میهن صنعت :

رنو در ایران می ماند ؟

میهن صنعت : اوضاع خارجی ها در بازار ایران به خوبی گذشته نیست ؛ فشارهای خارجی بر خودروسازی هایی نظیر رنو و پژو موجب به تدریج موجب می شود دست شرکاری تجاری ایران از بازار پر سود خودروی کشورمان کوتاه شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، این روزها خبر ها در خصوص رفتن و ماندن رنو در ایران بسیار است .

 

گرچه بسیاری از مسئولان داخلی بر این باورند که رنو به سادگی بازار پر سودی نظیر ایران را از دست نخواهد داد روزنامه اقتصادی تریبون چاپ پاریس ، در مطلبی نوشت: کارلوس تاوارس، مدیرعامل رنو، روز جمعه با لحنی تلخ و بدون شوخی گفت : اوباما دستور داده بود که فعالیت‌هایمان را در ایران متوقف کنیم، در غیر این صورت شرکت‌هایی که با ایران تجارت می‌کردند، از هر گونه فعالیت در آمریکا منع می‌شدند. 

 

رنو سال گذشته 100.000 دستگاه خودرو در ایران تولید کرده بود اما مجبور به توقف فعالیت در ایران شد و این در حالیست که شرکت پژو فرانسه نیز در سال 2012 مجبور به ترک ایران شده بود.

ساسان قربانی عضو هییت مدیره انجمن قطعه سازان اما در این خصوص نظر دیگری دارد :

 


وی در پاسخ به این سوال که سرانجام فعالیت های رنو در کشورمان به چه صورت خواهد بود گفت : رنویی ها صراحتا برنامه خود را اعلام کردند که با توجه به تحریم ها و مشکلات موجود فعلأ روند تولید را کاهش می دهند . مجموعه مشکلاتی از قبیل انتقال پول به خارج از کشور ،‌مطالباتشان از شرکت های خودروساز داخلی همه عواملی هستند که سر راه شرکت های سازنده رنو قرار گرفته است اما اینکه رنو اعلام کرده که ایران را ترک می کند ، صحت ندارد و اکنون در حال بررسی شرایط موجود و آینده فعالیت در ایران هستند و فقط روند تولید را کاهش دادند.

 


وی در ادامه بیان کرد : رنو جزء معدود شرکت های خارجی است که در ایران سرمایه گذاری گسترده ای داشته و یک زنجیره تأمین کارآمد ایرانی برای قطعات خودرو لوگان ایجاد کرده ضمن این که در آموزش هم نقش موثری داشته و هم اکنون هم این ارتباط نزدیک بین واحدهای نظام کیفیت مدیریت رنو و شرکت های قطعه سازی ادامه دارد و فقط برای سنجش و تصمیم گیری بهتر در این شرایط سرعت تولید را کاهش داده اند. 

 


قربانی به تعطیلات تابستانی شرکت های خودروسازی اشاره کرد و گفت : شرکت رنو هم مانند تمام شرکت های خودروسازی داخلی تعطیلات تابستانی دارد که در این ایام تولید خودرو را متوقف می کند. 


وی در آخر اظهار امیدواری کرد : مذاکرات به نتیجه خوبی برسد و موانع و تحریم های سر راه شرکت رنو و سایر خودروسازان برداشته شود چون این مشکلات گریبان شرکت های داخلی سایپا و ایران خودرو و حتی شرکت های قطعه سازی کشور را هم گرفته به گونه ای که اگر موانع ایجاد شده برطرف نشود روند کاهنده فعلی به تعطیلی دائمی تبدیل می شود.
 
فرانسوی ها در ایران

حضور شرکت‌های خودروسازی فرانسوی در ایران قدمتی دیرینه دارد و به پیش از انقلاب باز می‌گردد. پژو در واقع در آن زمان از توافق منعقده میان شاخۀ انگلیسی گروه خودروسازی کرایسلر و شرکت ایران خودرو منتفع شده بود. با از سرگیری فعالیت گروه کرایسلر در اروپا درسال 1978 فرانسویها موفق شدند تأمین قطعات خودرو برای مدل هیلمن هانتر(در سال 1966) را در دست گیرند؛ خودرویی که توسط گروه روتس(Rootes) و یا همان کرایسلر انگلیسی تولید می‌شد. هانتر از پایان دهۀ 1960 از طریق یک لیسانس برای مدت زمانی تا همین اواخر توسط گروه ایران خودرو با نام پیکان مونتاژ می‌شد. پژو توانست در این مدت خودروی 405 را نیز در کنار تولید پیکان- که خودروی ملی نامیده می‌شد-اضافه کند. پژو توانست بعدها پژوی 206 چهاردَر را نیز وارد این پروسه کند.
بازارخبر

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=22344
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه