زمستان مشکل تأمین سوخت نیروگاه‌ها را نداشته باشیم.

***صادرات برق افزایش نداشته است

مدیرعامل توانیر درباره ی افزایش صادرات برق نیز گفت: با توجه به اینکه باید سالانه 8.8 میلیارد کیلووات ساعت برق صادر شود در 3 ماهه نخست سال جاری 2.5 میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر شده است.

وی ادامه داد:صادرات برق در سالجاری  همانند سال گذشته بوده است.

*** رشد 35 درصدی مصرف برق

مدیرعامل شرکت توانیر مبنی بر اینکه آیا صنعت برق نیز همانند وضعیت آب در شرایط بحرانی قرار دارد گفت: شرایط صنعت برق در حال حاضر در یک شرایط مرزی قرار دارد و اگر مدیریت مصرف اعمال نشود و مردم در مصرف برق صرفه‌جویی نکنند به مشکل بر می‌خوریم.

وی ادامه داد: مصرف انرژی در 3 ماهه اول سال 93 رشد 8.6 درصدی را نشان می دهد این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته این رشد 2.5 درصد را نشان می دهد.

حائری گفت: در حال حاضر تولید برق بر روی خلاقیت کارشناسان برق اداره می‌شود و تمام نیروگاه‌ها در مدار تولید است.

وی همچنین در خصوص حاضر مصرف انرژی در کشورنیز گفت: در کشور به ازای هر نفر 25 هزار و 400 کیلووات ساعت است که نسبت به کشورهای پیشرفته 3 برابر بالاتر است.


وی در خصوص خاموشی‌های پراکنده در تهران نیز گفت: 90 درصد خاموشی‌های پراکنده در تهران ناشی از گرمای شدید هوا، استمرار آن و افزایش مصرف برق بوه است.

وی افزود: مصرف برق در 8 تیرماه سال جاری در تهران نسبت به 8 تیرماه سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.

به گفته وی در 8 تیرماه سال جاری مصرف برق تهران 8 هزار و 620 مگاوات بوده و در 8 تیرماه سال گذشته 7 هزار و 240 مگاوات بوده است.

***بدهی 21 هزار میلیاردی توانیر

مدیرعامل توانیردرباره میزان بدهی به پیمانکاران و تولیدکنندگان صنعت برق نیز، گفت: امسال برنامه داریم که پرداخت بدهی‌ها را به بخش خصوصی با جدیت و با اولویت دنبال کنیم.

حائری بااشاره به اینکه تلاش داریم تا ابتدا بدهی‌ها را ثابت نگه داریم و سپس به مرور آن را کاهش دهیم افزود:در حال حاضر میزان بدهی ها توانیر از مرز21 هزار میلیارد گذشته است

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=53284
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه