سریعترین شاسیبلند تنفس طبیعی
میهن صنعت: بسیاری از افراد به خودروهای شاسی بلند علاقه خاصی نشان میدهند و دلیل هر کدام از این انتخابها متفاوت است. گاهی دلیل استفاده برای کوهنوردی است یا شاید جادار بودن آن برای یک خانواده، امکانات فوقالعاده هم میتواند از دیگر مزایای بعضی شاسی بلندها
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، به نقل از عصر خوردو اخیرا بسیاری از شرکتهای خودروسازی به موتورهای تنفس مصنوعی (توربوشارژ) روی آوردهاند تا در قدرت بهترین بازدهی با شتاب بهتر از نسلهای قبلش و مصرف بهتر را در رزومه کار قرار دهند اما از اینها که بگذریم با شنیدن نام یک خودرو میتوان لرزه را در بدن طراحان و تولیدکنندگان خودروهای شاسی بلند احساس کرد. این شاسی بلند با قابلیتهای فراوان، قدرت مثالزدنی در کلاس خود، امکانات خوب و شتاب باورنکردنی میتواند بهترین انتخاب یک خریدار باشد زیرا راننده با اولین دور حس یک خودرو اسپرت را بهطور باورنکردنی درک خواهد کرد؛ نام این شاسی بلند جیپ گرند چروکی SRT8 است.
در این آزمایش یکی از مدلها نسل چهارم (WK2) جیپ گرند چروکی SRT8 یعنی محصول 2013 را مورد بررسی قرار دادیم تا فاصله آنرا با دیگر شاسیبلند تنفس طبیعی کاملا حس کنید. نسل چهارم این خودرو از سال 2011 تولید شد و توانست معنای واقعی شاسی بلند تمامعیار را به جهانیان بفهماند. با توجه به اینکه خودرو مورد آزمایش اختلاف فراوانی با خودروهای تنفس طبیعی دارد و همانطور که میدانید مقایسه با خودروهای توربوشارژ هم کمی خارج از منطق و سیاست نویسندگی است، نمیتوان با رقبایش زیاد سر و کله زد چون برنده میدان کاملا مشخص است اما بهطور کلی تنها گزینه باقیمانده برای مقایسه با آن رنجرور اسپرت HSE GT بود.
دندانهای تیز یک آمریکایی
تشخیص یک خودرو قدرتمند، آنچنان سخت نیست و میتوان تنها با نگاههای خشمگین آن متوجه شد که چه آینده روشنی در انتظار است. شکی در ظاهر ساده آمریکاییها نیست و میتوان به علاقه شدید آنها به عضلات برجسته بدنه خودرو اشاره کرد. پیش رادیاتور مشبک جلو شباهت زیادی به دندانهایی برنده دارد تا ترس در دل رقبا رخنه کند. شاید کاهش 30 سانتیمتری ارتفاع این خودرو به نسبت نسل قبل و 40 میلیمتر طول بیشتر یا 20 میلیمتر عریضترشدن آنچنان محسوس نباشد اما مطمئنا میتواند در حالتهای رانندگی مسابقهای بازدهی بالایی داشته باشد. رینگهای 10 پرهای 20اینچی با لاستیکهای 295/45 عظمتی خارقالعاده به آن تقدیم کرده بودند تا بیننده در یک نگاه میخکوب چروکی SRT8 شود. بدون شک این خودرو با موتور قدرتمند 6.4 لیتری خود حرارت بالایی در محفظه موتور تولید میکند که باعث کاهش بازدهی موتور، گیربکس و گرم شدن کابین میشود به همین منظور مانند دیگر خودروها ورودیهای هوا در جلو قرار دارد اما یک تفاوت در نحوه خروجی آن با دیگر خودروها وجود دارد بهطوریکه روی درب موتور جیپ گرند چروکی SRT8 دو فرورفتگی با دریجه مشبک مجزا جهت خروجی هوای گرم از روی بدنه برای افزایش آیرودینامیکی دیده میشود. در جلو بیشترین چیزهایی که جلب توجه میکند Daylight آن با 6 LED، 6 سنسور روی سپر جلو و سیستم رادار است که مانند گوی مشکیرنگ از وسط سپر جلو بیرون زده است. این خودرو مجهز به سیستم کروز کنترل تطبیقی است که بهصورت آپشن روی خودرو نصب میشود. سیستم کروز کنترل این خودرو میتواند با کمک سیستم رادار و سنسورهای کمکی روی سپر جلو بر اساس دادههای راننده با خودروی جلویی هماهنگ شود و با توجه به ترمزگیری عمل کاهش سرعت را انجام دهد و با فاصله افتادن سرعت خود را تا محدوده تعیین شده توسط راننده افزایش دهد. از آنجاکه در خودروهای شاسی بلند بهدلیل طویلبودن نمیتوان دید مناسبی در عقب خودرو داشت، روی این خودرو همانند دیگر شاسیبلندها یک دوربین و 4سنسور روی سپر عقب جاسازی کردهاند و حتی تجهیز کردن این خودرو به سیستم تشخیص نقطه کور برای آنکه راننده بتواند توسط مثلث روی آیینه از فاصله کم خودروهای کناری به بدنه خودرو متوجه هشدار شود، از دیگر آپشنهای کاربردی چروکی SRT8 است.
یک خصوصیات خاص چروکی SRT8 به قفل در راننده برمیگردد زیرا معمولا در خودروهای دیگر هنگامی که در خودرو را قفل میکنید برای بازکردن آن نیاز به استفاده از ریموت کنترل است یا فشردن دکمه روی دستگیره در اما چروکی مجهز به سیستم فعال قفل در است تا فرد حامل ریموت کنترل بتواند بدون کشیدن دستگیره در اتوماتیک قفل را باز کند؛ یعنی دیگر از فشردن دکمه خبری نیست و تنها کافی است دستگیره آن را کشیده تا در باز شود.
چیدمان ساده اما کاربردی
مسلما نمیتوان از خودرویی که روح اسپرت و مسابقهای در آن دمیده شده، توقع ارگونومی خاص داشت اما بیشترین اهمیت برای راننده در دسترس بودن کنترلکنندهها و وجود امکانات کاربردی است.
مشخص بود در درون خودرو روح جیپ دمیده شده است و استفاده از متریال کیفیت پایین و نام SRT در پایین فرمان قطور اسپرت آن گویای همه چیز بود. سمت چپ فرمان دکمههای کنترلکننده سیستم بلوتوث و نمایشگر اطلاعات وسط صفحه کیلومتر قرار داشت و راننده میتواند با دکمههای سمت راست فرمان سیستم کروز کنترل هوشمند خودرو را فعال کند. به نظر فرمان خودرو قلب اصلی نمای داخلی به حساب میآید زیرا پشت آن دو دسته شیفتر جهت تعویض دنده (سمت راست افزایش دنده و سمت چپ کاهش دنده) و پایینتر از آنها دکمههای کنترل سیستم صوتی
قرار داشت. صندلیهای اسپرت برقی با 2 حافظه و روکش چرم و جیر با دوختهای ظریف بیننده را با یک شاسیبلند مسابقهای آشنا میکند. صندلیهای جلو میتوانند در سرمای زمستان و گرمای تابستان نقش بسزایی در تنظیم دمای بدن سرنشینان ایفا کنند و سرنشینان جلو میتوانند توسط دکمههای سردکن و گرمکن که روی داشبورد قرار دارند، این سیستم را در دو حالت فعال کنند. البته سرنشینان ردیف عقب تنها میتوانند از گرمکن صندلی استفاده کنند و دکمههای آن روی کنسول میان صندلیهای جلو جاساز شده است. صفحه نمایش جیپ گرند چروکی SRT8 در وسط داشبورد در اندازه 6.5 اینچ کاربرد مثبت برای مکانیابی، سیستم صوتی و دیدن نمای پشت خودرو در زمان دنده عقب دارد. سیستم صوتی این گرند چروکی از 19 اسپیکر با خروجی 825 وات و مموری داخلی با حجم 30 گیگ برای ذخیره حدود 4250 موزیک (آپشن) تشکیل میشود.
هنگام باز کردن در صندوق توسط دکمه روی ریموت کنترل فضای 782 لیتری مشاهده میشود که زیر کفی موکتی آن لاستیک زاپاس و جک خودرو قرار دارد، توسط دسته کنار صندلی ردیف عقب میتوان صندلیها را خواباند تا فضای بهتری از قسمت پشت چروکی SRT8 به اندازه 1554 لیتر در دسترس باشد؛ جهت بستن در صندوق کافی است دکمه درون صندوق سمت چپ را فشار دهید تا بهطور اتوماتیک با اعلام هشدار توسط 4 بیپ در کامل بسته شود.
تلفیقی از قدرت و زیبایی
زمان ورود به قسمت اصلی جیپ گرند چروکی SRT8 یعنی برگ برنده یا همان موتور 8 سیلندر تنفس طبیعی رسید. رنج روور اسپرت HSE میتواند کمی پا به پای این خودرو پیش آید اما خیلی راحت با فاصلهای چشمگیر چروکی SRT8 جلو میافتد و دلیل آن موتور 8 سیلندر HEMI با 6417 سیسی است. با توجه به اینکه موتور چروکی 32 سوپاپه است، حداکثر قدرت این پیشرانه 6.4 لیتری 470 اسب بخار در دور موتور 6000 را نشان می دهد و گیربکس 5 سرعته اتوماتیک جدید SRT8 به راننده اجازه میدهد تا حالت رانندگی دلخواه خود را بر اساس جاده و اسپرت تغییر دهد. حداکثر گشتاور این خودروی چهارچرخ متحرک نیز برابر با 630 نیوتن متر در دور موتور 4300 است.
مسلما نمیتوان از رنجروور اسپرت HSE با یک موتور 8 سیلندر 5 لیتری با حداکثر توان 375 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 508 نیوتن متر در دور موتور 3500 دور در دقیقه توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک توقع داشت حتی فکر درگ با چروکی SRT8 را در ذهن مرور کند.
جیپ گرند چروکی SRT8 مدل 2013 میتواند انتخاب خوبی برای عاشقان سرعت محسوب شود زیرا در مدت زمان 4.8 ثانیه سرعت خود را از صفر به 100 برساند و بدون استرس 257 کیلومتر در ساعت را برای حداکثر سرعت خود رقم بزند. حالا یک درصد فکر کنید رنج روور اسپرت بخواهد با شتاب صفر تا 100 6.9ثانیه برای چروکی SRT8 شاخ و شانه بکشد!
در اصل باید اعتراف کرد طبق آمار خودروی جیپ چروکی SRT8 در لیست 10 خودروی شاسیبلند سریع جهان رتبه 5 را به خود اختصاص داده و رنج روور اسپرت 3پله عقبتر یعنی جایگاه هشتم ایستاده است البته دقت داشته باشید این خودروها با موتورهای تنفس طبیعی در این لیست قرار دارند و دیگر خودروهایی همچون پورشه کاین توربو S، بامو X6 M، پورشه ماکان توربو و مرسدس بنز ML63 AMG که به ترتیب مقام اول تا چهارم را در این لیست دارند، همگی از موتورهای تنفس مصنوعی یا همان توربوشارژ بهره میبرند. این موضوع گویای این است که خودروی جیپ گرند چروکی SRT8 سریعترین خودروی شاسیبلند تنفس طبیعی دنیاست.
توانایی متحیر کننده
با روشن کردن خودرو در صحفه نمایشگر وسط کیلومتر نام SRT با 2 پرچم شطرنجی نمایان شد. در حالت ایستاده شما تا هرچقدر که پدال گاز را فشار دهید دورموتور بیشتر از 3500 دور نخواهد آمد. زمان آزمایش در هر دنده یا دور موتوری کافی بود پدال گاز را فشار دهید تا پس از شنیدن صدای قل قل مبهوتکننده این دستاورد آمریکایی نتیجهای از قدرت را ببینید و حس کنید. با فعال بودن حالت اسپرت در پیچهای پیست کارتینگ سورنا شهر اهواز با وجود پیچهای تند و تیز بهخوبی به آسفالت چسبیده بود و لاستیکهای 295/45ZR20 بهعلاوه همراهی سیستم تعلیق تطبیقپذیر از بیتعادلی خودرو جلوگیری میکردند یا راحت بگوییم کول انداختن در کار نبود. تمام اینها مزایای تغییر در ابعاد بود البته فاصله دو محور WK2 با نسل قبلش کاملا برابر عدد 2916 میلیمتر است و تقسیم وزن گرند چروکی SRT8 به نوعی 55 درصد جلو و 45درصد عقب است. راننده میتواند توسط دسته چرخشی وسط کنسول بر اساس نیازش وضعیت رانندگی خودرو را در 5 حالت تغییر دهد. حالت اتوماتیک اولین حالت رانندگی است که خودرو بر اساس وضعیت جاده خود را تطبیق میدهد و با محیط سازگار میشود. وضعیت رانندگی اسپرت یک موقعیت ورزشی با کمکهای خشکتر، صدای خروجی مبهوتکننده و تعویض دنده سریعتر فراهم میکند تا سرنشین بتواند از شتابگیری و هیجان فوقالعاده لذت کافی ببرد. گزینه بعد TWO است و چروکی SRT8 در این حالت قابلیت بکسلکردن را فراهم میکند و باید دقت داشت ظرفیت بکسل این خودرو برابر 2268 کیلوگرم است. حالت Track با غیرفعالکردن سیستم کنترل کشش و روشن شدن پرچم سبزرنگ در وسط صفحه کیلومترشمار، قفل شدن سیستم تعلیق برای افزایش پایداری کاملا آماده یک ریس میشود. آخرین وضعیت رانندگی حالت برفی است که خودرو تبدیل به موش کوچک میشود و با حالت محافظهکار با احتیاط مسیر لغزنده را طی میکند.
با فعالکردن حالت رانندگی اسپرت، تغییر وضعیت گیربکس به تعویض دنده دستی و آماده یک لانچ کنترل جهت ثبت شتاب صفر تا 100کیلومتر شدیم. قبل از حرکت کمی باور کردن شتاب زیر 5 ثانیه سخت بود اما بعد از لانچ کردن چنین مهر تأییدی بر دلمان وارد شد که در لیست برترین آزمایشها قرار گرفت. عقربه دورسنج موتور دست کمی از شلاق نداشت و با سرعت به آخرین حد خودش رسید و نیاز به تعوض دنده شد تا اینکه پس از تعویض دو دنده در زمان 5.1 ثانیه شتاب صفر تا 100 را ثبت کرد. پس از چندین بار تلاش جهت تغییر در مدت زمان ثبت شده باید گفت که در حالت روشن بودن سیستم ESP به مدت زمان فوق 0.3 ثانیه اضافه میشود.
حرف سیستم ترمز به میان آمد، پس لازم است بدانید تمام خودروهایی که توسط تیم SRT به سیستم ترمز تجهیز میشوند در سطح جهان یک سر و گردن بالاترند، مخصوصا جیپ گرند چروکی SRT8 با یک مهندسی جدید سردسته تمام آنهاست. هر چهار چرخ این خودرو دیسکی ABS و سیستم برمبو این خودرو در جلو توسط 6 سوپاپ و در عقب از 4 سوپاپ تغذیه میشوند و نتیجه آن مسافت 35 متر برای سرعت 100کیلومتر تا صفر است.
در کل با جیپهای قدیمی تفاوت دارد و بهدلیل هندلینگ فوقالعاده، شتاب عالی و سیستم ترمز برمبو منحصربهفرد، خودرویی مناسب برای کلکلهای خیابانی یا حتی مسابقات است و بدون تردید میتوانید در رقابت با این خودرو مقام خود را روی سکوی قهرمانی بیمه کنید.
باید اشارهای کنیم به ورود صدای موتور درون کابین خودرو چون این موضوع در ترددهای بینشهری کمی گوش را بهدلیل تولید صدای بم اذیت میکند.
در کوهنوردی هم بیشتر از رنجروور کاربرد دارد زیرا با توجه به قدرت فوقالعادهاش و وزن خالص 2336 کیلوگرمی با رنجروور اختلاف 177 کیلوگرمی دارد و سبکتر است.
قدرت یا مصرف؟!
قطعا کسی با مصرف سوخت بالا میانه خوبی ندارد ولی خودروهای آمریکایی متقابل کار میکنند یعنی براساس همان لذت رانندگی و قدرت فوقالعاده، توقع تغذیه مناسب دارند.
جیپ گرند چروکی SRT8 با حجم مخزن سوخت 94 لیتری خود در جاده به ازای هر 100 کیلومتر 15.7 لیتر و در شهر به ازای هر 100 کیلومتر 23.5 لیتر مصرف میکند ! در نمونه جدید ، این خودرو به سیستم مصرف بهینه مجهز شده و با این حالت 13درصد بهرهوری افزایش پیدا کرده است. عملکرد آن به شما اجازه میدهد در زمان مصرف بهینه یا قدرت کمتر، تنها 4 سیلندر در مدار قرار گیرد و بنا به نیاز اگر وضعیت رانندگی را روی بیشترین توان قرار دهید، 8 سیلندر آن فعال شده و حریف میطلبد.
در پایان جا دارد از مالک خودرو آقای حسین شهرکانی جهت همکاری با تیم آزمایش فنی خودرو امروز و هماهنگی قهرمان دریفت کشورمان آقای شهاب پیشانیدار تشکر ویژه کنیم.
جیپ گرند چروکی SRT8