میهن صنعت :

سارقان جایگاه‌ها چه كسانی هستند؟

میهن صنعت : گردش مالی روزانه 7 میلیارد و 700 میلیون تومانی ناشی از خرید بنزین در تهران، پمپ‌بنزین‌ها را به كمینگاه سارقان خرد و زورگیران تبدیل كرده است.

به گزارش میهن صنعت به نقل از پرشین خودرو، جز آنچه در قالب یك فیلم از زورگیری در پمپ‌بنزینی در خیابان پاسداران تهران منتشر شد و نگرانی درباره امنیت پمپ‌بنزین‌ها را برجسته كرد، گزارش روزنامه اعتماد از سطح شهر تهران حاكی از آن است كه بسیاری سارقان خودرو، زورگیران و خرده‌دزدان با كمین در پمپ‌بنزین‌ها دست به سرقت‌هایی در این اماكن عمومی می‌زنند.

این وضع وقتی برجسته‌تر می‌شود كه به هشدار سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پلیس كشور توجه كنیم كه افزایش سرقت‌های خرد در پاییز امسال را خبر داده بود.
روزنامه اعتماد برای ملموس‌تر شدن این ماجرا و آنچه به كمین مردم و جایگاهداران نشسته با 20 جایگاه‌دار از مجموع 166 پمپ‌بنزینی كه در پایتخت فعال هستند به گفت‌وگو پرداخته است.

این تعداد پمپ‌بنزین متوجه تهران، ری و منطقه شمیرانات و لواسان است و این تعداد از آن جهت قابل توجه است كه پلیس تهران بزرگ وظیفه برقراری امنیت و نظم در این مناطق را دارد.

حال اگر با توجه به میانگین مصرف روزانه 14 میلیون‌لیتر در تهران توجه كنیم و به طور تخمینی هر لیتر بنزین را 550 تومان (میانگین قیمت آزاد و سهمیه‌یی) در نظر بگیریم روزانه گردش مالی حدود 7 میلیارد و 700 میلیون ‌تومان را شاهد خواهیم بود كه گرچه هیچ‌كدام از زورگیران و سارقان چنین محاسبه‌یی نكرده‌اند اما می‌دانند كه در دست جایگاهداران پول نقد قابل توجهی هست.
اما جذابیت پمپ‌بنزین برای تبهكاران فقط وجود و گردش پول نقد در آن نیست. برای اینكه با این جذابیت بیشتر آشنا شوید، تصویری واقعی كه جایگاه‌داران در این باره ترسیم كرده‌اند را بخوانید.

هر چه جایگاه‌ها شلوغ‌تر سرقت‌ها بیشتر
شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت به روز و فصل خاصی مربوط نمی‌شود. هر وقت و زمانی كه اراده كنی و از كنار محوطه جایگاه رد شوی، امكان ندارد كمتر از تعداد انگشتان دستت انواع خودرو در جایگاه ببینی.

«بنزین دزدی یا سوخت‌گیری و متواری شدن افراد»، «سرقت كارت هوشمند سوخت افراد دیگر» و همینطور«سرقت از خودروهای در حال سوخت‌گیری» از جمله سرقت‌های خردی است كه در این 166 جایگاه تهران و ری واقع می‌شود. این سرقت‌ها نه تنها گریبان مشتری‌ها را گرفته بلكه متصدیان و پرسنل جایگاه‌ها را هم به دردسر می‌اندازد.

به گفته مسوولان جایگاه‌ها، هر چه تعداد خودروها بیشتر باشد سرقت هم به مراتب افزیش می‌یابد. این سرقت‌ها اغلب توسط افرادی كه از نظر سنی جوان به نظر می‌آیند صورت گرفته و فقط مربوط به سوخت‌گیری نمی‌شود. این در حالی است كه همه جایگاه‌ها مجهز به دوربین مداربسته است و به محض ورود و خروج خودروها تصاویر را ضبط و ذخیره می‌كند.

