میهن صنعت :

سقوط ارزش سهام پژو

میهن صنعت : بعد از آن که جنرال موتورز اعلام کرد سهام خود را در شرکت فرانسوی پژو به فروش می رساند، ارزش سهام پژو سقوط کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، ارزش سهام شرکت خودروسازی پژو-سیتروئن روز جمعه 12 درصد کاهش یافت که دلیل آن تصمیم جنرال موتورز برای فروش 7 درصد سهمش در شرکت پژو بود. این در حالی است که پژو تقلا می کند نیاز به نقدینگی خود را از طریق شریک چینی خود دونگ فنگ تأمین کند.

سال گذشته جنرال موتورز 7 درصد از سهام شرکت پژو-سیتروئن را خریداری کرده بود. اما از همان ابتدا، هیچیک از اهداف اصلی محقق نشد، حتی پژو اعلام کرده است که صرفه جویی حاصل از این همکاری 40 درصد کمتر از میزان برنامه ریزی شده بوده است.

عدم شکوفایی اتحاد با جنرال موتورز، پژو را وادار کرد که به شکل عمیق تری با دونگ فنگ چین همکاری کند و فروش خود را در چین افزایش دهد مخصوصا که بازار اروپا 6 سال متوالی با رکود مواجه بوده است.

از آن سو جنرال موتورز در چین با رقیب دونگ فنگ یعنی شرکت SAIC Motor همکاری مشترک داد. بنابراین فروش سهام پژو به جنرال موتورز امکان بهتری برای رقابت در بازار چین می دهد.

اریک هاسر از تحلیل گران مؤسسه بین المللی استراتژی و سرمایه گذاری در لندن می گوید با این که خروج جنرال موتورز از سهام پژو به نفع هر دو است و قدرت رقابت هر دو را بالا می برد اما زمان انجام آن اصلا مناسب نبوده است و حتی آینده همکاری این دو شرکت را زیر سؤال می برد.

جنرال موتورز 24.8 میلیون سهم خود را که در سال 2012 به ارزش 320 میلیون یورو خریده بود در معرض فروش قرار خواهد داد و گولدمن ساش این واگذاری را اداره خواهد کرد.

ساشا گومل از کومرزبنک  فرانکفورت می گوید: فروش سهام پژو خیلی ناگهانی بود و تأثیر منفی روی شراکت پژو-جنرال موتورز می گذارد. اما این موضوع نشان می دهد که مذاکرات پژو با دونگ فنگ پیشرفت بسیار خوبی داشته و بین پژو و دونگ فنگ توافق نهایی صورت خواهد گرفت.
در نیمه نخست سال 2013 پژو بیش از 510 میلیون یورو زیان گزارش کرد.

با این که شرکت پژو در فرانسه خانوادگی اداره می شود اما به دلیل نیاز شدید مجبور شده اند که تن به افزایش سرمایه به میزان 3 میلیارد یورو بدهند.

دونگ فنگ و پژو تا به حال سه کارخانه مشترک در کشور چین احداث کرده اند که تا سال 2015 ظرفیت آنها به 750 هزار دستگاه در سال می رسد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=34816
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه