میهن صنعت :

سرکوب تولید خودرو با قیمت گذاری دولتی

محمد رضا نجفی منش : تنها خدمتی که دولت می تواند در حق تولید کننده و مصرف کننده در راستای کاهش قیمت خودرو داشته باشد این است که قیمت گذاری به انجمن های صنفی واگذار شود.


به گزارش میهن صنعت به نقل از خبر خودرو،عضو هییت مدیره انجمن قطعه سازان خواستار تفویض قیمت گذاری خودرو به انجمن های صنفی حاضر در این صنعت شد و گفت: تنها خدمتی که دولت می تواند در حق تولید کننده و مصرف کننده در راستای کاهش قیمت خودرو داشته باشد این است که قیمت گذاری به انجمن های صنفی واگذار شود.

محمد رضا نجفی منش در ادامه گفت: در سالهای گذشته این افزایش قیمت در برخی کالاها نیز به وجود آمد و با تفویض قیمت گذاری به اتحادیه های صنفی این مشکل بر طرف شد بنابراین لازم است در زمینه خودرو نیز این اقدام عملی شود ودر صورتیکه دولت قیمت گذاری خودرو را کنار بگذارد تنها افرادی که متضرر می شوند دلالها هستند و تولید کننده و مصرف کننده استفاده های خود را خواهند برد.

وی افزود: در صورتیکه قرار باشد تولید سرکوب شود اقدامات فعلی درست است زیرا در این صورت تولید کننده و مصرف کننده متضرر خواهند شد و دلالها به سود بسیاری می رسند.

وی در خصوص راه اندازی بورس ارزی و فواید آن بر صنعت خودرو کشور گفت: تا کنون راه اندازی بورس ارزی مورد توافق بخش خصوصی و خودروسازان قرار نگرفته است زیرا با توجه به تحریم های موجود از این طریق راهها وشبکه های مخفی که صادر کنندگان برای صادرات و قطعات در نظر گرفته اند علنی می شود و جلوی آن گرفته می شود بنابراین لازم است دولت  قیمت ارز را متناسب کند. این گونه به نظر می‌رسد که دولت در مدیریت بازار ارز همچنان رفتاری مبتنی بر آزمون و خطا داشته و این رخدادهای روزمره در اقتصاد کشور است که برنامه‌های دولت را شکل می‌دهد و نه یک برنامه ریزی کار‌شناسی شده از اين رو ميزان ريسك بورس ارزی بايد ابتدا بر روي  برخی بخش‌هاي توليدي متعلق به دولت امتحان شده و سپس در صورت موفق بودن به ساير بخش‌ها نيز تعميم داده شود.

وی در پایان گفت: اگر صنعت خودرو با آن حجم وارد بورس ارزی شود این اقدام باعث افزایش قیمت ارز خواهد شد لذا صلاح براین است که دولت در این راستا دخالت کند و ارز تولید کننده را تامین کند تا بازار تحت تاثیر قرار نگیرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=3795
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه