«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

زمان بهره برداری از طرح های خودرویی وزارت صنعت فرا رسیده است؟

صبح امروز در حاشیه نشست هیات دولت، وزیر صنعت در کنار ریاست جمهوری از 4 خودروی جدید دو خودروساز بزرگ کشور رونمایی کرد. از اواخر سال گذشته بود که زمزمه های تحریم صنعت خودرو به گوش رسید، گذشت کمتر از سه ماه زمان شرایطی را فراهم ساخت که صنعت خودروی کشور با بحرانی ترین شرایط تاریخ خود در ایران مواجه شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، صبح امروز در حاشیه نشست هیات دولت، وزیر صنعت در کنار ریاست جمهوری از 4 خودروی جدید دو خودروساز بزرگ کشور رونمایی کرد.

از اواخر سال گذشته بود که زمزمه های تحریم صنعت خودرو به گوش رسید، گذشت کمتر از سه ماه زمان شرایطی را فراهم ساخت که صنعت خودروی کشور با بحرانی ترین شرایط تاریخ خود در ایران مواجه شود.

عدم همکاری بانک های خارجی و مشکلات تحمیلی در مبادلات بانکی به تبع تحریم های سنگین، صنعت خودرو را با مشکلاتی از زنجیره تامین تا تحویل خودرو درگیر کرد.

ترک ایران توسط شرکای خارجی شرکت های داخلی نیز زنجیره مشکلات صنعت خودرو در شرایط بحرانی را تکمیل کرد.

در میان مشکلاتی که گریانگیر صنعت خودرو بود، تغییراتی در وزارتخانه متولی صنایع و بازرگانی کشور به وجود آمد که در پی آن نگاه به صنعت خودرو و برنامه ریزی برای تعادل بخشی و احیای آن شکل و شمایل هدفمندتری به خود گرفت.

نگاه ویژه وزیر جدید به افزایش عمق داخلی سازی در خودروسازان موجب امیدواری فعالان صنعت خودرو به آینده این صنعت شد هر چند انتظار نمی رفت که این سیاست های جدید در حوزه خودرو بتواند در کوتاه مدت تاثیر مثبتی در وضعیت خودروسازان و صنعت خودرو ایجاد کند.

این سیاست های جدید با هدف شناسایی قطعه سازان توانمند داخلی و افزایش سهم داخلی سازی از طریق تکنولوژی های داخلی شرایطی را به وجود آورد که خودروسازان بتوانند با اتکا به توان داخلی از حجم زیاد تعهدات معوق خود بکاهند.

سیاست نگاه به داخل با افزایش عمق داخلی سازی در دوره جدید وزارت صنعت با وجود تمام مشکلات در صنعت خودرو توانسته است با بسیج توان داخلی به نتایجی دست پیدا کند که دستیابی به آن در این مدت نشان دهنده عزم جدی متولیان امر و مدیران دو خودروسازی بزرگ کشور است.

برای اثبات این مدعا کافیست نگاهی به عملکرد دو ماه اخیر دو خودروساز بزرگ کشور داشته باشیم.ایران خودرو و سایپا در 2 ماه گذشته توانستند قدم های بلندی در رفع مشکلات صنعت خودرو بردارند.سایپا در شرایط تحریم ها تصمیم به توقف تولید یکی از پرسابقه ترین خودروهای تولیدی در این شرکت و جایگزینی آن با محصولی جدید می گیرد و ایران خودرو نیز از چند محصول جدید مثل رانا سال و دناپلاس توربو اتومات در کنار خودروی تمام برقی رانا رونمایی می کند.

این رونمایی و سایر دستاوردها به خصوص در بعد داخلی سازی قطعات هر چند ممکن است از نگاه برخی اقدامات چندان مثیتی نباشد اما باید بدانیم که در شرایطی این اتفاقات در خودروسازی کشور رخ داده است که این صنعت با شدیدترین تحریم ها با هدف نابودی آن روبرو بوده است.

امروز اما در حاشیه نشست هیات دولت در پاستور، صنعت خودرو از دستاوردهای جدید خود در حضور ریاست جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی می کند که نویدبخش آینده روشن به واسطه اطمینان به توان قطعه سازان ایرانی، تکنولوژی داخلی و متخصصان بومی است.

پروژه k132 ایران خودرو با ظاهری جذاب در کنار دو محصول از مگاپلتفرم ایرانی سایپا، نشان می دهد که سیاست های خودرویی وزارت صمت در ماه پایانی سال جاری به ثمر نشسته است و می توانیم امیدوار باشیم تا سال جدید را با محصولات جدید و تمام ایرانی خودروسازان آغاز کنیم.

معرفی محصولات جدید دو خودروساز بزرگ ایران و غرب آسیا هر چند اتفاقی مهم و حاوی یک پیام محکم و قاطع به تحریم کنندگان خارجی این صنعت است اما تنها سرآغاز رویکردی جدید در صنعت خودرو است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=191399
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه