میهن صنعت :

زوج و فرد سراسری تا کجا پیش می رود؟

میهن صنعت : سرتاسر هفته گذشته طرح زوج و فرد سراسری در تهران اجرا شد برخی جریمه شدند برخی نشدند هوا هم پاک نشد آسمان هم نبارید. در این میان اما کسی نپرسید که آیا انجام چنین طرحهایی و پیشنهاد همیشگی کردن آن نقض حقوق شهروندان نیست؟

به گزارش «میهن صنعت»، در هفته گذشته مانند هفته های پیش با پدیده وارونگی هوا مواجه بودیم پدیده ای که مخصوصا در 10 سال اخیر رشد خطرناکی یافته است اما مسئله این است در بروز و تشدید این پدیده مردم؛ خاصه آنان که مناطق مرکزی شهر زندگی می کنند چه قدر دخالت دارند؟

البته هیچ کس منکر آلایندگی اتومبیل ها و فرهنگ تک سرنشین بودن اتومبیل ها در ایران نیست اما دو سئوالی که باید مسئولان به آن پاسخ دهند این است که اول آیا این علت آلودگی، مقصر چند درصد از آلودگی هوای تهران است؟ و دوم اینکه در آلایندگی اتومبیلها و تک سرنشین بودن آیا مردم تنها مقصرند؟

بنا به اعلام سازمان محیط زیست و کمیته اضطرار آلودگی هوا هر بار که شاخص های آلودگی هوا از حدی فراتر رود چاره در کم کردن تردد و تعطیلی با درجات مختلف است.به گزارش خبرآنلاین، البته این نکته را در صورت موقتی بودن و محدود بودن روزهای آلودگی می توان پذیرفت اما آنطوری که به گوش می رسد با افزایش روزهای آلوده وپیشنهاداتی مبنی بر سراسری کردن طرح زوج و فرد به صورت بلند مدت، باید بحث حقوق شهروندی را پیش کشید چرا که در بحث آلودگی هوا شهروندان عادی آخرین حلقه مقصرانند لذا آنان نباید با محدودیت در رفت و آمد تاوان کم کاری دیگر دستگاهها در عدم تدوین طرحی بلند مدت برای برون رفت از بحران زیست محیطی تهران را بدهند.

غیر استاندارد بودن خودروها، سرطان زا بودن بنزین و شایعات و حقایق مربوط به آن، تجمع صنایع آلاینده در تهران، تخریب جنگلها اطراف تهران و عدم جایگزینی آن همه و همه از دلایلی هستند که شهروندان کمترین دخالتی در آن نداشته اند از طرف دیگر با کمبودهای فاحش شبکه حمل و نقلی داخل شهری مانند مترو و اتوبوسرانی و جمعیت بالای ساکن تهران که مهاجرت ها هر روز به آن ابعاد تازه ای هم می دهد فشار مضاعفی به شهروندانی می آورند که تنها گناهشان این است که صبح می خواهند خود و فزندانشان را به سر کار و مدرسه و…. برسانند.

چند روز پیش از محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور در مخالفت با این طرح نقل شد: "برخی از تردد‌های محلی روی ازدحام خودروها در معابر تاثیری ندارد و نباید با افزایش محدودیت‌ها مردم را به زحمت انداخت."

هرچند در روزهای گذشته سازمان محیط زیست بارها اعلام کرده است موافق طرح زوج و فرد سراسری است و حتی رییس این سازمان بر پیشنهاد دائمی شدن آن اصرار کرده است، اما با مخالفت هایی که استانداری با اجرای این طرح داشته و به نظر می رسد بی ارتباط با مخالفت رییس جمهور نیست، امید است چاره ای اساسی برای آلودگی هوا اندیشیده شود وگرنه با افزایش آلودگی باید منتظر طرح های خود خوانده ای مثل بیرون آمدن زوج و فرد آدمها بر اساس شماره شناسنامه و یا الزام به گرفتن خانه در نزدیک محیط کار و… بود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=9795
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه