سمت وسوی صنعت خودرو در سال 92
میهن صنعت : هر چند نباید فراموش کرد که همین دستورات به ظاهر خیرخواهانه که به نام مردم انجام شد، بدون در نظر گرفتن این نکته است که تورم در حال افزایش است و نمیتوان از خودروسازان انتظار داشت قیمتهای فعلی را تا پایان سال ثابت نگه دارند. چرا که در آن صورت ب
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، هفته گذشته و بعد از اینکه شورای رقابت قیمت تازه برای خودروها اعلام کرد، برخی از خودروسازان از آسیبهای جدی به صنعت خودرو در صورت ادامه برخورد دستوری و شبهدستوری خبر دادند. به اعتقاد کارشناسان در حالی که بخشی از قطعات خودروها وارداتی است و در سال گذشته قیمت ارز چند برابر شده است، چگونه انتظار میرود که خودروسازان قیمت نهایی محصولات خود را گران نکنند و در پارهای مواقع ارزانتر از سال گذشته به فروش برسانند. محمدرضا نجفیمنش دبیر انجمن قطعهسازان درخصوص مخاطرات پیش روی صنعت خودرو در سال 1392 میگوید: «پیش از این گفته بودم، بار دیگر تاکید میکنم تعیین قیمت خودرو به شکل شبه دستوری باعث میشود که صنعت خودرو بیش از پیش در سالجاری تحت فشار قرار بگیرد. در هر صورت با ادامه روند کنونی، فشار به خودروسازان افزایش مییابد و در نهایت با کاهش تولید ناشی از فشارها، باعث بالا رفتن تقاضا و گرانی محصولات میشود.» به اعتقاد این کارشناس صنعت خودرو، کاش مدیران دولتی به جای منافع کوتاه مدت به منافع نهایی مردم توجه میکردند و با کمک به صنعت خودرو از مشکلات آتی جلوگیری میکردند.
در حالی که خودروسازان از قیمت اعلام شده توسط شورای رقابت راضی نیستند و آن را فشار هر چه بیشتر به صنعت خودروسازی میدانند، یک نماینده مجلس معتقد است، قیمتها چندان کاهش پیدا نکرده است که خودروسازان صدایشان به هوا رفته است. چرا که بین 8 تا 10 درصد قیمتها ارزانتر از نرخهای پیشین است و این کمکی به مردم نمیکند. سیدمحمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع مجلس به تهران امروز میگوید: «هر چند نباید فراموش کرد که همین دستورات به ظاهر خیرخواهانه که به نام مردم انجام شد، بدون در نظر گرفتن این نکته است که تورم در حال افزایش است و نمیتوان از خودروسازان انتظار داشت قیمتهای فعلی را تا پایان سال ثابت نگه دارند. چرا که در آن صورت باید شاهد بحرانی جدی در صنعت خودرو باشیم. قطعهسازان بارها اعلام کردهاند که با ادامه این وضعیت به شدت در تنگنا قرار خواهند گرفت.»
اما خودروسازان در مقابله با تورم موجود در جامعه، چگونه میتوانند قیمتها را تا پایان سال ثابت نگاه دارند؟ محمدرضا نجفی منش در پاسخ به تهران امروز میگوید: «البته که نمیتوان در شرایطی که مواد اولیه شما گران میشود، شما آن را در قیمت نهایی لحاظ نکنید؛ البته خودروسازان قصد دارند در هفتههای آتی با مذاکره و روشن کردن وضعیت صنعت خودروسازی کشور، از به مخاطره افتادن جدی آن جلوگیری کرده و مقابل تصمیمهای غیرکارشناسی و دستوری، موضعی منطقی اتخاذ کنند.»
به اعتقاد نجفیمنش این قیمتهای دستوری تنها به نفع دلالان است که خودروها را با قیمت ارزانتر به دست میآورند و آن را در نهایت با قیمت گرانتر به مردم عادی میفروشند. در واقع آن مقصودی که برای قیمتهای دستوری عنوان شده حاصل نمیشود و مصرفکننده در نهایت خودرو را با قیمت گرانتری به دست خواهد آورد.»
علی محمد زارعی دیگر عضو کمیسیون صنایع مجلس هم در گفتوگویش با تهران امروز به نکات تازهای درخصوص فشار بر خودروسازان برای تمکین در برابر تصمیمهای غیرکارشناسی میگوید: «ما بعد از کش و قوسهای فراوان میان شورای رقابت، وزارت صنعت و خودروسازان دیدیم که قیمتها تنها اندکی کاهش پیدا کرد. البته باید روی دیگر سکه را هم دید و گفت اگر قرار بود واقعا قیمت خودرو ارزان شود چرا بعد از آنکه رئیسجمهور، معاون اول و وزیر صنعت خواستند تا قیمتها کاهش یابد، کسی تمکین نکرد و در نهایت میبینیم که قیمتها در رقمی باقی ماند که همچنان خرید خودرو برای بسیاری از اقشار ضعیف جامعه غیرممکن است.» با این همه سرنوشت صنعت خودرو در سال 92 با توجه به اتفاقات رخ داده چه خواهد بود؟ زارعی در پاسخ میگوید: «به نظر میرسد تصمیمی که اعلام شده و قیمتها اندکی کاهش پیدا کرده است، تنها درمانی موقتی است چرا که هم مصرفکننده و هم تولیدکننده با قیمتهای تازه موافق نیستند. البته بنده فکر میکنم پیش از آغاز نیمه دوم سال شاهد تحولی جدی در صنعت خودرو ناشی از کاهش تحریمهای بینالمللی علیه کشورمان باشیم. حتی اگر هم نخواهیم تحولات سیاست خارجی کشورمان را مدنظر قرار دهیم باز هم ادامه این وضعیت به صلاح نیست. چراکه هم فشار به صنعت خودرو کشور جدی است و هم آن کالای با کیفیت و با دوام به دست مردم نمیرسد.»
حضور خودروهای چینی به صلاح نیست
علیمحمد زارعی با اشاره به حضور شرکتهای خارجی چینی و غیرچینی خودروساز که در داخل کشورمان در حال فعالیت هستند، میگوید: «باید این را در نظر داشته باشیم که شرکتهای خارجی فعال در کشورمان هم ملزم به رعایت فرمول شورای رقابت شوند؛ البته بعد از اینکه آنالیزی دقیق و صحیح از وضعیت آنها صورت بگیرد و فرمولی اساسی برای آنها هم نوشته شود.» هر چند این نماینده مجلس تاکید میکند که نباید سطح کیفی خود را آنقدر پایین بیاوریم که به خودروسازان چینی اعتماد کنیم چراکه آسایش و آرامش مردم ایران از هر چیز دیگری مهمتر است.
سیدمحمد بیاتیان، دیگر نماینده مجلس هم با اشاره به کیفیت پایین محصولات خودروسازان در تصادفهای جادهای میگوید: «در تعطیلات نوروز دیدیم که صدها نفر جان خود را از دست دادند و هزاران خانواده داغدار شدند در حالی که خودروهای بیکیفیت داخلی در صدر این تصادفهای منجر به مرگ قرار داشتند. نکتهای که باید مورد توجه خودورسازان قرار گیرد.» به اعتقاد او، ما به جای آنکه به سمت مدلهای امتحان پس نداده چینی برویم، بهتر است برای مردم خودروهایی تولید کنیم که سلامتی و آسایش آنها را به خطر نیندازد.
زارعی هم مانند همکارش، معتقد است خودروسازان باید در کنار مخاطراتی که دارند،ایمنی را رعایت کنند. به گفته او در جهان صنعت هم برای خودرو دو عامل بسیار مهم ارزانی خودرو وایمن بودن آن را در نظر میگیرند.
سیدمحمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع هم درخصوص آینده صنعت خودرو در سال 92 میگوید: «کاهش قیمت دستوری راهحل وضعیت خودرو نیست و باید راه حلی طولانی مدت برای آن اندیشیده شود. شاید یکی از راهحلهای جدی افزایش رقابت در میان خودروسازان باشد تا در نهایت کالای نهایی را که تولید میکنند با کیفیت باشد.»
اما سوال اینجاست، میتوان با کمک به واردات خودرو و ایجاد فضای رقابت، خودروسازان را مجبور کرد برای بقا به افزایش کیفیت خود بیندیشند؟ بیاتیان در پاسخ میگوید: «البته میتوان با کاهش تعرفه واردات خودرو، تحرکی در صنعت خودرو ایجاد کرد که خود را به استانداردهای جهانی نزدیک کنند. البته منظور من از واردات خودروهای از رده خارج شده دیگر کشورها نیست. باید خودروهایی را در بازار کشور ببینیم که از نظر قیمت تفاوت چندانی با تولید داخل نداشته باشند تا خودروسازان بتوانند برای جلب نظر مردم با اصلاح روشها و کمکهای واقعی دولتی، روی پا بمانند و در نهایت سود آن به مردم برسد.» اما علیمحمد زارعی نظری محتاطانهتر دارد و میگوید: «البته واردات میتواند یکی از اهرمهای تحرک بخشی به صنعت خودرو باشد، اما قطعا راههای دیگری هم وجود دارد که صنعت بومی خودروسازی در کشور را بتوانیم حرکت دهیم. در واقع باید زمانی از اهرم فشار واردات بر خودروسازان استفاده کنیم که راهی دیگر نداشته باشیم.»
محمدرضا نجفیمنش دبیر انجمن قطعهسازان هم در پاسخ به استفاده از اهرم واردات برای افزایش کیفیت خودرو سازان میگوید: «برای پاسخ به این سوال الان زمان مناسبی نیست. اما در حال حاضر صنعت خودرو کشور دچار مشکلات عدیدهای است که ابتدا باید سایه آن از سر این صنعت رفع شود تا در نهایت بتوان راجع به مسائل دیگر صحبت کرد.»
امروزی ها