سارقان جایگاه‌ها چه كسانی هستند؟
لارابی، مسوول «جایگاه 129» باتوجه به اینكه حداقل در ماه دو تا سه بار از جایگاه بنزین دزدی می‌شود، گفت: افرادی كه در طول شبانه روز برای سوخت‌گیری وارد جایگاه می‌شوند به قشر خاص یا منطقه خاصی مربوط نمی‌شوند. بعضی از آنها به محض احساس نیاز به سوخت وارد نخستین جایگاه شده و سوخت‌گیری می‌كنند. در این میان یكسری جوان‌های موتورسوار كه بیشتر از 25- 35 سال ندارند به بهانه بنزین زدن آن هم به صورت آزاد وارد جایگاه شده و بعد از سوخت‌گیری تلمبه را رها كرده و پا به فرار می‌گذارند.

وی همچنین معتقد است بیشتر سارقان بنزین معتاد بوده و در حال و هوای خوشی به سر نمی‌برند و در اصل به علت بی‌پولی دست به چنین اعمالی می‌زنند.
لارابی در حالی این نظر را دارد كه مسوول «جایگاه 135» گفته‌های او را رد كرد و توضیح داد: این جایگاه مجهز به دوربین مداربسته است و تا به حال هیچ سارقی وارد جایگاه 135 نشده است.

سرقت از جایگاه‌ها در چه زمانی اتفاق می‌افتد؟
سرقت از جایگاه‌ها زمان نمی‌شناسد.
به گفته میرآقاسی مسوول جایگاه 13، اكثر سرقت‌ها در ساعات پایانی شب یعنی 12 شب به بعد زمانی كه جایگاه خلوت است، اتفاق می‌افتد. در حالی كه خیابان‌ها سوت و كور است، بعضی از خودروها و موتورسوارها وارد جایگاه شده و بعد از سوخت‌گیری آن هم به طور آزاد تلمبه را به طرفی پرت كرده و در یك چشم بر هم زدن متواری می‌شوند، آن موقع است كه نه مسوول و نه متصدیان جایگاه نمی‌توانند كاری از پیش ببرند.

این سارقان كه بیشتر موتورسوار هستند 20– 40 سال سن دارند.
وی همچنین با توجه به اینكه سرقت بیش از 10 تا 15 مورد در روز از طرف جوان‌های موتورسوار در جایگاه برای ما یك امر عادی شده گفت: هر زمانی كه سرقتی صورت بگیرد ما از طریق دوربین‌های مداربسته سارقان و پلاك خودروی آنها را شناسایی كرده و به پلیس شكایت می‌كنیم البته این در صورتی است كه مبلغ سوخت‌گیری سارقان بالای 60 هزار تومان باشد یعنی ارزش آن را داشته باشد كه به خاطرش از چند روز كارمان را كنار گذاشته و وقت‌مان را در دادسرا بگذرانیم.

نكته جالبی كه این مسوول گفت: سارقان نه تنها به صورت فردی بلكه خانوادگی هم دست به سرقت می‌زنند. به علت تعداد زیاد مشتریان در طول روز متصدیان جایگاه دقت و نظارت كافی بر سوخت‌گیری افراد ندارند، در همین حال بعضی از سارقان به طور خانوادگی از فرصت استفاده كرده و بعد از سوخت‌گیری در همان چند لحظه‌یی كه متصدی مشغول رسیدگی به مشتری بعدی است در خودرو نشسته و بدون پرداخت هزینه متواری می‌شوند.

جایگاه‌هایی در جرم‌‌خیز‌ترین مناطق پایتخت
دو «جایگاه 11» و «جایگاه 137» در جرم‌خیزترین مناطق پایتخت یكی در میدان شوش و دیگری خیابان نظام آباد قرار دارند.
با توجه به اینكه سردار احمدی‌مقدم از افزایش آمار سرقت‌های خرد خبر داد سراغ این دو منطقه و جایگاهداران آن رفتیم.

قانعی، مسوول «جایگاه 11» می‌گوید: متاسفانه جایگاه ما در منطقه جر‌م‌خیزی قرار دارد و بیشتر سارقان آن جوان‌های معتاد هستند. این سارقان كه بیشتر از 25 – 35 سال سن ندارند بدون اینكه ذره‌یی ترس به دل راه بدهند با درخواست بنزین آزاد از متصدی جایگاه او را فریب داده و بعد از سوخت‌گیری به سرعت متواری می‌شوند.
به گفته این جایگاهدار به طور میانگین 3 تا 4 مورد در روز سرقت داریم.

مسوول جایگاه 11 با اشاره به اینكه دوربین‌های ورودی و خروجی جایگاه تصاویر خودرو و اشخاص را ضبط و نمایش می‌دهند، گفت: بارها از سرقت‌های بی‌شماری كه از این جایگاه شده به پلیس شكایت كرده‌ایم ولی همانطور كه گفتم به دلیل جرم خیز بودن و وجود افراد معتاد و شرور در این منطقه ما با شكایت هم كاری از پیش نبرده‌ایم.

عباسی یكی از متصدیان سوخت جایگاه 137 واقع در خیابان نظام آباد هم با نظر قانعی موافق است: این سرقت‌ها بیشتر در زمان پایانی شب و توسط افراد معتاد و شرور صورت می‌گیرد.
در همین حال ما زیرلب شماره‌های معكوس را زمزمه می‌كنیم و می‌دانیم كه هر لحظه امكان دارد سرقتی دیگر صورت بگیرد. متاسفانه در این منطقه به دلیل جرم‌خیز بودن، افراد دست به جرم‌های زیادی می‌زنند و سرقت از جایگاه‌های عرضه سوخت هم یكی از این جرم‌هاست.

شیوه‌های سارقان پمپ‌بنزین چیست؟
مخفی كردن پلاك خودرو، سرقت كارت هوشمند سوخت در مواقعی كه مشتری و متصدی حواس‌شان نیست، دزدی از داخل خودروها مثل (كیف، موبایل و…) در زمانی كه راننده از ماشین پیاده شده و به طرف كارتخوان می‌رود از جمله سرقت‌هایی است كه در جایگاه‌ها توسط سارقان انجام می‌شود.

سرقت كارت هوشمند سوخت توسط افراد به یكی از معضلات در جایگاه‌های عرضه سوخت تبدیل شده به طوری كه دزدان پس از سرقت كارت سوخت به هر اقدام دیگر در جایگاه‌ها دست می‌زنند. این در حالی است كه جعفرزاده، مسوول جایگاه 12 در این خصوص گفت: روزانه موارد بسیاری از طریق دوربین‌های مداربسته در جایگاه مشاهده می‌شود كه كارت سوخت افراد در حالی كه در كارت خوان قرارداشته و دارنده كارت در حال استفاده از تلمبه بوده، به یكباره توسط صاحب خودرو یا موتورسوار برداشته می‌شود.

در این حال ما به نخستین نفری كه مشكوك می‌شویم، متصدی پمپ است ولی بعد از دیدن تصاویر، معلوم می‌شود مشتری بعدی كارت را دزدیده است.
فرج‌زاده، مسوول جایگاه 112 با اشاره به اینكه روزانه یكی – دو مورد سرقت از جایگاه سوخت صورت می‌گیرد، می‌گوید: تا زمانی دوربین‌ها كارایی لازم را دارند كه ما بتوانیم از طریق نمایش تصاویر پلاك خودروها، افراد سارق را شناسایی كنیم در حالی كه بعضی از افراد از طریق پنهان كردن پلاك جلو و عقب خودروشان سعی در فریب متصدیان سوخت را دارند و زمانی كه ما از طریق دوربین‌ها تصاویر خودروی آنها را مشاهده كردیم دیگر نمی‌توانیم به دوربین‌ها دل خوش كنیم. بعضی از دوربین‌ها تا 2 ماه تصاویر را ذخیره می‌كنند.

یكی از متصدیان «جایگاه شركتی 17» به عنوان شاهد عینی درباره سرقت‌هایی كه از خودروهای در حال سوخت‌گیری می‌شود، گفت: ما در طول شبانه‌روز شاهد تعدادی از این نوع سرقت‌ها هستیم.

چند روز پیش یكی از مشتری‌ها برای سوخت‌گیری وارد محوطه جایگاه شد وقتی از ماشین بیرون آمد و كارت سوخت را تحویل متصدی داد یك موتور سوار به ماشین نزدیك شد و از طریق پایین بودن شیشه سمت راست راننده كیف پول و موبایل راننده را به سرقت برد و خیلی سریع فرار كرد.

سروان نمك‌شناس، مسوول اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی تهران درباره سرقت‌های خرد كه از خودروهای در حال سوخت‌گیری می‌شود، اظهار داشت: سرقت‌هایی كه از خودروهای افراد می‌شود جزو سرقت‌های انفرادی محسوب می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=7993
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه